Az EU Bizottság korábbi időpontot keres a belső égésű motorral szerelt autók kereskedelmi tilalmára. Fél éven belül kiderül, mit fognak javasolni a tagállamoknak.
Előreláthatóan betiltják az Európai Unióban a benzines és dízel autókat, a kérdés csak annyi, hogy ezt mikor teszik meg. Emiatt ülésezett a napokban az Európai Bizottság. A német Auto Zeitung autós magazin értesülései szerint az EU Bizottság az eddig tervezettnél jóval korábbi tiltási dátumot szeretne. Mindez a brüsszeli hatóság hivatalos leveléből származik: “A következő hónapokban a Bizottság áttekinti, hogy mire van szükség a közlekedési ágazatban ahhoz, hogy 2050-ig hozzájárulhasson az éghajlat semlegességéhez, és hogy a belső égésű motorral rendelkező autók kereskedelmi tilalmát mely időponttól vezessék be. ” Szakértők szerint legalább hat hónapnak kell eltelnie, mire a Bizottság részletes javaslatot nyújt be. Maga a Bizottság nem adhatja ki a belsőégésű motorok kereskedelmi tilalmát, csupán ajánlást ad a tagállamoknak.
Viszont a tagállamok nagyon is nyitotttak a benzines és dízelmotorú autók tiltására. Főképp azon országok, amelyek csatlakoztak a 2015-ös klímaegyezményhez, és az azokban vállaltak kötik őket. Több ország csatlakozott a ZEV Alliance nevű szövetségbe (ZEV: Zero Emissiopn Vehicle): a szervezet tagjainak már van egy konkrét ütemterve a benzin- és dízelüzemű járművek. A ZEV szövetség azt tűzte célul, hogy legkésőbb 2050-ig betilt minden olyan közlekedési eszközt, amely károsanyagot bocsát ki – csak a ZEV-járművek maradhatnak az utakon.
Azonban a 2050-es dátum nagyon távoli, sokan kívánnak radikálisabb lépéseket. Például Nagy-Britanniában a belső égésű motorral szerelt autók kereskedelmét legkésőbb 2035-ig be kell tiltani – öt évvel korábban, mint ahogy korábban tervezték, ugyanis a legutóbbi dátum még 2040 volt. A kormány szerint a hibrid járműveket is érinti az új határidő, hiszen rendelkeznek benzines vagy dízelmotorral. A határidő előrehozását azzal is indokolják, hogy a szigetországban az új autóeladások 90 százalékát még mindig a dízelek és a benzinüzemű járművek teszik ki.
A skótok még szigorúbban veszik: 2032-től már nem szabad benzines vagy dízel új autókat forgalmazni. Párhuzamosan a skót kormány elkötelezte magát az elektromos autók töltési infrastruktúrájának kibővítése mellett, a terveik szerint ez hozzájárul ahhoz, hogy az ország 2045-re klímasemleges legyen. Írország a benzinüzemű és dízel új gépjárművek kereskedelmi tilalmát még korábbra, 2030-ra tervezi. Ott ráadásul azzal tetézik a döntést, hogy 2045-től nem lehet forgalomban tartani belső égésű motorral szerelt járművet: tehát nem csak újat nem lehet eladni, a meglévőket sem lehet tovább használni. Az ír tervek az elektromobilitás terjedésének az elősegítésére előírja, hogy 2025-re minden új építésű épületben legalább egy töltőállomásnak rendelkezésre kell állnia: 10 parkolóhelyenként legyen egy.
Több más európai ország is a már kézzelfoghatóan közeli 2030-ban gondolkozik, mint tiltási évszám. Így van ez Dániában is: a tisztán belsőégésű motorral hajtott járművek értékesítését 2030-tól kívánják tiltani, és ezt már 2018-ban bejelentette Lars Løkke Rasmussen volt miniszterelnök. A dánok engednek egy menekülőutat a gyártóknak és az állampolgároknak: a hibrid autók piacon maradhatnak. A dán miniszterelnök elképzelése szerint 2035-re Dániában minden új autónak károsanyagkibocsátás-mentesnek kell lennie: hogy ezt miképp oldják meg, az a gyártók feladata.
Sokkal gyorsabban halad előre Norvégia: ott már 2025-ben le kell állítani a benzin- és dízelüzemű autókat, általános tilalmat mondanak ki a belsőégésű motorokra. A beígért szabályozók és az elektromobilitás infrastruktúrájának az előrehaladott fejlesztése meg is hozta a hatását, a skandináv országban az újonnan regisztrált járművek 50 százaléka már elektromos autó. Svédországban nem ennyire szigorú: ott is 2030-tól tervezik bevezetni az új benzines és dízel autókat kereskedelmi tilalmát. Igaz Stefan Löfven miniszterelnök felszólalt a belső égésű motorok általános tilalma mellett, tehát még messze nem lezárt a téma ott sem.
Az új benzines és dízel járművek kereskedelmi forgalomba hozatalának a tervezett tiltási ideje országonként
ország |
év |
Dánia | 2030 |
Nagy-Britannia | 2035 |
Franciaország | 2040 |
India | 2030 |
Írország | 2030 |
Izland | 2030 |
Izrael | 2030 |
Kanada | 2040 |
Hollandia | 2030 |
Norvégia | 2025 |
Skócia | 2032 |
Svédország | 2030 |
Szlovénia | 2030 |
Tajvan | 2035 |
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.