Az EU Bizottság korábbi időpontot keres a belső égésű motorral szerelt autók kereskedelmi tilalmára. Fél éven belül kiderül, mit fognak javasolni a tagállamoknak.
Előreláthatóan betiltják az Európai Unióban a benzines és dízel autókat, a kérdés csak annyi, hogy ezt mikor teszik meg. Emiatt ülésezett a napokban az Európai Bizottság. A német Auto Zeitung autós magazin értesülései szerint az EU Bizottság az eddig tervezettnél jóval korábbi tiltási dátumot szeretne. Mindez a brüsszeli hatóság hivatalos leveléből származik: “A következő hónapokban a Bizottság áttekinti, hogy mire van szükség a közlekedési ágazatban ahhoz, hogy 2050-ig hozzájárulhasson az éghajlat semlegességéhez, és hogy a belső égésű motorral rendelkező autók kereskedelmi tilalmát mely időponttól vezessék be. ” Szakértők szerint legalább hat hónapnak kell eltelnie, mire a Bizottság részletes javaslatot nyújt be. Maga a Bizottság nem adhatja ki a belsőégésű motorok kereskedelmi tilalmát, csupán ajánlást ad a tagállamoknak.
Viszont a tagállamok nagyon is nyitotttak a benzines és dízelmotorú autók tiltására. Főképp azon országok, amelyek csatlakoztak a 2015-ös klímaegyezményhez, és az azokban vállaltak kötik őket. Több ország csatlakozott a ZEV Alliance nevű szövetségbe (ZEV: Zero Emissiopn Vehicle): a szervezet tagjainak már van egy konkrét ütemterve a benzin- és dízelüzemű járművek. A ZEV szövetség azt tűzte célul, hogy legkésőbb 2050-ig betilt minden olyan közlekedési eszközt, amely károsanyagot bocsát ki – csak a ZEV-járművek maradhatnak az utakon.
Azonban a 2050-es dátum nagyon távoli, sokan kívánnak radikálisabb lépéseket. Például Nagy-Britanniában a belső égésű motorral szerelt autók kereskedelmét legkésőbb 2035-ig be kell tiltani – öt évvel korábban, mint ahogy korábban tervezték, ugyanis a legutóbbi dátum még 2040 volt. A kormány szerint a hibrid járműveket is érinti az új határidő, hiszen rendelkeznek benzines vagy dízelmotorral. A határidő előrehozását azzal is indokolják, hogy a szigetországban az új autóeladások 90 százalékát még mindig a dízelek és a benzinüzemű járművek teszik ki.
A skótok még szigorúbban veszik: 2032-től már nem szabad benzines vagy dízel új autókat forgalmazni. Párhuzamosan a skót kormány elkötelezte magát az elektromos autók töltési infrastruktúrájának kibővítése mellett, a terveik szerint ez hozzájárul ahhoz, hogy az ország 2045-re klímasemleges legyen. Írország a benzinüzemű és dízel új gépjárművek kereskedelmi tilalmát még korábbra, 2030-ra tervezi. Ott ráadásul azzal tetézik a döntést, hogy 2045-től nem lehet forgalomban tartani belső égésű motorral szerelt járművet: tehát nem csak újat nem lehet eladni, a meglévőket sem lehet tovább használni. Az ír tervek az elektromobilitás terjedésének az elősegítésére előírja, hogy 2025-re minden új építésű épületben legalább egy töltőállomásnak rendelkezésre kell állnia: 10 parkolóhelyenként legyen egy.
Több más európai ország is a már kézzelfoghatóan közeli 2030-ban gondolkozik, mint tiltási évszám. Így van ez Dániában is: a tisztán belsőégésű motorral hajtott járművek értékesítését 2030-tól kívánják tiltani, és ezt már 2018-ban bejelentette Lars Løkke Rasmussen volt miniszterelnök. A dánok engednek egy menekülőutat a gyártóknak és az állampolgároknak: a hibrid autók piacon maradhatnak. A dán miniszterelnök elképzelése szerint 2035-re Dániában minden új autónak károsanyagkibocsátás-mentesnek kell lennie: hogy ezt miképp oldják meg, az a gyártók feladata.
Sokkal gyorsabban halad előre Norvégia: ott már 2025-ben le kell állítani a benzin- és dízelüzemű autókat, általános tilalmat mondanak ki a belsőégésű motorokra. A beígért szabályozók és az elektromobilitás infrastruktúrájának az előrehaladott fejlesztése meg is hozta a hatását, a skandináv országban az újonnan regisztrált járművek 50 százaléka már elektromos autó. Svédországban nem ennyire szigorú: ott is 2030-tól tervezik bevezetni az új benzines és dízel autókat kereskedelmi tilalmát. Igaz Stefan Löfven miniszterelnök felszólalt a belső égésű motorok általános tilalma mellett, tehát még messze nem lezárt a téma ott sem.
Az új benzines és dízel járművek kereskedelmi forgalomba hozatalának a tervezett tiltási ideje országonként
ország |
év |
Dánia | 2030 |
Nagy-Britannia | 2035 |
Franciaország | 2040 |
India | 2030 |
Írország | 2030 |
Izland | 2030 |
Izrael | 2030 |
Kanada | 2040 |
Hollandia | 2030 |
Norvégia | 2025 |
Skócia | 2032 |
Svédország | 2030 |
Szlovénia | 2030 |
Tajvan | 2035 |
A legkeresettebb használtautók
Népszerűségi lista a magyarországi használtautó-piacon.
A legkeresettebb használtautók
Népszerűségi lista a magyarországi használtautó-piacon.
Szombat-vasárnapi lezárások a fővárosban
Forgalomkorlátozásokra kell számítani vasárnap, az Élet menete idején.
Szombat-vasárnapi lezárások a fővárosban
Forgalomkorlátozásokra kell számítani vasárnap, az Élet menete idején.
Újabb átadott szakasz az M6-oson
Forgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát.
Újabb átadott szakasz az M6-oson
Forgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát.
Hétvégi hídlezárás Budapesten
Péntek estétől vasárnap éjfélig lezárják a Szabadság hidat.
Hétvégi hídlezárás Budapesten
Péntek estétől vasárnap éjfélig lezárják a Szabadság hidat.
Feszültségesés
Nőnek az európai hibrid eladások miközben megtorpant az elektromos autók iránti kereslet.
Feszültségesés
Nőnek az európai hibrid eladások miközben megtorpant az elektromos autók iránti kereslet.
Továbbra is forgalomkorlátozásra kell számítani a Liszt Ferenc repülőtérnél
Folytatódik csütörtöktől az M4-es autóúton, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csomópontja előtt lévő felüljáró felújítása, ezért forgalomkorlátozásra kell készülni.
Továbbra is forgalomkorlátozásra kell számítani a Liszt Ferenc repülőtérnél
Folytatódik csütörtöktől az M4-es autóúton, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csomópontja előtt lévő felüljáró felújítása, ezért forgalomkorlátozásra kell készülni.
Klasszikus a válasz: „mások tehetnek a helyzetről”
„Én mindig szabálykövető vagyok és kulturáltan közlekedek, míg a többi közlekedő nem közlekedik elég kulturáltan.”
Klasszikus a válasz: „mások tehetnek a helyzetről”
„Én mindig szabálykövető vagyok és kulturáltan közlekedek, míg a többi közlekedő nem közlekedik elég kulturáltan.”
Még mindig büntetőfékeznek, pedig a büntetések érte súlyosak
Állóra fékezte az autót, hogy a mögötte lévőt megleckéztesse – videóval.
Még mindig büntetőfékeznek, pedig a büntetések érte súlyosak
Állóra fékezte az autót, hogy a mögötte lévőt megleckéztesse – videóval.