2020.02.13, 08:55
Hibrid kiskáté

Mild hibrid, full hibrid, plug-in hibrid: mára autótípisok tucatjai elérhetők részben villamosított hajtáslánccal. A több hasonló elnevezés különféle technológiákat takar, és egyáltalán nem mindegy, melyik hajtja az autót.

Napjainkban exponenciálisan emelkedik az európai piacon elérhető hibrid modellek száma. Ezek hajtásláncai azonban gyártóktól, fejlesztési irányoktól vagy a felhasználás elsődleges jellemzőitől függően eltérnek. A hibrid hajtásláncokat a „mild”, „full” és „plug-in” angol előtagokkal különböztetik meg. Magyarul a „mild” jelentése mögött az bújik meg, hogy az hajtás elektromos része csupán besegít, a „full”-nál az elektromos hajtás főüzemként is működhet, a  „plug-in” pedig a „full” hálózatról is tölthető (köznyelvben konnektoros) változata.

Részletesen kifejtve a full hibridek üzem közben a belső égésű motorjukat és villanymotorjukat úgy váltogatják, kombinálják, kapcsolják be és ki, ahogy a pillanatnyi forgalmi helyzet és a vezető igényei megkövetelik. Az intelligens vezérlés emberi beavatkozás nélkül leállíthatja és újraindíthatja a benzinmotort, mindezt menet közben is – így lehetséges, hogy a modern full hibrid típusok ideális körülmények között a menetidejük  50 százalékában képesek tisztán elektromosan, káros anyagok kibocsátása nélkül közlekedni. A full (vagy öntöltő) hibrid hajtásláncban a vezérlés arra törekszik, hogy a motorok optimális üzemi tartományukban működjenek, így elkerülhető a részelemek túlterhelése, szélsőséges kopása.

A mild hibrid modellek egyszerűbb konstrukciók. A kisfeszültségű (és -teljesítményű) villanymotorjuk önmagában nem képes az autó mozgatására, csupán besegít a belső égésű motornak, ha átmenetileg nagyobb teljesítményre van szükség. Az ilyen rendszerű autóknál az elektromotor másik feladata, hogy fordított üzemben lassításkor a felszabaduló mozgási energiát elektromos árammá alakítsa. Elsősorban ebből a funkcióból adódik a mild hibridek fogyasztáscsökkentő képessége.

 

  Mild hibrid Full (öntöltő) hibrid Plug-in (konnektoros) hibrid
Pont úgy használható, mint egy átlagos autó? igen igen nem
Képes kizárólag villanymotorral haladni? nem igen igen
Fékenergia-visszanyerés igen igen igen
Start-stop funkció igen igen igen
Üzemanyag-megtakarítás* €€ €€€/€**
Vételár* €€ €€€

 

* € = alacsony / €€ = közepes / €€€ = magas

** hálózatról nem töltött akkucsomag esetén

A piacon egyre elterjedtebbé váltak a hálózatról tölthető úgynevezett plug-in hibrid modellek. Némileg leegyszerűsítve ezek olyan öntöltő hibridek, amelyeket nagyobb kapacitású akkumulátorral szereltek, ez utóbbi pedig ugyanúgy feltölthető külső forrásból is, mint a villanyautók akkuja. Amíg le nem merül, akár a benzinmotor teljes kiiktatásával lehet haladni – jellemzően maximum 50-70 kilométeren át –, ezt követően pedig ugyanúgy használhatóak, mint egy öntöltő full hibrid – azzal a különbséggel, hogy a vezérlés nem törekszik az akkumulátor teljes feltöltésére, annyira tölt, hogy a hibrid rendszer működőképes maradjon.

A plug-in modellek hátránya a magasabb ár, ami nemcsak a nagyobb akkumulátorból, hanem a beépítendő töltőrendszerből is adódik – ezt ellensúlyozzák persze a kedvezőbb üzemeltetési költségek. A másik a plusz akkumulátorok extra tömege és helyigénye: utóbbi okos tervezéssel, előbbi új akkumulátor-technológiák alkalmazásával részben orvosolható. A plug-in modellek másik hátránya nem a technológiából adódik, hanem a tulajdonosi hozzáállásból: felmérések szerint ugyanis ma a plug-in hibrid tulajdonosok jelentős hányada nem tölti fel rendszeresen az akkumulátort – legtöbbször azért, mert nem áll rendelkezésére megfelelő infrastruktúra.

Ha pedig így használják, a plug-in hibrid nem több egy hagyományos hibridnél, amely ezért egyrészt részben sem termeli ki a magasabb induló árat, másrészt érezhetően rosszabb környezeti mutatókkal rendelkezik, mint egy normál full hibrid modell. Sőt: mérések kimutatták, hogy a rosszul használt plug-in hibridek CO2-kibocsátása meghaladhatja a velük összevethető dízelmotoros autókét!

Hibridek 2
Hibrid hajtás virtuális ábrázolása

 

Bevetné a Toyota az AI-t

Adatalapon dolgozó rendszerrel előzné meg a forgalmi baleseteket a Toyota.

...
2024.12.04. 09:28

Bevetné a Toyota az AI-t

Adatalapon dolgozó rendszerrel előzné meg a forgalmi baleseteket a Toyota.

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

...
2024.11.22. 15:42

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

...
2024.11.22. 08:54

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

...
2024.11.16. 14:59

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

...
2024.11.16. 07:35

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

...
2024.11.10. 07:01

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

...
2024.11.04. 08:14

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

...
2024.11.02. 07:24

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.