Több országban a járdák burkolatába beágyazott fényjelzéseket használnak az okos eszközökbe belefeledkezett gyalogosok „ébresztésére”.
Az okos telefonok megjelenése az utca képét is átalakította. Az utcákon megjelenő, lehajtott fejjel közlekedő, kezükben okos telefont tartó gyalogosok – csúnya kifejezéssel „zombik” – mindennapos jelenséggé váltak. Az így közlekedő gyalogosok számára a környezet csak mellékesként létezik, ha pedig fülhallgatót is használnak, különösen, ha a készülék aktív zajszűrős, akkor a külső környezet szinte teljesen megszűnik.
Holott elég egy apró figyelmetlenség és a baleset bekövetkezik. 30 km/óra feletti elütési sebességgel a súlyos sérülés bekövetkezte nem kérdéses, míg ha a gyalogost egy 50 km/órával, vagy gyorsabban haladó jármű üti el, akkor magas a halálozási kockázat. Persze, a sérülés foka sok tényezőtől függ, többek között az elütés jellegétől, a gyalogos korától és testmagasságától, az úttestre esés körülményeitől, valamint a jármű jellegétől. Autóbusz, vagy tehergépkocsi általi elütés súlyossági foka általában magasabb, mint ha személygépkocsival gázolnak el valakit, míg ha sínen közlekedő jármű elé lép a gyalogos akkor minimális a túlélési esélye
A „zombi-jelenség” orvoslására eddig többnyire a figyelemfelhívó közlekedésbiztonsági kommunikációt tartották követendőnek a közúti közlekedésbiztonsági munkában érintettek. Azonban ez csak részeredményekhez vezetett. Ugyanis sok az olyan gyalogos, aki ugyan elismeri a telefonálásnak, vagy az applikációk használatának a figyelemelvonó hatását, de mégsem mondanak le a mobileszközök használatáról.
Így a szakemberek más megoldást is keresnek. Az egyik a büntetés: a Baltikumban és Szerbiában például tilos mobiltelefont használni úttesten való átkelés közben. Aki a szabály ellen vét, bírságra számíthat. A másik nem büntető jellegű, így társadalmilag elfogadottabb megoldás, hogy a gyalogosok forgalmával kapcsolatos fényjelzéseket a járda burkolatába építenek. Ezek a „zombi-lámpák” napjainkban főképp Németországban terjednek – Köln és Augsburg városa élen jár ebben – de Hollandiában és más országokban, Izraelben (Tel Avív) és Ausztráliában (Sydney) is tesztelnek újszerű megoldásokat.
A „zombi-lámpáknak” ezek alapján több változata is ismert. Először 2016-ban Augsburgban két helyszínen építettek fényjelzést járdaburkolatba, olyan helyen, ahol a gyalogosok villamossíneken haladhatnak át. Az egyik helyszínen a piros fényjelzést villamos veszélyére utaló hagyományos felfestéssel egészítették ki, míg a másik helyen több aszfaltba épített, sorban elhelyezett led lámpa villog pirosan, amikor jön a villamos.
A másik, nem villamossíneknél alkalmazott megoldás, hogy a járda szélénél, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre való lelépés előtt keresztirányban egy hosszú fényjelzést ágyaztak a burkolatba, amely erősen kirívó zöld jelzést mutat, ha szabad az átkelés, és pirosat, ha nem. A fény színe természetesen összhangban van a gyalogosforgalmat irányító forgalomirányító fényjelző készülék jelzésével. Az aszfaltba épített jelzés hatékonyságát oldalt felállított, henger alakú fém műtárgyakkal felerősíthetik, a fényjelzést függőleges irányba is terelve.
A burkolatba épített jelzőlámpák hatékonynak bizonyultak. A közlekedők kedvelik, és ha csak egy emberéletet lehet így megmenteni, akkor már megérte. De az ötletgazdák és a szakemberek hisznek abban, hogy ennél sokkal többről van szó. Mert az okoseszközök használata még felfutó fázisban (egy 2016. évi nemzetközi tanulmány alapján a gyalogosok 17 százaléka rendszeresen használja közlekedésekor az okos telefonját). Van, aki telefonál, míg mások zenét hallgatnak, szöveges üzeneteket küldenek, vagy az egyre gyarapodó számú alkalmazások egyikét használják. Azaz közlekedésük során nem, vagy nem kellően figyelnek.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.