2019.11.13, 18:04
Aszfaltba épített „zombi-lámpák”

Több országban a járdák burkolatába beágyazott fényjelzéseket használnak az okos eszközökbe belefeledkezett gyalogosok „ébresztésére”.

Az okos telefonok megjelenése az utca képét is átalakította. Az utcákon megjelenő, lehajtott fejjel közlekedő, kezükben okos telefont tartó gyalogosok – csúnya kifejezéssel „zombik” – mindennapos jelenséggé váltak. Az így közlekedő gyalogosok számára a környezet csak mellékesként létezik, ha pedig fülhallgatót is használnak, különösen, ha a készülék aktív zajszűrős, akkor a külső környezet szinte teljesen megszűnik.

Holott elég egy apró figyelmetlenség és a baleset bekövetkezik. 30 km/óra feletti elütési sebességgel a súlyos sérülés bekövetkezte nem kérdéses, míg ha a gyalogost egy 50 km/órával, vagy  gyorsabban haladó jármű üti el, akkor magas a halálozási kockázat. Persze, a sérülés foka sok tényezőtől függ, többek között az elütés jellegétől, a gyalogos korától és testmagasságától, az úttestre esés körülményeitől, valamint a jármű jellegétől. Autóbusz, vagy tehergépkocsi általi elütés súlyossági foka általában magasabb, mint ha személygépkocsival gázolnak el valakit, míg ha sínen közlekedő jármű elé lép a gyalogos akkor minimális a túlélési esélye

A „zombi-jelenség” orvoslására eddig többnyire a figyelemfelhívó közlekedésbiztonsági kommunikációt tartották követendőnek a közúti közlekedésbiztonsági munkában érintettek. Azonban ez csak részeredményekhez vezetett. Ugyanis sok az olyan gyalogos, aki ugyan elismeri a telefonálásnak, vagy az applikációk használatának a figyelemelvonó hatását, de mégsem mondanak le a mobileszközök használatáról.

Így a szakemberek más megoldást is keresnek. Az egyik a büntetés: a Baltikumban és Szerbiában például tilos mobiltelefont használni úttesten való átkelés közben. Aki a szabály ellen vét, bírságra számíthat. A másik nem büntető jellegű, így társadalmilag elfogadottabb megoldás, hogy a gyalogosok forgalmával kapcsolatos fényjelzéseket a járda burkolatába építenek. Ezek a „zombi-lámpák” napjainkban főképp Németországban terjednek – Köln és Augsburg városa élen jár ebben – de Hollandiában és más országokban, Izraelben (Tel Avív) és Ausztráliában (Sydney) is tesztelnek újszerű megoldásokat.

Lampa Villamos
Villamosra figyelmeztető aszfaltjelzés

A „zombi-lámpáknak” ezek alapján több változata is ismert. Először 2016-ban Augsburgban két helyszínen építettek fényjelzést járdaburkolatba, olyan helyen, ahol a gyalogosok villamossíneken haladhatnak át. Az egyik helyszínen a piros fényjelzést villamos veszélyére utaló hagyományos felfestéssel egészítették ki, míg a másik helyen több aszfaltba épített, sorban elhelyezett led lámpa villog pirosan, amikor jön a villamos.

Lampa Augsburg
Gyalogos figyelmeztető lámpa Augsburgban

A másik, nem villamossíneknél alkalmazott megoldás, hogy a járda szélénél, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre való lelépés előtt keresztirányban egy hosszú fényjelzést ágyaztak a burkolatba, amely erősen kirívó zöld jelzést mutat, ha szabad az átkelés, és pirosat, ha nem. A fény színe természetesen összhangban van a gyalogosforgalmat irányító forgalomirányító fényjelző készülék jelzésével. Az aszfaltba épített jelzés hatékonyságát oldalt felállított, henger alakú fém műtárgyakkal felerősíthetik, a fényjelzést függőleges irányba is terelve.

Lampa Izrael
Az izraeli megoldás

A burkolatba épített jelzőlámpák hatékonynak bizonyultak. A közlekedők kedvelik, és ha csak egy emberéletet lehet így megmenteni, akkor már megérte. De az ötletgazdák és a szakemberek hisznek abban, hogy ennél sokkal többről van szó. Mert az okoseszközök használata még felfutó fázisban (egy 2016. évi nemzetközi tanulmány alapján a gyalogosok 17 százaléka rendszeresen használja közlekedésekor az okos telefonját). Van, aki telefonál, míg mások zenét hallgatnak, szöveges üzeneteket küldenek, vagy az egyre gyarapodó számú alkalmazások egyikét használják. Azaz közlekedésük során nem, vagy nem kellően figyelnek.

Ismét buszsáv ellenőrzés volt a fővárosban

Huszonnyolc bírságot szabtak ki a budapesti rendőrök buszsáv használata miatt.

...
2024.05.05. 14:23

Ismét buszsáv ellenőrzés volt a fővárosban

Huszonnyolc bírságot szabtak ki a budapesti rendőrök buszsáv használata miatt.

A legkeresettebb használtautók

Népszerűségi lista a magyarországi használtautó-piacon.

...
2024.05.04. 06:08

A legkeresettebb használtautók

Népszerűségi lista a magyarországi használtautó-piacon.

Szombat-vasárnapi lezárások a fővárosban

Forgalomkorlátozásokra kell számítani vasárnap, az Élet menete idején.

...
2024.05.03. 14:47

Szombat-vasárnapi lezárások a fővárosban

Forgalomkorlátozásokra kell számítani vasárnap, az Élet menete idején.

Újabb átadott szakasz az M6-oson

Forgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát.

...
2024.05.03. 11:38

Újabb átadott szakasz az M6-oson

Forgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát.

Hétvégi hídlezárás Budapesten

Péntek estétől vasárnap éjfélig lezárják a Szabadság hidat.

...
2024.05.03. 05:32

Hétvégi hídlezárás Budapesten

Péntek estétől vasárnap éjfélig lezárják a Szabadság hidat.

Feszültségesés

Nőnek az európai hibrid eladások miközben megtorpant az elektromos autók iránti kereslet.

...
2024.05.02. 14:26

Feszültségesés

Nőnek az európai hibrid eladások miközben megtorpant az elektromos autók iránti kereslet.

Továbbra is forgalomkorlátozásra kell számítani a Liszt Ferenc repülőtérnél

Folytatódik csütörtöktől az M4-es autóúton, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csomópontja előtt lévő felüljáró felújítása, ezért forgalomkorlátozásra kell készülni.

...
2024.05.02. 07:30

Továbbra is forgalomkorlátozásra kell számítani a Liszt Ferenc repülőtérnél

Folytatódik csütörtöktől az M4-es autóúton, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csomópontja előtt lévő felüljáró felújítása, ezért forgalomkorlátozásra kell készülni.

Klasszikus a válasz: „mások tehetnek a helyzetről”

„Én mindig szabálykövető vagyok és kulturáltan közlekedek, míg a többi közlekedő nem közlekedik elég kulturáltan.”

...
2024.05.01. 07:23

Klasszikus a válasz: „mások tehetnek a helyzetről”

„Én mindig szabálykövető vagyok és kulturáltan közlekedek, míg a többi közlekedő nem közlekedik elég kulturáltan.”