Október során már 40 ember halt meg az útjainkon közúti balesetben! Köztük gyerekek, fiatal lányok, férfiak, anyák, apák, nagymamák, nagypapák, autósok, bringások, teherautósofőrök, motorosok, gyalogosok!
Mindenféle közlekedési szituációban haltak meg az emberek az útjainkon, talán krimi forgatókönyvíró sem tud ennyiféle tragédia-történetet ugyanennyi idő alatt kitalálni, mint amit a valóság, pontosabban mi, közlekedők előállítunk. A jegyzőkönyvek szerint az esetek napról-napra ismétlődnek, mintha azt gondolnánk, hogy velünk nem történhet meg. Pedig vélhetően a hibázó- és a vétlen áldozatok egyaránt nem gondolták, hogy aznap pont velük fog megtörténni a tragédia.
Az esetek javarészében súlyos szabályszegés áll a háttérben, de vannak olyan érthetetlen balesetek is, amikor kisebb hiba, szinte véletlen esemény, egy másodpercnyi figyelemkihagyás okozta a tragédiát. Például nehéz elhinni, hogy van autóvezető, aki be mer hajtani egy vasúti átjáróba a tilos jelzés ellenére: mégis csak októberben négyen tették meg ezt úgy, hogy ez lett az utolsó cselekedetük.
A vonat tényleg mindig erősebb
Érdemes ezen elgondolkozni, mert egy vasúti átjárót nehéz nem észrevenni. Rutingyakorlattá kell tenni, amit a KRESZ előír, tehát akkor is körülnézni, ha amúgy a forgalom sűrű, és akkor is, ha magunk haladunk át. És különösen igaz ez a nehezen belátható, vagy rossz minőségű vasúti átjárókban, mint amilyen a nagymarosi (esettanulmány a totalcar.hu lapon). És természetesen mondhatjuk, hogy miért nem építik biztonságosra (bocsánat a szóért: hülyebiztosra) az átjárókat, természetesen ez is egy megoldás lenne, de amíg az megtörténik, addig a jelen adottságokhoz kell alkalmazkodniuk a közlekedőknek. Tehát körülnézni, és figyelni, legalább a jelzőlámpát, amit azért állítottak oda, hogy ha tilosat mutat, akkor ne hajtson senki a sínekre.
A megváltozott őszi útviszonyokat jelzi, hogy több kisodródás, megcsúszás történt, és járt tragikus végkifejlettel. A nedves aszfalt nem tapad úgy mint a száraz, és a hidegebb gumiabroncs sem tapad úgy mint a melegben, nyáron. Ezzel számolniuk kell a közlekedőknek, és mielőbb alkalmazkodni a megváltozott útviszonyokhoz. Csak októberben hat esetben történt személyautóval és motorkerékpárral olyan halálos kimenetelű baleset, amelynél a helyszínelők a nem az útviszonyoknak megfelelő haladási sebességet tárták fel okként. Közös jellemzőjük, hogy több az egyrésztvevős, tehát egyértelmű a vezetői hiba, valamint, hogy az útról lesodródva tereptárggyal ütköztek (villanyoszlop, fa) amely rendszerint súlyosan roncsolja a járműveket.
A jó vezetést tanulni kell
Az esetek felhívják a figyelmet arra, hogy az autó, vagy motorkerékpár több mint egy egyszerű használati eszköz. Olyan eszközök, amelyeknek a kezelése figyelmet és ismereteket igényel. A megcsúszásos esetekben gyakori a vezetők pánikreakciója, így könnyebben kialakult a tragédia akkor is, ha az eset nagyobb vezetői tudással menthető lett volna. Az ilyen esetek arra hívják fel a figyelmet, hogy a lehetőségekhez mérten érdemes mindig továbbfejleszteni a vezetői tudást, elmenni vezetéstechnikai pályákra továbbképzésre, tanulni az ismeretségi körben elismerten jól vezető barátoktól, családtagoktól.
És azt is figyelembe kell venni, hogy a közlekedés egy „társas” foglalkozás, tehát a többi közlekedőre is tekintettel kell lenni. Legfőképpen a veszélyes manővereknél, mint az előzés, vagy a sávváltás. Már három esetben okozott tragédiát ebben a hónapban a rosszul kiszámított előzés, illetve a figyelmetlen sávváltás. Autóban utazók és motoros is vesztette így életét. Sokszor azonban ártatlannak tűnő manőver esetén is kialakulhat figyelmetlenségből a baj, például ketten is okoztak halálos balesetet, mert elindulva nem győződtek meg arról, hogy ezt biztonsággal megtehetik: egy kerékpárost ütött el egy kocsibejárón kihajtó autós, egy autós pedig kikanyarodott a másik elé, ezzel okozott tragédiát.
“Mit keres egy autó a járdán, illetve éjszaka miért fekszik valaki az úton?”
Ahol pedig mindig figyelni kell, az a gyalogos átkelőhelyek, és akiknek óvatosan kell az autók területére lépniük, főleg, ha nem erre kijelölt helyen teszik, azok a gyalogosok. Ütöttek el októberben gyalogost zebrán, járdán, útszélén, hol az autós, hol a gyalogos hibájából. Mindkét félnek észben kell tartania, hogy rosszabbodtak a látási viszonyok, nehezebb észrevenni a gyalogosokat. Persze mindkét oldalról, az autósok és a gyalogosok szemszögéből nézve is voltak védhetetlen esetek, mert mit keres egy autó a járdán, illetve éjszaka miért fekszik valaki az úton.
A mezőgazdasági művelt területek közelében ebben a hónapban több halálos kimenetelű baleset történt, amelyekben mezőgazdasági gép ütközött autóval, vagy motorral. Négy ilyen eset történt, háromban a traktoros kanyarodott ki a jármű elé, egy esetben állapított meg a hatóság gyorshajtást, tehát az autós hibáját. Kicsit hasonló a helyzet mint a vonatokkal, tehát a gyengébb szereplőknek, mint személyautók és motorosok kell jobban vigyázniuk a saját biztonságuk érdekében a mezőgazdasági gépek közelében, illetve előfordulási területén, mert az esetek közös jellemzője, hogy a balesetben résztvevő autó vagy motor vezetője, illetve utasai lettek a tragédia kárvallottai.
Ketten haltak meg mert rosszul lettek, egy kerékpáros, aki emiatt szerencsétlenül esett, és egy idős néni aki gyalogos átkelőben a busz elé szédült. Sajnos nem maradtak el a bulibalesetek sem, mikor hajnalban hazafelé a kocsit vezető fiú elaludt, és a balesetben az egyik lány utasa elhunyt, a másik súlyos sérülésekkel kórházba került. A felelőtlenség is szedte az áldozatait, egy jogsival nem rendelkező autós nem adott elsőbbséget, ami miatt egy ember meghalt és hatan kerültek súlyos sérüléssel kórházba, köztük egy gyerek is. De ütött el narkós sofőr szabálytalan gyalogost.
Tehát mint a felsorolásból látni a baleseti szituációk sokféleségében alakult ki tragikus helyzet. De a többségük kivédhető lett volna, vagy szabálykövető magatartással, vagy nagyobb figyelmességgel, vagy jobb vezetői tudással, illetve önkritikusabb úti viselkedéssel. Mindnyájan törekedhetünk a hiányok pótlására, vagy nagyobb türelemre, figyelmességre, mert sok minden múlik a napi rutinban azon is, hogy képesek vagyunk-e tolerálni a másik hibáját és ha kell kivédeni azt, mert esetleg másnap kerülhetünk fordított szituációba.
A KRESZ arra is van, hogy irányt mutasson
Amit tanácsolni tudunk, hogy a közlekedő számára idegen helyzetben, rossz látási viszonyok között, nem a megszokott körülmények kialakulásánál, vagy egyszerűen csak fáradt, feszült állapotban ne a megszokott módon, hanem óvatosabban, ha úgy alakul lassabban, megfontoltabban vezessenek, hogy visszabillenjenek a „komfortzónába”. A KRESZ arra is van, hogy irányt mutasson, akár a sebességkorlátozásokkal, akár az útfelfestésekkel. Betartva a szabályokat, nem lazáskodva, például az adott sávot vagy sebességet tartva sokkal kisebb az esély a balesetre, mert marad a vezető számára mozgástér, nem egy eleve kiélezett helyzetből kell vészhelyzetben cselekednie.
Január elsejétől október 16-ig már 448-an vesztették életüket az útjainkon. Tegyünk érte……, hogy mindenki hazaérjen!
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
GYEREKözlekedj – a gyerekek biztonságáért
A gyermekek közlekedésbiztonságának javítása érdekében együttműködési megállapodást kötött öt hazai szervezet.
GYEREKözlekedj – a gyerekek biztonságáért
A gyermekek közlekedésbiztonságának javítása érdekében együttműködési megállapodást kötött öt hazai szervezet.