Az elektromos meghajtású járművek még drágák, és a hatótávolságuk csak a legfrissebb modelleknek közelíti meg a hagyományos hajtású járművekét. A buszoknál is ez a helyzet.
Az elektromos autók tiszták és csendesek, de még nincs meg a legjobb felhasználási metódusuk. A haszongépjárművek, illetve a buszok esetén is hasonló az állás, de ott a hatótáv kérdése még élesebben kirajzolódik. Viszont lépni kell itt is, mert például a történelmi városrészekből a világ egyre több pontján tiltanák ki a dízeleket.
Bár már Magyarországon is gyártanak elektromos buszt, a kínai BYD Komáromban, illetve szolgálatban is állnak a BKV-nál a Modulo kis elektromos midibuszai, a klasszikus európai gyártóktól sok ilyen irányú hír nem érkezett. Kitekintve a világba érdekes tendencia rajzolódik ki: azok az országok, ahol elmaradottabb a közlekedési infrastruktúra, az elavult buszokat váltó típusok sokszor elektromosak. Élen jár ebben Kína, ahol a tömegközlekedési járművek újra cserélésekor 99% volt elektromos meghajtású, de ott van az élen Kazahsztán és India, a maga tízezres elektromos busz rendelésével.
Az alkalmazásra nálunk is történtek lépések: az Ikarus a kínai partnerével közösen gyártott elektromos busza körülbelül 120 millió forintba kerül majd, drága ugyan, de az e-busz megtérülési ideje jóval rövidebb. A közelmúlt hírei szerint Salgótarjánban már dolgoznak is egy vonalon, illetve szolgálatban állnak a BKV-nál a Modulo kis elektromos midibuszai. Egy 12 méteres, dízelmeghajtású tömegközlekedési jármű ára most hozzávetőlegesen 70-80 millió forint között van. A tervek megvalósulásához így komoly támogatás szükséges –nemcsak Magyarországon, hanem a világszerte preferált megoldáshoz mindenütt komoly állami támogatás jár.
Csak példaként Berlinben csak egy buszvonal járműveinek cseréjéhez a szövetség kormány 4,1 millió euróval járul hozzá. A legutóbbi hírek szerint a magyar kormány vizsgálja annak lehetőségét, hogy a 25 ezernél nagyobb lélekszámú városokban három év múlva kizárólag elektromos, vagy más, például gázhajtású környezetkímélő buszokat használjanak tömegközlekedésre.
A minibusz kategóriában, pont az idegenforgalomban jól alkalmazható járművek is felbukkannak már a piacon elektromos hajtással. A buszgyártási hagyományokkal rendelkező Iveco bemutatta az elektromos kisbuszát, amely a már évek óta kínált elektromos Iveco Daily haszonjármű alapjain készült el. E nulla károsanyag-kibocsátású, 20-22 személyes, minibusz kategóriájú jármű hatótávolsága két, vagy három nagy energiasűrűségű nátrium-nikkel-klorid akkumulátorával 100, illetve 160 kilométer.
Az alternatív meghajtású mini-midibuszok már napjainkban is jól használható megoldást jelenthetnek a frekventált idegenforgalmi helyek megóvásához, mert többnyire ezeket a helyszíneket sorolják be a legmagasabb levegőtisztasági kategóriába, kényszerítve az idegenforgalmat és a tömegközlekedést a záró emissziós, például az elektromos megoldásra.
Tolják a szekeret rendesen
Eddig háromezernél több vállalkozásnak ítéltek meg vásárlási támogatást elektromos gépjárművek beszerzéséhez.
Tolják a szekeret rendesen
Eddig háromezernél több vállalkozásnak ítéltek meg vásárlási támogatást elektromos gépjárművek beszerzéséhez.
Sávlezárás az M5-ösön
Forgalomkorlátozás lesz az M5-ös autópálya soroksári csomópontjánál csütörtöktől hétfőig.
Sávlezárás az M5-ösön
Forgalomkorlátozás lesz az M5-ös autópálya soroksári csomópontjánál csütörtöktől hétfőig.
Útdíjcsalás próbarendszámmal
Próbarendszámokkal csalt el mintegy 50 millió forintnyi útdíjat egy fuvarozócégeket vezető házaspár.
Útdíjcsalás próbarendszámmal
Próbarendszámokkal csalt el mintegy 50 millió forintnyi útdíjat egy fuvarozócégeket vezető házaspár.
Részegen rolival se!
Fővárosi Ítélőtábla: elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Részegen rolival se!
Fővárosi Ítélőtábla: elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Mi szóltunk – őket nem érdekelte
Vezetés közben mobiloztak, tabletet-, laptopot használtak, filmet néztek, nem kapcsolták be a biztonsági övet.
Mi szóltunk – őket nem érdekelte
Vezetés közben mobiloztak, tabletet-, laptopot használtak, filmet néztek, nem kapcsolták be a biztonsági övet.
Közös programokban vesz részt a Suzuki és az OBB
Együttműködik a biztonságos közlekedés elősegítésére a Magyar Suzuki és az ORFK-OBB.
Közös programokban vesz részt a Suzuki és az OBB
Együttműködik a biztonságos közlekedés elősegítésére a Magyar Suzuki és az ORFK-OBB.
Forrást vár a főváros a pesti alsó-rakpart átformálására
Budapest a pesti alsó-rakpart átépítéséhez szükséges EU-s forrásra pályázott.
Forrást vár a főváros a pesti alsó-rakpart átformálására
Budapest a pesti alsó-rakpart átépítéséhez szükséges EU-s forrásra pályázott.
Alagúti mentési gyakorlatot tartottak
Balesetet szimuláltak az M85-ös autóút új alagútjában.
Alagúti mentési gyakorlatot tartottak
Balesetet szimuláltak az M85-ös autóút új alagútjában.