A buszok januártól már más rendszerben fizetnek, de változnak a lakóautókra vonatkozó díjfizetési szabályok és a vontatást végzőkre vonatkozók is.
A NÚSZ tájékoztatása szerint a nehézgépjárműnek minősülő, azaz 3,5 t megengedett legnagyobb össztömeg feletti autóbuszok 2024. február 1-től a megtett úttal arányosan, az e-útdíj-rendszerben kell, hogy díjat fizessenek az úthasználatuk után. Így a buszokra a későbbiekben e-matrica nem váltható. A használati díjas e-matrica-rendszerben a B2 díjkategóriát február 1-től kivezetik. Ettől az időponttól a legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű, M2 kategóriás személyszállító gépjárművek (kisbuszok) D2 díjkategóriába tartoznak. A 2023. évre B2 díjkategóriára váltott éves (országos és vármegyei) e-matricák érvényessége 2024. január 31-én éjfélkor jár le. 2024. évre éves (országos és vármegyei) jogosultság vásárlására B2 kategóriában nem lesz lehetőség.
B2 díjkategóriájú járműre január 1-31. között kizárólag heti (10 napos) és havi autópálya-matricát lehet venni, amelyek érvényessége a szabályozás alapján január 31-én 24:00-kor mindenképpen lejár, abban az esetben is, ha a megváltásakor hatályos rendelkezések alapján ezen az időponton túl is érvényes lenne! Havi matrica vásárlására B2 díjkategóriára kizárólag január 21-én 24:00-ig lesz lehetőség. A B2 díjkategória az e-matrica rendszerben február 1-től megszűnik.
Lakóautókat érintő változások
A 3,5 t megengedett legnagyobb össztömeg feletti lakóautók január 1-től a megtett úttal arányosan, az e-útdíj-rendszerben kell, hogy díjat fizessenek az úthasználatuk után. Ezen járművek esetében 2023. évre váltott éves (országos és vármegyei), valamint havi és heti (10 napos) e-matricák érvényessége 2023. december 31-én 24:00-kor lejár. Utóbbi e-matricák esetében visszatérítés nem kérhető, tekintettel arra, hogy a megfelelő időtartamra érvényes e-matrica megváltásával előre tervezhető az érvényesség végdátuma.
A legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű lakóautók 2024. január 1. után is az e-matrica rendszerbe tartoznak és a hivatalos járműokmányokban szereplő adatok alapján D1 vagy D2 díjkategóriába sorólódnak. A lakókocsik esetében továbbra is a vontató jármű díjkategóriája a meghatározó e-matrica vásárlásakor: ha a vontató jármű D1 díjkategóriájú, akkor nem szükséges a vontatmányra külön e-matricát vásárolni, ha viszont a vontató jármű D2 díjkategóriába tartozik, akkor a vontatmányra U díjkategóriájú e-matrica vásárlása is szükséges a D2-es e-matrica mellé.
Vontatással kapcsolatos szabályok változása
Január 1-től a Díjrendelet alapján, ha egy e-matrica-díjköteles gépjármű egy másik gépjárművet vontat, akkor az úthasználati jogosultságot mindkét jármű után, külön-külön, a rá vonatkozó szabályok szerint meg kell szerezni, azaz mindkét járműre meg kell váltani a megfelelő e-matricát. A KRESZ alapján autópályáról és autóútról az elromlott járművet vontató járművel a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetőleg útkereszteződésben le kell térni.
Önálló pótdíjkategória kerül bevezetésre a vontatmányokra (összege a D1 pótdíjjal egyező), a vontatmány díjfizetéséért továbbra is az azt vontató gépjármű üzembentartója felel, azaz pótdíj kiszabása esetén a vontatmányra irányadó pótdíj megfizetésére a vontató gépjármű üzembentartója köteles. A rakományként szállított járműre továbbra sem kell jogosultságot váltani.
Nyugtatók és kábítószer együtthatása
Az árokban kötött ki a bódult sofőr - videóval.
Nyugtatók és kábítószer együtthatása
Az árokban kötött ki a bódult sofőr - videóval.
Mossák a Rákóczi hidat szombaton
Budapesten folytatódik a Duna hidak tisztítása.
Mossák a Rákóczi hidat szombaton
Budapesten folytatódik a Duna hidak tisztítása.
Két hiba egy estére
Stoptáblánál okozott balesetet az ittas sofőr.
Két hiba egy estére
Stoptáblánál okozott balesetet az ittas sofőr.
Ez a megoldás mindenkinek fájna
Magyar Autóklub: a Fővárosi Önkormányzat 10-ből 6 autót kitiltana Budapest útjairól, ha bevezetné az idősebb autók behajtási korlátozását.
Ez a megoldás mindenkinek fájna
Magyar Autóklub: a Fővárosi Önkormányzat 10-ből 6 autót kitiltana Budapest útjairól, ha bevezetné az idősebb autók behajtási korlátozását.
Érdemes erre figyelni a városi parkoláskor
Mi az a kizárólagos lakossági parkolás? Aki nem ismeri, annak sokba kerülhet.
Érdemes erre figyelni a városi parkoláskor
Mi az a kizárólagos lakossági parkolás? Aki nem ismeri, annak sokba kerülhet.
Német szigor az utcai versenyzőkkel szemben
Versenyezgettek kicsit, végül autó nélkül tértek haza.
Német szigor az utcai versenyzőkkel szemben
Versenyezgettek kicsit, végül autó nélkül tértek haza.
Gépjármű utánpótlás az OBB-nél
Az ORFK-OBB hét darab új VW Transportert vett át, hogy minden vármegyei szervezetnél szolgáljon egy kisbusz, amely segíti a megelőzési munkát.
Gépjármű utánpótlás az OBB-nél
Az ORFK-OBB hét darab új VW Transportert vett át, hogy minden vármegyei szervezetnél szolgáljon egy kisbusz, amely segíti a megelőzési munkát.
Lehetőség az infrastruktúra fejlesztésre
Pályázni lehet falvak járdáinak, hídjainak, kerékpárútjainak felújítására.
Lehetőség az infrastruktúra fejlesztésre
Pályázni lehet falvak járdáinak, hídjainak, kerékpárútjainak felújítására.