Igaz az USA-ban készült a piacfelmérés, de a típusmix és hajtásösszetétel átfedése miatt globálisan, illetve európai szinten is értelmezhető az eredmény. Rosszul szerepeltek az elektromos autók.
A közel kilencvenéves szakmai múltra visszatekintő Consumer Reports idén is elkészítette az átfogó autópiaci megbízhatósági felmérését. A felhasználói tapasztalatok alapján következtetnek a felmérésben, hogy mire számíthatnak a vásárlók a különböző autómárkáktól. A Consumer Reports az autótulajdonosokat kérdezte arról, milyen problémákat tapasztaltak autójukkal az elmúlt tizenkét hónap során. A szervezet az idei évre módosított a módszertanán: először típusonként és modellévenként külön vizsgálják meg az adott típus problémáit, majd a különböző életkorú (1-4 éves) szériák eredményeit átlagolva határozzák meg az adott márka megbízhatósági pontszámát.
Ez az összetettebb megközelítés elméletileg pontosabb minősítést tesz lehetővé, ugyanakkor azt is jelenti, hogy a friss eredmények közvetlenül nem vethetők össze a márkák előző években mutatott teljesítményével. Ami nem változott, az az alaposság: a felmérésben szereplő, több mint 330 ezer járművet az idei évtől húsz paraméter – egytől egyig potenciális hibaforrások – mentén minősítik tulajdonosaik. A kapott válaszok elemzéséből áll össze az adott típus, illetve márka összpontszáma, amely nem csak eddigi teljesítményüket tükrözi, hanem a jövőbeli, várható megbízhatóságról is képet ad.
Az idei listán a Lexus bizonyult a legjobbnak: a 100-as skálán elért 79 pontos eredményével vezet a második helyre rangsorolt Toyota (76) előtt – a két márka közös jellemzője, hogy 2012 óta minden évben a dobogón végeztek. A Lexusnak mindössze egy olyan típusa (NX) szerepelt a kutatásban, amelynek a várható megbízhatósága „átlagos” – az összes többi típus átlag feletti teljesítményt mutatott.
A fent említett húsz lehetséges hibaterület közül három kifejezetten a részben vagy teljesen villamosított járműveket érinti: ezek a villanymotor, az akkumulátor és a töltő. Ez azt is jelenti, hogy a hagyományos belső égésű motorral szerelt autók, szabadidőjárművek és pickupok végső pontszáma tizenhét részeredményből áll össze; a full hibrid és az akkumulátoros elektromos modelleké egyaránt tizenkilencből (az egyikben töltő, a másikban belső égésű motor nincs); a plug-in hibridek gazdái ellenben mind a húsz területen tapasztalhatnak problémát – és az elemzés tanulsága szerint többnyire tapasztalnak is.
A felmérésben a full hibridek bizonyultak a legmegbízhatóbbnak: tulajdonosaik 26 százalékkal kevesebb meghibásodást regisztráltak, mint azok, akik benzinmotoros autóval járnak. A tisztán elektromos járművek esetében 79 százalékkal (!) nagyobb volt a hibák előfordulási gyakorisága, mint a benzines autóknál, míg a plug-in hibridekkel ennél is több baj akadt: 146 százalékkal (azaz két és félszer) gyakrabban merültek fel gondok velük kapcsolatban, mint az egyáltalán nem villamosított modellekkel.
Ami a járműkategóriákat illeti, a szedánokkal volt a legkevesebb gond; a 100-as skálán átlagosan 57 pontot értek el. Ez alighanem összefügg a lépcsőshátú modellek konzervatív arculatával, ami vélhetően magával vonja azt, hogy vásárlóik kevésbé érdeklődnek azok iránti a modern digitális technológiák iránt, amelyeket gyakran kárhoztatnak a felmérésben résztvevők. A sor a szabadidőjárművekkel (50 pont) és az egyterűekkel (45 pont) folytatódik; a legkevésbé megbízható műfaj pedig a pickupoké, amelyek a megszerezhető 100 pontból átlagosan mindössze 41 pontra voltak képesek. Mivel csupán néhány éve jelentek meg a piacon, és alig néhány képviselőjük akad a piacon, felelőtlenség volna messzemenő következtetéseket levonni az elektromos pickupok megbízhatóságáról, a fent ismertetett statisztikákból azonban könnyű arra következtetni, hogy ezek ígérkeznek a legkevésbé megbízhatónak, míg a hosszan tartó, gondtalan autózás legbiztosabb receptje, ha hibrid szedánt, esetleg szabadidőjárművet vásárol az ember.
Két hiba egy estére
Stoptáblánál okozott balesetet az ittas sofőr.
Két hiba egy estére
Stoptáblánál okozott balesetet az ittas sofőr.
Ez a megoldás mindenkinek fájna
Magyar Autóklub: a Fővárosi Önkormányzat 10-ből 6 autót kitiltana Budapest útjairól, ha bevezetné az idősebb autók behajtási korlátozását.
Ez a megoldás mindenkinek fájna
Magyar Autóklub: a Fővárosi Önkormányzat 10-ből 6 autót kitiltana Budapest útjairól, ha bevezetné az idősebb autók behajtási korlátozását.
Érdemes erre figyelni a városi parkoláskor
Mi az a kizárólagos lakossági parkolás? Aki nem ismeri, annak sokba kerülhet.
Érdemes erre figyelni a városi parkoláskor
Mi az a kizárólagos lakossági parkolás? Aki nem ismeri, annak sokba kerülhet.
Német szigor az utcai versenyzőkkel szemben
Versenyezgettek kicsit, végül autó nélkül tértek haza.
Német szigor az utcai versenyzőkkel szemben
Versenyezgettek kicsit, végül autó nélkül tértek haza.
Gépjármű utánpótlás az OBB-nél
Az ORFK-OBB hét darab új VW Transportert vett át, hogy minden vármegyei szervezetnél szolgáljon egy kisbusz, amely segíti a megelőzési munkát.
Gépjármű utánpótlás az OBB-nél
Az ORFK-OBB hét darab új VW Transportert vett át, hogy minden vármegyei szervezetnél szolgáljon egy kisbusz, amely segíti a megelőzési munkát.
Lehetőség az infrastruktúra fejlesztésre
Pályázni lehet falvak járdáinak, hídjainak, kerékpárútjainak felújítására.
Lehetőség az infrastruktúra fejlesztésre
Pályázni lehet falvak járdáinak, hídjainak, kerékpárútjainak felújítására.
Újabb megugrandó feladat előtt a közúti fuvarozás
Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el a nehézgépjárművekre.
Újabb megugrandó feladat előtt a közúti fuvarozás
Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el a nehézgépjárművekre.
Tűzveszélyesebbek az elektromos autók?
Ha a hírek közt megjelenik, hogy egy autó kiégett, akkor a hozzászólások közt többen is megjegyzik, hogy biztos elektromosautó volt. De tényleg jobban égnek?
Tűzveszélyesebbek az elektromos autók?
Ha a hírek közt megjelenik, hogy egy autó kiégett, akkor a hozzászólások közt többen is megjegyzik, hogy biztos elektromosautó volt. De tényleg jobban égnek?