Romlott a közúti árufuvarozók helyzete az első negyedévben a szakértő szerint.
Fordulat történt a közúti fuvarozásban az idei első negyedévben. Ugyanis a jól sikerült 2022 után a fogyasztás és a beruházások is csökkentek – mondta a Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztályának rendezvényén a szakosztály elnöke. Lajkó Ferenc ismertetése szerint a hazai áruszállításban 78 százalék a közúti fuvarozás részaránya. Magyarországon mintegy 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk 90 ezer járműből áll, a magyar foglalkoztatottak 3,3 százalékát alkalmazzák. A közúti fuvarozás a bruttó hazai termék (GDP) csaknem 5 százalékát adja, és jelentős exportszolgáltató.
Tavaly a nemzetközi áruszállításban részt vevő vállalkozások költségei 25,1 százalékkal, a belföldi megbízói körrel rendelkező cégekéi pedig 34,9 százalékkal nőttek, főként az üzemanyag- és egyéb árak emelkedése miatt. Ugyanakkor az év nagy részében volt elég szállítandó áru, a gazdasági fellendülést pedig kisebb kapacitáshiány kísérte, így a költségek növekedését szinte teljesen át tudták hárítani a fuvarozó cégek, ami 30 éve nem fordult elő – emelte ki a szakértő. Ennek következményeként a közúti fuvarozási szektor 2022 egészét figyelembe véve jó évet zárt – összegezte Lajkó Ferenc.
A 2023. évi kilátásokkal kapcsolatban kifejtette: az első negyedévben tapasztaltak alapján továbbra is emelkednek a közúti fuvarozás költségei, az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálja a többi költség növekedését. A szakértő szerint éves szinten a költségek 8-9 százalékos emelkedésére lehet számítani. Azonban a közúti fuvarozás piacán kapacitás-felesleg alakult ki a fuvarok csökkenése miatt, amihez az első negyedévben nem tudott alkalmazkodni a közúti szektor. A szakértő rámutatott: a változások következménye az árszint csökkenése. A nemzetközi fuvarozásban 0,3 százalékkal nőttek, a belföldi fuvarozásban viszont 4,1 százalékkal csökkentek az árak. Lajkó Ferenc szerint az év nagy kérdése, hogy a növekvő költségek mellett, az első negyedéves csökkenő árszinthez képest mikor konszolidálódik a piac, mikor tudnak a fuvarozók a költségeikhez mérten árat emelni, ami alapvető a jó üzletvitelük szempontjából.
Dugó várható Zuglóban
A Budapest Közút jelezte, hogy burkolatfelújítás miatt keddtől forgalmirend-változásra kell készülni a Nagy Lajos király útján.
Dugó várható Zuglóban
A Budapest Közút jelezte, hogy burkolatfelújítás miatt keddtől forgalmirend-változásra kell készülni a Nagy Lajos király útján.
Lánchíd-piknik
Budapesten szabadtéri programokkal várják az érdeklődőket május 26-án a második Lánchíd-pikniken délelőtt 10 órától este 20 óráig.
Lánchíd-piknik
Budapesten szabadtéri programokkal várják az érdeklődőket május 26-án a második Lánchíd-pikniken délelőtt 10 órától este 20 óráig.
Nyugtatók és kábítószer együtthatása
Az árokban kötött ki a bódult sofőr - videóval.
Nyugtatók és kábítószer együtthatása
Az árokban kötött ki a bódult sofőr - videóval.
Mossák a Rákóczi hidat szombaton
Budapesten folytatódik a Duna hidak tisztítása.
Mossák a Rákóczi hidat szombaton
Budapesten folytatódik a Duna hidak tisztítása.
Két hiba egy estére
Stoptáblánál okozott balesetet az ittas sofőr.
Két hiba egy estére
Stoptáblánál okozott balesetet az ittas sofőr.
Ez a megoldás mindenkinek fájna
Magyar Autóklub: a Fővárosi Önkormányzat 10-ből 6 autót kitiltana Budapest útjairól, ha bevezetné az idősebb autók behajtási korlátozását.
Ez a megoldás mindenkinek fájna
Magyar Autóklub: a Fővárosi Önkormányzat 10-ből 6 autót kitiltana Budapest útjairól, ha bevezetné az idősebb autók behajtási korlátozását.
Érdemes erre figyelni a városi parkoláskor
Mi az a kizárólagos lakossági parkolás? Aki nem ismeri, annak sokba kerülhet.
Érdemes erre figyelni a városi parkoláskor
Mi az a kizárólagos lakossági parkolás? Aki nem ismeri, annak sokba kerülhet.
Német szigor az utcai versenyzőkkel szemben
Versenyezgettek kicsit, végül autó nélkül tértek haza.
Német szigor az utcai versenyzőkkel szemben
Versenyezgettek kicsit, végül autó nélkül tértek haza.