A Volánbusz is részt vesz az ORFK-OBB „CSAT(T)LAKOZZ!” közlekedésbiztonsági kampányában.
A Volánbusz évek óta együttműködik az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottságával (ORFK-OBB), az autóbuszok reklámfelületein helyet adva a balesetmegelőzési felhívásoknak. A vállalat a közlekedési kultúra napján minden évben utas- és közlekedésbiztonsági kampányokban, kisfilmekben hívja fel a figyelmet a közlekedés veszélyeire. Idén szorosabbra fűzve az együttműködést csatlakozott az ORFK-OBB „CSAT(T)LAKOZZ!” kampányához, amelynek a célja, hogy felhívja a figyelmet a biztonsági öv és a gyermekülés helyes használatára.
A Volánbusz 2022-ben 17,1 millió menetrend szerinti járatot közlekedtetett. Autóbuszaik csaknem 540 millió utazást bonyolítottak és több mint 445 millió kilométert tettek meg – utóbbi teljesítmény alapján 50 percenként megkerülhetnék a Földet is. Szolgáltatásaikat mintegy 18 ezer munkavállalóval és 6 ezer autóbusszal látják el. A közlekedés résztvevői és maguk az utasok is sokat tehetnek azért, hogy a buszos utazás biztonságos legyen. A busz jellemzője, hogy álló utasokat is szállít, így autóbusz-vezetőknek óvatosan kell lassítaniuk, lehetőleg tartózkodniuk kell a hirtelen fékezéstől, amely az utasok eleséséhez vezethet. Fontos tudni, hogy az autóbusz nagyobb tömege miatt amúgy is hosszabb fékúttal kell számolni. Ha az autóbusz-vezető mégis vészfékezésre kényszerül, gyakran elesnek az utasok, hiszen az álló utas helyzete kevésbé stabil, leszálláshoz készülődve esetleg éppen nem is kapaszkodik rendesen. Kérjük, gondoljanak erre a közlekedők! Kerüljék az olyan manővereket, amelyek miatt az autóbusz hirtelen fékezését okozhatják.
Továbbá az autóbusz-vezetők a járművek sajátosságai miatt az autóbusz közvetlen közelében nem minden területet látnak be, ezek a „holtterek”. Ezek jellemzően a következők: az autóbusz előtti terület, a nem közvetlenül az autóbusz mellett lévő terület, illetve az autóbusz mögötti terület. Ezek a területek balesetveszélyt jelentenek, az utasok az autóbuszra (esetleg sietve, futva) való felszálláskor, illetve az autóbusz elhagyása után léphetnek be, a közlekedés résztvevőinek pedig az autóbusz megközelítésénél, előzésénél, kikerülésénél kell figyelembe venniük. Az autóbuszon, amennyiben a biztonsági öv használata kötelező, azt mindenképpen csatolják be, illetve állva utazásnál, leszálláshoz készülődve mindig kapaszkodjanak erősen! Az autóbusz fedélzetén fontos a babakocsik, tolószékek megfelelő rögzítése; a velünk utazó gyermek vagy idősebb személy ülőhelyhez segítése, amennyiben lehetséges, biztonsági övvel való bekötése, a leszállásban való segítése; illetve az utasok csomagjainak biztonságos elhelyezése is.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2020-ban a személyi sérüléssel járó közúti balesetek 65 százalékát az autóvezetők okozták, őket a második helyen a biciklisek követték 12 százalékos aránnyal. A teherautósok a balesetek 8, a gyalogosok 4, a motorosok és a segédmotor-kerékpárosok 4-4, az autóbusz-vezetők pedig mindössze 1 százalékáért felelősek. A Volán-autóbuszokat érintő személyi sérüléses balesetek túlnyomórészt nem az autóbusz-vezetők hibájából következnek be (az idegen hibás esetek aránya 2020-ban 74%, 2021-ben 86%, 2022-ben 83% volt.)
Ahhoz, hogy valaki autóbuszt vezethessen, érvényes, D járműkategóriás vezetői engedéllyel kell rendelkeznie, amelynek feltétele a B és a C kategóriás jogosítvány megléte is. Volánbusz-kezdőknek (előképzettségüktől függően) 24-60 órás alaptanfolyamon, a fedélzeti eszközök használatát ismertető oktatáson és vonalismereti gyakorlaton is részt kell venniük. Évente egy alkalommal a Volánbusznál minden autóbusz-vezető számára továbbképzést tartanak (forgalmi, kereskedelmi és közlekedési ismeretek, szolgáltatói magatartás, utasjogi képzés, elsősegélynyújtás). Az autóbuszok vezetéséhez szükség van érvényes Gépjárművezetői Képesítési Igazolványra (GKI) is, amelyet ötévenként meg kell újítani. A GKI-tanfolyamokon hangsúlyt fektetnek a biztonsági szabályokon alapuló, észszerű vezetés oktatására. A preventív (megelőző) vezetés fontosságát belső képzéseiken, autóbusz-vezetői kézikönyvükben és szabályzataikban is hangsúlyozzák. A Volánbusztól évente ezer autóbusz-vezető vezetéstechnikai, illetve a fogyatékkal élő és a csökkent mozgásképességű utasokkal történő kommunikációt elősegítő érzékenyítő tréningen is részt vesz a Hungaroringen, ahol extrém útviszonyok között gyakorolják a biztonságos és üzemanyag-takarékos vezetést.
A biztonságos közlekedéshez jó állapotú jármű is szükséges. A Volánbusz jármű-fiatalítási programjában – az eddig lezárt beszerzéseknek során – 2018 óta 2205 új és újszerű autóbusz érkezett a társasághoz, és további 295 járműre rendelkeznek aláírt beszerzési megállapodással. Valamennyi autóbuszukat kéthetente szemlézik a saját szempontrendszerük, valamint a gyártó által előírt technológia szerint is. A járművek balesetmentes közlekedését számos közlekedésbiztonsági eszköz segíti. Valamennyi új autóbusz rendelkezik biztonsági rögzítőfékkel, blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), elektronikus stabilitásszabályzó rendszerrel (ASR), parkolássegítő tolatókamerával. Kategóriától és évjárattól függően eltérő rendelkezések vonatkoznak a biztonsági öv felszerelésére vonatkozóan, minden autóbuszuk megfelel az előírásoknak. (A 6/1990 (IV.12) KöHÉM rendelet szerint: minden menetirányba néző utasülést el kell látni az alábbi utasvédő berendezések valamelyikével: biztonsági öv, vagy kellő szilárdságú, ugyancsak előre néző ülés megfelelő kialakítású támlája, vagy megfelelő szilárdságú és kialakítású védőfal, illetőleg védőkorlát.) Az autóbuszok utólag nem szerelhetők fel biztonsági övvel, ha ennek rögzítési pontjait gyártáskor nem alakították ki. Az országos besorolású (távolsági) járatok jelentős részének utasülései biztonsági övvel rendelkeznek. Számos járműtípuson speciális biztonsági öv rögzíti a kerekesszékekkel utazókat is.
A Volánbusz üzletszabályzata szerint azokon az autóbuszokon, amelyeken állva nem, csak az ülőhelyeket elfoglalva szabad utazni (TEMPO 100 vizsgával rendelkeznek), és az autóbusz-ülések biztonsági övvel fel vannak szerelve, annak használata (becsatolása és becsatolt állapotban tartása) az utazás megkezdésétől a befejezéséig – kivéve az autóbusz-állomásokon és más pihenőhelyeken való tartózkodás idejét – kötelező. Az érintett járművek utastérben figyelmeztető feliratok hívják fel a figyelmet az öv kötelező használatára.
A KRESZ rendelkezései szerint nem kell becsatolni a biztonsági övet:
- lakott területen a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
- a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
- az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek;
- annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
A biztonsági öv használata minden utasnak a saját felelőssége. Biztonsági övvel ellátott, csak ülő utast szállító autóbuszokon autóbusz-vezetőink a felszálló utasokat szóban is tájékoztatják a biztonsági öv kötelező használatáról, amelyet piktogram is jelez a járműveken. A KRESZ rendelkezéseinek megsértése esetén hatósági ellenőrzés során szabálysértési bírságra is számíthatnak az utasok.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.