Már csak úgynevezett piaci áron lehet Magyarországon is üzemanyagot vásárolni. Az ellátás stabilizálásában reménykedik mindenki.
„Legyen inkább drága, csak legyen” – mondták sokan az elmúlt napokban a leürült benzinkutaknál sorban állva, vagy benzinre vadászva. A kívánság első fele viszonylag gyorsan teljesült, a kormány kedd éjszaka feloldotta az üzemanyagárstopot, az üzemanyagkereskedelem visszatér a piaci áras elszámoláshoz. A hivatalos magyarázatok szerint ezzel megnyílik az út az úgynevezett „Brent” kőolaj vásárlására, illetve az ebből párolt üzemanyagok beszerzésére, mivel a beszerzési árnak nem szab gátat az ártop jelentette, a piacinál alacsonyabb speciális eladási ár. A beszerzési lehetőségek bővülésével elméletileg kiszolgálhatóvá válik a kereslet és minden benzinkúthoz juthat üzemanyag.
Így a Molt felkérte a kormány arra, hogy ha szükséges, akár a drágább, Brent olajból származó üzemanyagimport megszervezésével is biztosítsa az ország teljeskörű üzemanyagellátását. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a töltőállomásaik negyedében volt leürülés az elmúlt napokban, és amióta a Mol megalakult, ilyen még nem történt. Tájékoztatása szerint a Mol idén eddig 2,2 milliárd liter üzemanyagot adott el a tavalyi 1,5 milliárddal szemben (igen sikeres üzleti évet zár). Az utóbbi hét napban több mint 50 millió liter üzemanyagot értékesítettek, amely 60 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti forgalmat. Benzinből az elmúlt napok forgalma csaknem duplája volt az előző évinek, két és félszerese a 2020-asnak. Múlt héten 2,2 millió vásárlót szolgáltak ki, ez a nyári csúcsigénynél tapasztalható legerősebb turistaforgalomnak felel meg a töltőállomásoknál.
A Mol vezér elmondása szerint a nagykereskedelemben 871 rendelést nem tudtak kielégíteni: tehát a Mol nem tudta kiszolgálni a partnereit, nem szállított benzint a töltőállomásokhoz, mert azon volt, hogy a saját kútjait ellássa. Eddig a termelés kapacitás feletti mennyiséget részben Szlovákiából hozták be, novemberben minden negyedik liter gázolajat a pozsonyi finomítóból szállítottak. A továbbiakról szólva is borúlátó a Mol vezetője. Felhívta rá a figyelmet, hogy a 2023. február ötödikén életbe lépő újabb Oroszország elleni szankciók ismét kritikus helyzetet teremtenek majd. Februártól hiányozni fog az Oroszországból érkező, tíz százalékos arányú dízel üzemanyag az európai piacról. Ez a környező országokban is problémát fog okozni, a pozsonyi finomító termelésének kétharmada orosz olajból exportra ment és korlátozás alá fog esni – mondta.
Hernádi arról is beszélt, hogy fel kell készülni olyan helyzetre is, hogy ha a „Barátság” kőolajvezeték szállításában a háborús cselekmények miatt fennakadás történik, milyen alternatív megoldások vethetők be. “Vissza kell állítani az importot és újra kell tölteni a készleteket” – hangsúlyozta Hernádi Zsolt. Az ársapka kivezetésének sajtótájékoztatóján a kormányt képviselve Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter kiemelte, hogy a kormány mindaddig fenntartotta az ársapkát, amíg azt meg lehetett tenni. Megjegyezte: még ezzel a drágulással is az alsó egyharmadban lesz üzemanyagárak tekintetében Magyarország Európában.
Hernádi Zsolt ismertette, hogy a kis benzinkutaknak a szállítását folyamatosan növelik, bár hozzátette: ezek többsége nem a Mol-tól vásárolt, hanem azoktól az importőröktől, amelyek a kormányzat reményei szerint visszatérnek újra a piacra. A Molnál azzal számolnak, hogy a következő évre sokkal magasabb ártartományban lesznek mind a jegyzésárak a termékekre, mind pedig a kőolajárak. A Mol vezetője kitért arra is, hogy az alternatív ellátási útvonal megerősítésében nemcsak Magyarország, hanem Szlovákia és Csehország is érintett, mert ugyanazzal a problémával küszködnek: azaz, ha a Barátság kőolajvezeték nem működőképes, akkor az Adria vezetéken kell pótolni a kőolajat. Ehhez azonban a horvátoknak is partnernek kell lenniük, kapacitást kell bővíteni a rendszeren, ezt pedig elő kell készíteni. Hozzátette: azt is át kell tekinteni, hogy, ha orosz kőolajat nem tud fogadni Magyarország, akkor milyen mást és ahhoz milyen beruházások kellenek.
Szombattól nem érvényesek a tavalyi útdíj e-matricák
A 2025-re eddig 1,4 millió darab éves országos-, és vármegyei úthasználati jogosultságot váltottak meg.
Szombattól nem érvényesek a tavalyi útdíj e-matricák
A 2025-re eddig 1,4 millió darab éves országos-, és vármegyei úthasználati jogosultságot váltottak meg.
Márciusi dugók az Árpád hídnál
A fővárosban hamarosan kezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása, március 1-jén lezárják a déli hidat. De már februárban is lesznek kisebb korlátozások az előkészítés során.
Márciusi dugók az Árpád hídnál
A fővárosban hamarosan kezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása, március 1-jén lezárják a déli hidat. De már februárban is lesznek kisebb korlátozások az előkészítés során.
Gyorstöltés vásárlás közben
Az MVM Mobiliti nagyobb teljesítményű elektromos töltőket telepített 10 szupermarkethez.
Gyorstöltés vásárlás közben
Az MVM Mobiliti nagyobb teljesítményű elektromos töltőket telepített 10 szupermarkethez.
Iskolarendőr szakmai nap
Tizedik alkalommal gyűltek össze az iskolarendőrök Budapesten a Teve utcai Rendőrségi Igazgatási Központban, hogy szakmai napon tekintsenek vissza az elmúlt évre.
Iskolarendőr szakmai nap
Tizedik alkalommal gyűltek össze az iskolarendőrök Budapesten a Teve utcai Rendőrségi Igazgatási Központban, hogy szakmai napon tekintsenek vissza az elmúlt évre.
Gyorsforgalmi utat terveznek Szombathely-Körmend-Kőszeg között
200 milliárdból szeretnék felépíteni a 40 kilométernyi gyorsforgalmi utat.
Gyorsforgalmi utat terveznek Szombathely-Körmend-Kőszeg között
200 milliárdból szeretnék felépíteni a 40 kilométernyi gyorsforgalmi utat.
Ma is fennáll az ónos eső lehetősége
A meteorológiai előrejelzés szerint az Északi-középhegység tágabb térségében és Észak-Alföldön fordulhat elő ónos eső, jellemzően néhány tized milliméter, amely napközben megszűnik.
Ma is fennáll az ónos eső lehetősége
A meteorológiai előrejelzés szerint az Északi-középhegység tágabb térségében és Észak-Alföldön fordulhat elő ónos eső, jellemzően néhány tized milliméter, amely napközben megszűnik.
2024-ben az EU-ban nőtt az eladott új autók száma
Az Európai Unióban éves összevetésben 0,8 százalékkal, mintegy 10,6 millióra nőtt az eladott új autók száma.
2024-ben az EU-ban nőtt az eladott új autók száma
Az Európai Unióban éves összevetésben 0,8 százalékkal, mintegy 10,6 millióra nőtt az eladott új autók száma.
Ittas sofőröket kerestek
Budapesten harminc ittas sofőr ellen intézkedtek a rendőrök a budai oldali hétvégi ellenőrzésük során.
Ittas sofőröket kerestek
Budapesten harminc ittas sofőr ellen intézkedtek a rendőrök a budai oldali hétvégi ellenőrzésük során.