A gyertyacsere egyszerűnek hangzó szerelési tevékenység, azonban az autók fejlődésével jóval összetettebbé vált, mint azt sokan gondolnák.
A ködös, nedves, hideg napokban az embernek nincs nagy kedve kidugni az orrát otthonról, így ki-ki a maga érdeklődési körében keres elfoglaltságot. Az autóhoz vonzódó és garázzsal-műhellyel, illetve ezekkel bíró baráttal rendelkező hímek szívesen ápolgatják, szerelgetik az autójukat. Aki nem gyakorló autószerelő, az olyan feladatokat keres, amit maga is meg tud oldani: ebben segítségként elterjedt a „youtube-ról” szerelés gyakorlata, ami valóban segítség, de nem feltétlenül jelenti azt, hogy ami a videón megoldható, az az lesz a videót néző számára is. A szereléshez nem árt a gyakorlat, a tapasztalat sem.
A vállalható szerelési kategóriába szerepel a gyertyacsere is – de szeretnénk néhány ismerettel felhívni a figyelmet, hogy itt is lehet nagyot hibázni. Régebben a gyertyacsere valóban az egyszerűbb szerelési műveletek közé tartozott, ma már nem feltétlenül van így. Típusonként változó a feladat összetettsége.
Elég benézni egy motortérbe, annak a megállapításához, hogy van-e esély házi körülmények között a gyertyacserére, vagy nincs. Alapvetően két dolgot kell felmérni, egyészt mennyire hozzáférhetőek a gyertyafészkek (illetve a hozzáféréshez mi mindent kell kiszerelni), másrészt milyen a kiképzésük. (Benzinüzemú autókról van szó).
Hozzáférés tekintetében rendszerint a keresztbe elhelyezett V-motorok esetén lehet szenvedés a gyertyacsere a hátsó hengersoron, főképp, ha valami egyterű a típus. Ezt jobb meghagyni a szerelőknek. A gyertyafészek kiképzésében pedig nagyon könnyen előfordul, hogy igen mélyen helyezkedik el a gyertya, és speciális kulcs kell a hozzáféréshez: ez a legegyszerűbb kocsiknál is előfordulhat. A spéci kulcsok ára 15-40 000 Ft. Ilyen esetben, mivel kevesebb a szerelő munkadíja egy gyertyacserénél, így gazdaságilag értelmetlen az otthoni szerelés.
Persze könnyen előfordulhat, hogy szóba se jön a gyertyacsere, hiszen a régi 10-15 ezer kilométeres csereciklusok ma már kitolódtak 60-90 000, sőt van típus, amelynél 120 000 kilométerre. Köszönhető ez annak, hogy az üzemanyagban már rég nincs ólom, a kéntartalom is csökkent, emiatt csökkent a lerakódás mértéke, továbbá elterjedtek a 3-4 elektrodás, vagy kúszószikrás gyertyák, amelyeknek hosszabb az élettartamuk, valamint a gyertyák anyaga is fejlődött.
Így az említett 60 000 km-es alapot már a hagyományos felépítésű, 1 elektródás gyertyák is hozzák, az iridium és platina gyertyák minimum 90 000 km-t bírnak. Igaz idősebb, vagy nagy futásteljesítményű (150 000 km fölött) kocsiknál azért érdemes figyelni a gyertyákra, hiszen az égéstérbe jutó kenőanyag kormoló hatása, az egyenletlen égés idő előtt tönkreteheti azokat. A koszolódás, kokszosodás kialakíthat a gyertyákon vezetőképes réteget, amely elvezeti a gyújtóáramot, így a képződő szikra kisebb, a hengerben az égés minősége rosszabb lesz.
A gyertya vásárlásakor olyat válasszunk, amelyet a kocsi, illetve a motor típusához a gyártók előírnak. Annak a gyertyának lesz a megfelelő a hőértéke és a kiképzése – a kiképzés fontos a hőelvezetés szempontjából. Régen egy-egy gyertyatípus sokféle, más-más gyártó motorjához is alkalmazható volt, ma már ezt felejtsük el. Rendszerint egy gyertyatípus, egy gyártó egy motorcsaládjához jó. Ha nem a kocsiba való gyertyát használunk, akár azt is elérhetjük, hogy átégjen a dugattyútető.
Mikor megvan az új, típusra szabott gyertya, akkor neki lehet állni a cserének. A gyertya kiszerelése tehát, ha hozzáférhető, elméletileg egyszerű. Le kell húzni a gyertyapipákat, rátolni a gyertykulcsot a gyertyára és kicsavarni. Sajnos már itt jöhetnek az első meglepetések, mert előfordul, hogy nehezen indulnak meg. Óvatosan kell próbálkozni, nehogy törjön a gyertya, mert a szétszakadtat nagyon nehéz kioperálni a helyéről.
A nagyon „begyógyult” gyertyák klasszikus gyertyakulccsal nem feltétlenül lehet megindítani, de általában enged a nagyobb erőkarral rendelkező racsnis kulcsra rakott gyertyakiszedő fejjel végzett próbálkozásnak. Érdemes a gyertyákat a kiszereléskor alaposan megnézni, mert az állapotuk esetleges motorhibákról is árulkodhatnak – henger kopottság, keverékképzési-, gyújtási hiba. Nem baj, ha a gyertyacserét akár egyesével végezzük, úgy legalább nem keverednek össze a gyertyakábelek. Ha nem egyértelmű a kábelek vezetése, és egyszerre akarja a szerelést végző mind lehúzni, nem buta ötlet ráírni a pipákra, hogy hányas hengerhez tartoznak.
Az új gyertyák beillesztése előtt ellenőrizendő, hogy milyen vég volt a régieken. Ugyanis a gyertyakábelek közül van olyan kialakítású, amelyet a gyertyaszár csupasz menetére lehet ráhúzni, és van olyan, amelyhez szükséges a felcsavarható SAE-anya. Tehát, ha szükséges, fel kell csavarni, vagy éppen leszedni a kis érintkező anyákat. Persze az utóbbi tizenöt évben már nem igazán gyártottak autót, amelyben SAE-anya nélküli gyertyákat kellene használni, sőt sok gyertya érintkező végét eleve SAE-kialakításra munkálják meg és már nincs is mit csavargatni. A gyertya becsavarása előtt érdemes kenőzsírral, vagy olajjal (lehet motorolaj is) kicsit bekenni a gyertya menetét, így majd nehezebben gyógyul össze a hengerfejjel, könnyebb lesz a következő alkalommal kiszedni.
A becsavarást kézzel kell kezdeni, nehogy rákapatáskor tönkre menjen a gyertya finommenete. A gyertyákat nem szabad megtépni! Nyomatékra kell meghúzni, az M10-es menetűeket 12 Nm-rel, az M12-eseket 15 Nm-rel, az M14-eseket 20 Nm-rel. Nyomatékkulcs nélkül ügyes szerelők érzésre is meghúzzák, ehhez alkalmazhatjuk a következő egyenletet: a kézzel érintőre húzott gyertyán kulccsal 1/16-od fordulatot kell hajtani, ha kúpos a gyertyafészek, ha lapos alátétes a gyertya akkor ½ és 2/3-ad fordulat között kell ráhúzni. Túlhúzással megrepedhet a porcelán szigetelés, át fog húzni a gyújtóáram, nem lesz jó szikra. A gyertyát kiszerelve nem is látni meg a hibát, mert belül reped rendszerint a porcelán. Ha visszaviszi az alkatrészboltba az ilyen gyertyát a próbálkozó, akkor könnyen lebukhat, ugyanis a gyertyák alátétje a ráhúzáskor ellapul, a vastagságukat mérve egy táblázat alapján kiderül milyen nyomatékkal húzták meg.
Mikor bent vannak a gyertyák már csak a gyertyapipákat kell visszatenni és indítható a motor. Ha minden henger jár, akkor jó munkát végzett, aki cserélte a gyertyákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.