A gyertyacsere egyszerűnek hangzó szerelési tevékenység, azonban az autók fejlődésével jóval összetettebbé vált, mint azt sokan gondolnák.
A ködös, nedves, hideg napokban az embernek nincs nagy kedve kidugni az orrát otthonról, így ki-ki a maga érdeklődési körében keres elfoglaltságot. Az autóhoz vonzódó és garázzsal-műhellyel, illetve ezekkel bíró baráttal rendelkező hímek szívesen ápolgatják, szerelgetik az autójukat. Aki nem gyakorló autószerelő, az olyan feladatokat keres, amit maga is meg tud oldani: ebben segítségként elterjedt a „youtube-ról” szerelés gyakorlata, ami valóban segítség, de nem feltétlenül jelenti azt, hogy ami a videón megoldható, az az lesz a videót néző számára is. A szereléshez nem árt a gyakorlat, a tapasztalat sem.
A vállalható szerelési kategóriába szerepel a gyertyacsere is – de szeretnénk néhány ismerettel felhívni a figyelmet, hogy itt is lehet nagyot hibázni. Régebben a gyertyacsere valóban az egyszerűbb szerelési műveletek közé tartozott, ma már nem feltétlenül van így. Típusonként változó a feladat összetettsége.
Elég benézni egy motortérbe, annak a megállapításához, hogy van-e esély házi körülmények között a gyertyacserére, vagy nincs. Alapvetően két dolgot kell felmérni, egyészt mennyire hozzáférhetőek a gyertyafészkek (illetve a hozzáféréshez mi mindent kell kiszerelni), másrészt milyen a kiképzésük. (Benzinüzemú autókról van szó).
Hozzáférés tekintetében rendszerint a keresztbe elhelyezett V-motorok esetén lehet szenvedés a gyertyacsere a hátsó hengersoron, főképp, ha valami egyterű a típus. Ezt jobb meghagyni a szerelőknek. A gyertyafészek kiképzésében pedig nagyon könnyen előfordul, hogy igen mélyen helyezkedik el a gyertya, és speciális kulcs kell a hozzáféréshez: ez a legegyszerűbb kocsiknál is előfordulhat. A spéci kulcsok ára 15-40 000 Ft. Ilyen esetben, mivel kevesebb a szerelő munkadíja egy gyertyacserénél, így gazdaságilag értelmetlen az otthoni szerelés.
Persze könnyen előfordulhat, hogy szóba se jön a gyertyacsere, hiszen a régi 10-15 ezer kilométeres csereciklusok ma már kitolódtak 60-90 000, sőt van típus, amelynél 120 000 kilométerre. Köszönhető ez annak, hogy az üzemanyagban már rég nincs ólom, a kéntartalom is csökkent, emiatt csökkent a lerakódás mértéke, továbbá elterjedtek a 3-4 elektrodás, vagy kúszószikrás gyertyák, amelyeknek hosszabb az élettartamuk, valamint a gyertyák anyaga is fejlődött.
Így az említett 60 000 km-es alapot már a hagyományos felépítésű, 1 elektródás gyertyák is hozzák, az iridium és platina gyertyák minimum 90 000 km-t bírnak. Igaz idősebb, vagy nagy futásteljesítményű (150 000 km fölött) kocsiknál azért érdemes figyelni a gyertyákra, hiszen az égéstérbe jutó kenőanyag kormoló hatása, az egyenletlen égés idő előtt tönkreteheti azokat. A koszolódás, kokszosodás kialakíthat a gyertyákon vezetőképes réteget, amely elvezeti a gyújtóáramot, így a képződő szikra kisebb, a hengerben az égés minősége rosszabb lesz.
A gyertya vásárlásakor olyat válasszunk, amelyet a kocsi, illetve a motor típusához a gyártók előírnak. Annak a gyertyának lesz a megfelelő a hőértéke és a kiképzése – a kiképzés fontos a hőelvezetés szempontjából. Régen egy-egy gyertyatípus sokféle, más-más gyártó motorjához is alkalmazható volt, ma már ezt felejtsük el. Rendszerint egy gyertyatípus, egy gyártó egy motorcsaládjához jó. Ha nem a kocsiba való gyertyát használunk, akár azt is elérhetjük, hogy átégjen a dugattyútető.
Mikor megvan az új, típusra szabott gyertya, akkor neki lehet állni a cserének. A gyertya kiszerelése tehát, ha hozzáférhető, elméletileg egyszerű. Le kell húzni a gyertyapipákat, rátolni a gyertykulcsot a gyertyára és kicsavarni. Sajnos már itt jöhetnek az első meglepetések, mert előfordul, hogy nehezen indulnak meg. Óvatosan kell próbálkozni, nehogy törjön a gyertya, mert a szétszakadtat nagyon nehéz kioperálni a helyéről.
A nagyon „begyógyult” gyertyák klasszikus gyertyakulccsal nem feltétlenül lehet megindítani, de általában enged a nagyobb erőkarral rendelkező racsnis kulcsra rakott gyertyakiszedő fejjel végzett próbálkozásnak. Érdemes a gyertyákat a kiszereléskor alaposan megnézni, mert az állapotuk esetleges motorhibákról is árulkodhatnak – henger kopottság, keverékképzési-, gyújtási hiba. Nem baj, ha a gyertyacserét akár egyesével végezzük, úgy legalább nem keverednek össze a gyertyakábelek. Ha nem egyértelmű a kábelek vezetése, és egyszerre akarja a szerelést végző mind lehúzni, nem buta ötlet ráírni a pipákra, hogy hányas hengerhez tartoznak.
Az új gyertyák beillesztése előtt ellenőrizendő, hogy milyen vég volt a régieken. Ugyanis a gyertyakábelek közül van olyan kialakítású, amelyet a gyertyaszár csupasz menetére lehet ráhúzni, és van olyan, amelyhez szükséges a felcsavarható SAE-anya. Tehát, ha szükséges, fel kell csavarni, vagy éppen leszedni a kis érintkező anyákat. Persze az utóbbi tizenöt évben már nem igazán gyártottak autót, amelyben SAE-anya nélküli gyertyákat kellene használni, sőt sok gyertya érintkező végét eleve SAE-kialakításra munkálják meg és már nincs is mit csavargatni. A gyertya becsavarása előtt érdemes kenőzsírral, vagy olajjal (lehet motorolaj is) kicsit bekenni a gyertya menetét, így majd nehezebben gyógyul össze a hengerfejjel, könnyebb lesz a következő alkalommal kiszedni.
A becsavarást kézzel kell kezdeni, nehogy rákapatáskor tönkre menjen a gyertya finommenete. A gyertyákat nem szabad megtépni! Nyomatékra kell meghúzni, az M10-es menetűeket 12 Nm-rel, az M12-eseket 15 Nm-rel, az M14-eseket 20 Nm-rel. Nyomatékkulcs nélkül ügyes szerelők érzésre is meghúzzák, ehhez alkalmazhatjuk a következő egyenletet: a kézzel érintőre húzott gyertyán kulccsal 1/16-od fordulatot kell hajtani, ha kúpos a gyertyafészek, ha lapos alátétes a gyertya akkor ½ és 2/3-ad fordulat között kell ráhúzni. Túlhúzással megrepedhet a porcelán szigetelés, át fog húzni a gyújtóáram, nem lesz jó szikra. A gyertyát kiszerelve nem is látni meg a hibát, mert belül reped rendszerint a porcelán. Ha visszaviszi az alkatrészboltba az ilyen gyertyát a próbálkozó, akkor könnyen lebukhat, ugyanis a gyertyák alátétje a ráhúzáskor ellapul, a vastagságukat mérve egy táblázat alapján kiderül milyen nyomatékkal húzták meg.
Mikor bent vannak a gyertyák már csak a gyertyapipákat kell visszatenni és indítható a motor. Ha minden henger jár, akkor jó munkát végzett, aki cserélte a gyertyákat.
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.