2021.05.27, 15:40
Németország kaput nyitott az önvezető autóknak

Nem utolsósorban a fejlesztések, így a német autóipar támogatása miatt szabályozza a világon először, és így teszi lehetővé a használatát a négyes szintű önvezetésnek a német vezetés.

A Bundestag 2021. május 20-án újabb törvényt fogadott el az önvezető járművekről. Eszerint az automatizált, négyes szintű vezetéssel a számítógép bizonyos útszakaszokra teljes mértékben átveheti az autó irányítását anélkül, hogy egy emberi sofőr ellenőrizné. Azonban vészhelyzetekben a rendszernek az út szélén le kell tudnia állítania a járművet. Ezzel a törvénnyel Németország az első olyan ország a világon, amely lehetővé teszi a járművezető nélküli járművek rendszerszintű működését. A törvény még a Bundesrat jóváhagyására vár.

A szövetségi kormány 2017. június 21-én már elfogadott egy, az önvezető járművek harmadik szintjére vonatkozó törvényt, amely az autonóm módon és részleges vagy magas szintű automatizáltsággal közlekedő járművek forgalomba helyezését szabályozza a közúti közlekedésről szóló törvény módosításával.

Emlékeztetőül: az első szint az, mikor vezetői asszisztensek (segédrendszerek) segítik a vezetést, de a vezetőnek minden pillanatban figyelnie és beavatkozásra készen kell állnia (pl. tempomat, sávelhagyás-, parkolási-asszisztens). A második szint részben automatizált üzemmód, ez esetben a jármű speciális szituációkban átveheti az irányítást, de a vezetőnek továbbra is folyamatosan készen kell állnia a beavatkozásra (pl. dugó-asszisztens). A harmadik szintél magas szintű automatika akár hosszabb időre is irányíthatja az autót, a vezető pedig nem köteles folyamatosan felügyelni azt, csak figyelmeztetés után kell átvenni az irányítást.

A negyedik szint már időszakonként abszolút automatizált, a számítógép bizonyos alkalmazásoknál teljes mértékben átveheti az autó irányítását anélkül, hogy egy emberi sofőr ellenőrizné. Az ötödik szint a teljes automatizmus, amikor a jármű a kiindulástól a célállomásig önállóan, sofőr nélkül halad. Ez utóbbinál az emberek kizárólag utasok; már nem kell beavatkozniuk a vezetési folyamatba.

A jelenlegi új szabályozás az automatizálás ezidáig nem szabályozott, negyedik szintjére terjed ki. A törvény lehetővé teszi, hogy ezek az autók már jövőre bizonyos meghatározott útvonalakon, rendszeres üzemeltetéssel részt vegyenek a közúti forgalomban, például ingajáratok, vagy közúti árufuvarozás esetén. Az üzembe helyezés előfeltétele, hogy a műszaki felügyelet az út során bármikor képes legyen a járművet leállítani, vagy egyéb vezetési manővert kezdeményezni.

„Az autonóm vezetésről szóló törvény elfogadásával Németországnak esélye lesz arra, hogy az első és eddig egyetlen olyan országgá váljon, amely megteremtette a keretet a jövő technológiájához. A felhasználók, az ipar és Németország, mind profitálhatnak ebből, a német autóipar pedig világpiaci vezetővé válhat ezen a területen” – mondta Hildegard Müller, a Német Járműipari Szövetség (VDA) elnöke.

A Német Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (VDV) szerint fontos mérföldkőről van szó, amely elősegíti a mobilitási átmenetet. „Az autonóm vezetés nagyszerű lehetőségeket kínál a klasszikus menetrend szerinti járatok kiegészítésére, különösen külvárosokban vagy vidéken. A törvény már megvan, most már csak a gyártók járműveire van szükségünk annak érdekében, hogy gyorsan és rendszerszerűen üzemelhessenek” – mondta Ingo Wortmann, a VDV elnöke.

Klasszikus a válasz: „mások tehetnek a helyzetről”

„Én mindig szabálykövető vagyok és kulturáltan közlekedek, míg a többi közlekedő nem közlekedik elég kulturáltan.”

...
2024.05.01. 07:23

Klasszikus a válasz: „mások tehetnek a helyzetről”

„Én mindig szabálykövető vagyok és kulturáltan közlekedek, míg a többi közlekedő nem közlekedik elég kulturáltan.”

Még mindig büntetőfékeznek, pedig a büntetések érte súlyosak

Állóra fékezte az autót, hogy a mögötte lévőt megleckéztesse – videóval.

...
2024.04.30. 14:13

Még mindig büntetőfékeznek, pedig a büntetések érte súlyosak

Állóra fékezte az autót, hogy a mögötte lévőt megleckéztesse – videóval.

Trükkös vizsga a jogsiért, mégis nagy bukás lett belőle

700.000 forintért cserébe más tett forgalmi vizsgát a jogosítványszerzéshez, nem az, akinek kellett volna. A megbízó, és a cserét lebonyolító is bajba került.

...
2024.04.30. 11:04

Trükkös vizsga a jogsiért, mégis nagy bukás lett belőle

700.000 forintért cserébe más tett forgalmi vizsgát a jogosítványszerzéshez, nem az, akinek kellett volna. A megbízó, és a cserét lebonyolító is bajba került.

Elrajtolt a családi vetélkedőnk!

Elindult a „Közlekedik a család” közlekedésbiztonsági vetélkedő az Országos Rendőr- és Tűzoltónapon.

...
2024.04.28. 14:04

Elrajtolt a családi vetélkedőnk!

Elindult a „Közlekedik a család” közlekedésbiztonsági vetélkedő az Országos Rendőr- és Tűzoltónapon.

Módosított kamionstop

Felfüggesztik a kamionstopot a május elseje előtti éjszakára.

...
2024.04.28. 07:36

Módosított kamionstop

Felfüggesztik a kamionstopot a május elseje előtti éjszakára.

Útépítés Ferihegy körül

Április 27-én, szombaton, az ötödik ütemmel folytatódnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelíthetőségét is érintő útfelújítási munkák.

...
2024.04.26. 12:05

Útépítés Ferihegy körül

Április 27-én, szombaton, az ötödik ütemmel folytatódnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelíthetőségét is érintő útfelújítási munkák.

Csökkent a balesetek száma tavaly Zalában

A közlekedési balesetek száma jelentősen csökkent Zala vármegyében 2023-ban.

...
2024.04.26. 07:48

Csökkent a balesetek száma tavaly Zalában

A közlekedési balesetek száma jelentősen csökkent Zala vármegyében 2023-ban.

Eltüntetik a szemetet az utak mellől

A héten a szemétszedési munkák lesznek a fókuszban a Magyar Közút területén.

...
2024.04.24. 06:35

Eltüntetik a szemetet az utak mellől

A héten a szemétszedési munkák lesznek a fókuszban a Magyar Közút területén.