Hírek

Túl sok a gyalogos- és kerékpáros áldozat az EU útjain

2020-02-03 12:06:51

2010 és 2018 között az Európai Unio útjain 51 300 gyalogos és 19 450 kerékpáros vesztette az életét. Cselekedni kell az áldozatszám csökkentéséért!

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) sürgős intézkedéseket sürget annak érdekében, hogy a fenntartható közlekedési módok, például a gyaloglás és a kerékpározás, sokkal biztonságosabbá váljanak. A legfrissebb adatok szerint 2010 és 2018 között az EU területén 51 300 gyalogos és 19 450 kerékpáros vesztette életét. A statisztika értékelése alapján míg a gépjárműben utazók halálozási gyakorisága 3,1 százalékkal csökkent a fent jelzett 8 éves periódusban, addig kerékpáros halálesetek száma évente átlagosan csak 0,4 százalékkal csökkent.

Etsc Grafikon1 Resize
Nyolc év alatt az EU-ban történt halálos közúti balesetek esetszám csökkenési dinamikája a balesetet szenvedettek közlekedési módja szerinti bontásban

A kerékpáros halálesetek lassú csökkenése egyaránt tükrözi a kerékpározás népszerűségének növekedését, és azt, hogy a hatóságok és a gépjárműgyártók is lemaradásban vannak a a veszélyeztetett úthasználók védelmét célzó megoldások bevezetésében. A gyalogosok és a kerékpárosok, azaz a legsérülékenyebb közúthasználók halálos baleseti számai az EU-ban 2018-ban az összes rögzített közúti baleseti halál 29 százalékát tette ki.
A halálos kimenetelű gyalogos balesetek 99 százalékában, a kerékpárosok halálos balesetek 83 százalékában gépjárművekkel történt ütközés volt a kiváltó ok. Az EU-ban a fenti időszakban közúti balesetben elhunyt kerékpárosok és gyalogosok fele 65 évnél idősebb volt. Az idős emberek általában sérülékenyebbek és nehezebben épülnek fel a súlyos sérülésekből. Európai szintű kihívás, hogy miként lehet javítani a közlekedés biztonságát gyaloglás vagy kerékpározás közben, különösen az olyan magas kockázatú csoportok esetében, mint például az idősek és a gyermekek.

Etsc Grafikon2 Resize
65 évnél idősebb baleseti áldozatok aránya a gyalogos és kerékpáros halálos balesetekben

Megoldásként az ETSC jelentés azt javasolja, hogy már a várostervezésben részesítsék előnyben a gyalogos és kerékpáros közlekedőket. Csökkenteni kell a városokban a személygépkocsi használatot, azzal versenyképes tömegközlekedést kell kiépíteni. A nagy gyalogos- és kerékpáros forgalmú városrészekben építsenek ki forgalomcsillapító infrastruktúrát, és alakítsanak ki több 30 km/h maximális sebességű zónákat.