2015-től az EU tagállamok megosztják egymással a gépkocsik és az üzembentartóik adatait, így sok pénzt kockáztat, aki külföldön szabálysértést követ el. Pedig nyáron ez könnyen megy az adatok szerint.
Bár Magyarországon nem készítenek hivatalos statisztikát a külföldön megbírságolt magyar autósok számáról, azonban mégis találni forrást, amely képet tud adni a bírságolások mértékéről és gyakoriságáról. Ugyanis a flottakezelő cégek sokezer cégautó ügyeit intézik, és a lízingelt kocsikkal elkövetett szabálysértésekről a bírságpapírok a flottakezelő vállalkozáshoz érkeznek. Ők rendezik a befizetnivalót, de természetesen kiszámlázzák azt az autót használó cégnek.
Megkérdeztük a több ezres személyautó flotta fölött operáló Business Lease flottakezelő szakembereit, hogy milyen tapasztalatokkal rendelkeznek a külföldi bírságokkal kapcsolatban. Válaszuk szerint a nyári szezonban naponta érkeznek jelentős összegeket bekérő közlekedési szabálysértést szankcionáló határozatok. Az adataik alapján a céges lízingelt autókat használók 38 százaléka nyáron több szabálysértést követ el.
A hatóságok által kiszabott bírságok átlagos értéke 32 000 Ft. Mivel az EU-ban nincs egységes szabályozás a büntetésekkel kapcsolatban a tagországok maguk döntenek a bírságok nagyságáról és a büntetési tételekről. Ennek megfelelően a szomszédos országokban is eltérő büntetési rátákat alkalmaznak a hatóságok. A Business Lease statisztikái szerint nyáron a leggyakrabban Ausztriából, Horvátországból és Olaszországból érkeznek szabálysértési határozatok a lízingelt cégautók után.
A legtöbb büntetés Ausztriából jön
Ausztriában a büntetések nem a legmagasabbak az EU átlaghoz viszonyítva. De ne örüljünk, mert a toleranciaszint viszont igen alacsony. Lakott területen belül és kívül is mindössze +5 km/h-t sebességtöbbletet tolerálnak: ez azt jelenti, hogy városban 53-55 km/h-tól már büntethetnek. Tapasztalatuk szerint a számos cégautó, amellyel Ausztriában kalandoznak, rendszeresen kap büntetést osztrák utakon. Az osztrákok előszeretettel telepítenek sebességmérőt olyan útszakaszra, ahol ideiglenesen kell csökkenteni a sebességet. De másért is gyakran büntetnek, a kézből mobiltelefonálás után a büntetésátlag 50 EUR, a szabálytalan előzés miatt 70 EUR, a tilos jelzésen való áthajtás okán szintén 70 EUR a kiszabott átlagbírság. (A megengedett véralkoholszint 0,5 ezrelék.)
A bírság-gyakorisági dobogó második helyén Horvátország
Horvátországban, miként beszámoltunk róla újabb sebességellenőrző eszközöket telepítettek, amelyek a lokációjuktól függően képesek tilosban áthajtást is megörökíteni, illetve követési távolságot ellenőrizni. Így még kevésbé érdemes tövig nyomni a gázpedált útban a tengerpart felé, mert a horvátok rááadásul nyaranta sűrűrítik a közúti ellenőrzéseket is. A sebességmérők ellen radarjelzővel vagy traffipaxdetektorral védekezni nem ajánlott, mivel ezen eszközök Horvátországban tiltottak. Céges autónál vagy lízingelt autónál a vezető tartson egy többnyelvű meghatalmazást a kocsiban, amelyet a flottakezelő vagy a cég biztosít, mert a horvát rendőrök ezt gyakran kérik. A rendőrség kiszabhat helyszíni bírságot, de nem kötelező helyszínen fizetni: a helyszíni bírság nyolc napon belül fizetendő. Az alkoholszint maximum 0,5 ezrelék lehet, a a kézből történő mobiltelefonálásért a büntetés 65 EUR, a szabálytalan előzésért 90 EUR és a tilos jelzésen való áthajtásért 260 EUR bírságot szabnak ki. Az úti tapasztalatok szerint városon belül +10 százalék a toleranciahatár, lakott területen kívül pedig +10 km/h gyorshajtást néznek el. A Business Lease flottakezelő tapasztalatai alapján a bírságok főként a nyári szezonban érkeznek halomszám, a legtöbb büntetést szabálytalan parkolás miatt róják ki a magyar autósokra. És a hatóság nem felejt: számos lízingben futó gépkocsi kapott az utóbbi néhány hétben jelentős összegről ügyvédi felszólítást több évvel ezelőtt elkövetett horvátországi szabálysértés miatt.
A harmadik helyen áll Olaszország
Olaszországnak, éppúgy, mint Spanyolországnak rugalmas a közlekedése, különösen igaz ez a rendőrségre. A Business Lease flottából kevesebb bírság érkezik ezekből az országokból például gyorshajtás miatt, mint Ausztriából. Az olasz autópályák hivatalos sebességkorlátozása 130 km/óra, de ezt elég sokan figyelmen kívül hagyják, és olyan gyorsan hajtanak, ahogy az autó bírja. A tűréshatár eléggé szűk: 100 k/óra sebességig + 5km/óra és 5 százalék e felett, de előfordult már a Business Lease flottában, hogy az egyik céges autó 1 km/óra sebességtúllépés miatt kapott bírságot. Érdemes figyelni rá, hogy az olasz hatóságok ellenőrizhetik a gépjárművekben kötelező fényvisszaverő mellényt. A flottakezelő bírságokkal foglalkozó kollégáinak a tapasztalatai szerint leggyakrabban behajtási büntetéseket rónak ki a flotta Olaszországban nyaraló céges autóira. Ennek az az oka, hogy a nagyvárosokban a forgalom elől lezárt területek határvonalait kizárólag olasz nyelvű táblák jelzik és a behajtást semmi sem akadályozza. Számos gyanútlan gépkocsivezető esik ennek áldozatául.
A helyszíni bírság összege igen magas lehet, akár több száz EUR és a büntetés be nem fizetése további súlyos következményekkel járhat (vezetői engedély elvétele, gépjármű elkobzása). Tavaly történt, hogy Velencében autózó Business Lease partner 15 km/óra sebesség túllépés miatt 253 EUR értékű csekket kapott. Az olasz büntetéseket gyakran egy év elteltével postázzák. Az olaszoknál a megengedett véralkoholszint maximum 5 ezrelék, ha rajtakapják a vezetőt kézben tartott mobiltelefonnal vezetés közben az 160 EUR-ba kerülhet, és 200 EUR a piros lámpán való áthaladás „díja”.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
GYEREKözlekedj – a gyerekek biztonságáért
A gyermekek közlekedésbiztonságának javítása érdekében együttműködési megállapodást kötött öt hazai szervezet.
GYEREKözlekedj – a gyerekek biztonságáért
A gyermekek közlekedésbiztonságának javítása érdekében együttműködési megállapodást kötött öt hazai szervezet.