Hírek

Biztonságosabbak és drágábbak lesznek az új autók?

2019-11-09 10:11:27

Az Európai Unió rendeletet fogadott el a gépjárművek aktív- és passzív biztonsági képességeinek a javításáról, továbbá az utasok és a veszélyeztetett úthasználók, például gyalogosok és kerékpárosok védelméről - közölte az Európai Unió Tanácsa pénteken.

Der Neue Volkswagen Polo

Az új szabályok értelmében minden gépjárművet – köztük a tehergépjárműveket, a buszokat, a kisteherautókat és a városi terepjárókat is – a ma alapfelszereltséghez tartozóhoz képest számos plusz biztonsági felszereléssel kell ellátni. Az új elvárt minimum szerint kötelező tartozék lesz az újonnan gyártott és az EU piacára szánt járművekben az intelligens sebességszabályozó rendszer, az indításgátló alkoholszonda (alcolock készülék) beszerelésének előkészítése, a járművezető fáradékonyságának és figyelmének nyomon követésére szolgáló figyelmeztető rendszer, a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszer, a vészfékjelzések és a tolatóradar, valamint úgynevezett eseményadat-rögzítők és pontos abroncsnyomás-ellenőrzést lehetővé tevő rendszerek.
A személygépjárművek és a kisteherautók esetében további biztonsági intézkedésekre is szükség lesz. Ilyenek lesznek a fejlett vészfékező rendszer, veszélyhelyzetben működésbe lépő sávtartó rendszer, nagyobb frontális védelmi (gyűrűdő) zóna, amely a veszélyeztetett úthasználókkal – például gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal – való ütközés során képes mérsékelni az elütöttek sérüléseit.
Az általános előírások és a jelenlegi rendszerek – például a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek és a fejlett vészfékező rendszerek – mellett a tehergépjárműveket és a buszokat olyan módon kell tervezni és gyártani, hogy jelentős mértékben csökkenjen a jármű körüli holttér (az a térrész, amit a vezető nem lát be). Olyan fejlett rendszerekkel is fel kell szerelni azokat, amelyek képesek felismerni a jármű közvetlen közelében lévő gyalogosokat és kerékpárosokat.
A rendelet egyedi szabályokat vezethet be a hidrogénüzemű járművek és az automatizált járművek számára is. A rendelet általában véve előírja az Európai Bizottság számára, hogy a bekövetkező technikai fejlődés figyelembevétele érdekében aktualizálja az új előírásokat. A rendelkezés egyes elemei esetében az alkalmazást egy később kijelölt időpontban kell megkezdeni, hogy a gépjárműgyártók az új előírásokhoz igazíthassák gyártási folyamataikat – tették hozzá.