Hírek

A héten ismét a teherautókat és a buszokat ellenőrzik

2019-10-14 09:34:30

Az október 14-én kezdődő, és 20-án vasárnap estig tartó „European Operation Truck&Bus” ellenőrzés sorozatban az autóbuszok, és a teherautók a főszereplők.

Truckbus2018okt

A rendőrség a TISPOL „European Operation Truck&Bus” ellenőrzés során a Nemzeti Közlekedési Hatóság mellett az Országos Polgárőr Szövetséggel is együttműködik. A ellenőrzéseket az ország teljes területére végzik és mind a magyar, mind pedig a külföldi gépjárműveket érintik. A nemzetközi akciót az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a TISPOL szervezi.  Az ellenőrzések számos területre kiterjednek, a járművezetők esetében a személyi és vezetői okmányok mellett a biztonságos járművezetésre alkalmas állapot, valamint a szociális előírások (vezetési és pihenőidők) megtartását is nézik, míg a járműveknél a forgalmi engedélyen és a menetokmányokon mellett a műszaki állapotot, a rakományrögzítést, a tengelysúly terhelést is figyelik.

Háttér

Az 1996-ban létrehozott TISPOL első nemzetközi szintű, akkor még csak néhány országra kiterjedő közúti ellenőrzése az autóbuszokra és a tehergépjárművekre, valamint azok vezetőire terjedt ki. A „Truck&Bus” ellenőrzés azóta is állandó részét képezi a TISPOL ellenőrzéseknek. A 2000-es évek elejétől évi 2, az évtized forduló óta pedig évi 3 nemzetközi akció irányul a legnagyobb közúti járművek forgalmának felügyeletére.

Az emelt számú ellenőrzést több tényező is indokolja. A legfontosabb ezek közül, hogy a nagy tömeget képviselő járművekkel való ütközés (vagy az általuk történő elütés) során a sérülési, illetve halálozási kockázat kimagasló. Emellett a tehergépjárműveknek a helyi, helyközi és nemzetközi áruszállítás rendszerében betöltött szerepe egyre nagyobb (hiszen a háztól házig történő „egyjárműves” teherszállításnak nincs igazi konkurenciája). Az autóbuszok vonatkozásában az jelent további kockázatot, hogy baleset esetén (más járművekkel való ütközéskor, pályaelhagyáskor, villanyoszlopnak, vagy fának haladáskor stb.) a személyi sérülések tömegesen fordulhatnak elő. Ennek megfelelően autóbusz baleset esetén a tömegszerencsétlenségek, illetve halálos tömegszerencsétlenségek előfordulási gyakorisága nagyobb. A 2019. év első kilenc havi előzetes baleseti statisztikai adatai alapján hazánkban a tehergépkocsi vezetők az összes személysérüléses közúti balesetek 7%-át, az autóbusz vezetők pedig az 1%-át okozták.