2014.10.18, 14:08
Váltson téli gumiabroncsra!

Télen különösen fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata, mivel az eltérő időjárási viszonyok különböző kihívások elé állíthatják az autósokat. Ha az autónkat nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal szereljük fel, akkor még a legártalmatlanabb közlekedési szituációk is életveszélyesek lehetnek.
A téli gumiabroncsok az anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek megfelelően 
+7 C˚ alatti tartományban jelentősen nagyobb tapadási tényezővel rendelkeznek az egyéb abroncsokhoz képest, így alkalmazásuk által a közúti közlekedés kockázata téli viszonyok mellett jóval alacsonyabb. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy hideg időben az útfelület is lehűl. 
A hideg, a havas, jeges, csúszós útfelületen szükséges – az őszi, téli és tavaszi időszakban – téli gumiabroncsot használni. Már október első napjaitól az éjszakák és a hajnalok igen hűvösek, és ha arra gondolunk (sokéves átlagban tapasztalhattuk), hogy április végén, május elején is még mindig hideg van, – akkor az év nagyobb részében a téli gumi használata indokolt. A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség, még akkor is, ha éppen nincs hó.
Hidegben a nyári gumi megkeményedik, nem tapad, szárazon is csúszik, így jelentősen megnő a féktávolság, ezért a nyári gumi télen veszélyes lehet. A téli abroncsok anyaga más, speciális mintázata van, és ezek biztosítják a jobb tapadást. Az adalékanyagoknak köszönhetően a gumi a nagy hidegben is megőrzi gumitulajdonságát, rugalmasságát, tapadóképességét, ezért téli gumival a fékút is rövidebb.  
Hidegben történő (és téli) autózásnál a jó tapadás és a jó fékhatás mellett az egyenes- és oldalirányú úttartás biztosítása is fontos. A legtöbb téli gumi esetében a futófelület lamellázott, egy átlagos méretű futófelületen több mint 1600 pici bevágás (lamella) biztosítja a tapadást. A mélyebb és szélesebb mintaárkok tovább javítják a kapaszkopdó-képességet, a hosszirányú mélyebb mintázat a túlkormányozottsági hajlamot csökkenti. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét.
Hasonlóan a nyári gumiabroncsokhoz, a téliek esetében is ügyelni kell a megfelelő profilmélységre. Egy 8 milliméteres profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokkal szerelt autó, 50 km/h-s sebességnél vizes úton történő fékezésnél már 31 méter hosszú fékúttal képes megállni. Azonban a 4 milliméteres profilmélységgel bíró gumiabroncsokkal szerelt autó fékútja vizes úton akár 14 méterrel is nagyobb lehet egy ugyanilyen sebességről történő fékezés esetén. Ezért erősen ajánlott az ennél kisebb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat lecserélni az autón. 
A profilmélység mellett további szempont lehet, hogy nem minden esetben jobb a nyári abroncs méretétől keskenyebb téli abroncs használata.  Bizonyos körülmények között a nyári abroncsnál szélesebb téli abroncs ugyanis rövidebb fékutat, jobb vonóerőt, nagyobb kormányzási precizitást biztosít. A mostani téli gumiabroncsok ma már nem csak biztonságosabbak és csendesebbek, de egyre gyorsabbak is a korábbi társaikhoz képest.  
A gumi is megöregszik, akár használjuk, akár nem. Egyes típusok rövidebb idő alatt megkeményednek, mások valamivel tovább használhatók (ez nyárira és télire is vonatkozik). Cserélni kell a gumit: ha kopott, töredezett, szálszakadásos (hullámos oldalfal), vagy tapadóképessége érezhetően rosszabb lett, ha megnő a féktávolság. Ilyenkor újat kell venni!
Ki kell azonban hangsúlyozni, hogy a téli gumi sem „old meg mindent”. Vezessünk az út-és látási viszonyoknak megfelelően, de egy kicsit lassabban. Ha 100 km/óra sebességről 95 km/óra sebességre lassítunk, a féktávolság optimális esetben 5 méterrel is lerövidülhet, és lehet, hogy ennyi kell az életben maradáshoz!
Hóban vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet a hajtott tengelyen lévő kerékre kell feltenni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező” táblát kihelyezik, az adott úton – a „Hólánc használata kötelező vége” tábláig – csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek hólánccal vannak felszerelve. 

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

...
2025.10.05. 11:38

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

...
2025.10.01. 08:01

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.