Egy másodperc, egy hirtelen, rossz mozdulat, nagy erőbehatás elegendő ahhoz, hogy valaki kéztörést szenvedjen; de vajon szabad-e ilyen állapotban a volán mögé ülni?
A kar-, kéz-, csuklótörés szinte bárkivel, bármikor megtörténhet, a kisgyerekeket és az idősebb generációt azonban különösen nagy százalékban érinti. “A felső végtag sérüléseinek megannyi típusa létezik. Az ínsérülés jellemzően 3 hét, az ujj és a kézközépcsont törés 3-4 hét, a csuklótörés 6 hét, a könyök- , vállsérülés 3-4 hét, a sajkacsont törés 8-12 hét rögzítési időt igényel. – világosított fel Dr. Sztányi István, baleseti sebész és kézsebész szakorvos. – A törést onnan lehet felismerni, hogy fájdalommal jár, a végtag pedig duzzadt, funkciója beszűkült, mozgásai korlátozottak, gyengévé, erőtlenné válik.”
Egy efféle sérülés következtében hosszú időre kihívássá válnak a mindennapi feladatok, főleg akkor, ha a törés a beteg domináns kezét éri. A sérülés bekövetkezte után a lehető leghamarabb érdemes szakembert felkeresni, hiszen ha a sérülés nincs megfelelően kezelve, a fájdalom fokozódhat, a gyógyulási folyamat pedig lassul. A szakorvos biztosítja a szükséges ellátást, legyen szó gipszről, vagy műtéti beavatkozásról.
Egy törött végtag azonban nem jelenti azt, hogy a betegnek valamennyi tevékenységről le kell mondania. A legtöbb törés esetében a gyógyulás első néhány napja fájdalommal, állandó pihentetéssel telik, később aztán újra előtérbe kerülnek az elintéznivalók, feladatok, beleértve a vezetést is.
Az autóvezetés – ahogy azt már többször is hangsúlyoztuk – nemcsak szellemi jelenlétet, koncentrációt és állandó figyelmet igényel, hanem fizikai épséget is. A helyes kormányfogás, a sebességváltó és az irányjelző berendezés biztonságos kezelése törött, begipszelt kézzel rendkívül bonyolult, ennélfogva veszélyes is. Veszélyes, hiszen a közlekedésben az autóvezető nemcsak saját maga, és utastársai testi épségéért felelős, hanem az utakon jelenlevő valamennyi gyalogosra, kerékpárosra, járművezetőre figyelnie kell!
A KRESZ azt mondja ki, hogy a volán mögé az ülhet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van. A kéztöréssel való vezetésre vonatkozóan nincs konkrét, egyértemű jogszabály, és mivel a sérülésnek rengeteg válfaja létezik, a legfontosabb dolog orvoshoz fordulni és az ő véleményét kikérni. Dr. Sztányi Istvánt kérdeztük a témában, aki úgy fogalmazott, gipszrögzítés ideje alatt gépjármű vezetése kontraindikált, balesetveszélyes, semmiképp sem ajánlott.
Manuális váltóval felszerelt autóban szinte lehetetlen biztonsággal “egy kézzel” egyszerre kormányozni és sebességet váltani; az automata váltós autók sofőrjeinek valamivel egyszerűbb a dolguk, de egy hirtelen eseményre való reagálás, egy váratlan manőver törött kézzel ugyancsak balesetveszélyes, nem beszélve arról, hogy a beteg sofőr számára rendkívül fájdalmas is lehet. Éppen ezért, saját magunk, és a többi közlekedő épsége érdekében a gyógyulás idejére javallott lemondani a vezetésről. A szakember azt is hozzátette, volán mögé ülni a gipszlevételt követően is csak akkor ajánlott, ha a sérült tornáztatta a végtagot, és és annak mozgásfunkciója, erőnléte teljes mértékben visszatért.
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.
Hogyan működik az oltólándzsa?
A közelmúltban 13 darab e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.
Hogyan működik az oltólándzsa?
A közelmúltban 13 darab e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.