Az autópályákon és az építkezések közelében a leggyakoribb, hogy kő pattan a szélvédőre és sérülést okoz rajta. Szerencsés esetben nem kell kicserélni a drága szélvédőt és javítható a hiba.
A szélvédőt ért kőfelverődés megtörténtekor igazán szerencsétlen eset mikor a szélvédő javíthatatlanul sérül. Ez akkor történik, ha a kőütés helyétől repedés indul el az üvegben. Erre csak a csere a gyógyír. A legszerencsésebb eset, ha alig látható kisebb nyomot hagy a kő a látótéren (az ablaktörlőlapátok törlési területén) kívül, ekkor a tulajdonosi hozzáállástól függően akár úgy is hagyható a sérülés.
De érdemes ez utóbbi esetben is elgondolkozni a javításon, főképp a kőütés jellegétől függően. A könnyen javítható, és általában tovább nem repedő kőütés fajta a lencse alakú: mikor kis lencseformát repeszt ki a kő. Nehezebben javítható és a továbbrepedés lehetőségét rejtő kőütés a csillagalakú sérülés, mikor a kőütés központjából minden irányba kis repedések indulnak el.
A kőfelverődések a kilencvenes évektől javíthatók, akkor érkezett az autó-javítóiparba az eljárás, amely során az üveg sérülésébe kúszóképes ipari gyantát juttatnak. A beömlesztett anyag kitölti a sérült üvegdarabok közti helyet, kiszorítja a levegőt, majd megkötve lényegében újra homogén, üvegszerű felületet alkot, a sérülés eltűnik. A jó javítás a fényt sem töri, tehát nem lesz kilátást zavaró pont.
A jó minőségű javításhoz, viszont több alapfeltétel teljesítése szükséges. Az egyik, hogy a sérüléssel a tulajdonos a lehető leghamarabb eljusson a javítóhoz. Ez azért fontos, hogy minél kisebb legyen az esély arra, hogy a sérülésbe kosz kerül, az ugyanis onnan nem távolítható el maradéktalanul, és ahol kosz van, oda a javítógyanta nem tud bejutni. Ezért a javításig kerülni kell a szélvédőmosást, a legjobb, ha egy kis ragasztószalaggal a tulajdonos leragasztja a sérülést, így a hajnali párát is kizárja.
A szélvédőjavítók a munkát a sérült felület megtisztításával, zsírtalanításával kezdik. A következő művelet, hogy egy tűszerű csiszolóeszközzel kimélyítik a sérülés „bemeneti nyílását”, hogy a gyantát könnyebb legyen bejuttatni. Az előkészültek közé tartozik, hogy felszerelnek belülre egy tükröt, hogy belülről is lássák a munkavégzés közben a gyanta terülését, kívülre pedig egy állványt, amely a gyanta bejuttatásában segít. Ez utóbbi vákuumos eszközzel rögzül és tartja a tartályt, amelybe a gyanta van. A gyantát menetes eszközzel préselik a lyukba, mindez gyorsabban megy meleg időben, vagy fűtött műhelyben.
Mikor a gyanta láthatóan kitöltötte a sérülést, tehát eltűntek a repedések, akkor UV-fénnyel megvilágítják a javítás helyét, mert a gyanta erre a fényre keményedik. A kikötési idő kivárása után az üvegfelületre egy újabb adag gyantát juttatnak, amellyel a felszíni karcolások tüntethetők el, és amellyel lezárják a sérülést. Ennek a gyantának a maradéka az újabb UV-s kezelés után egyszerűen pengével eltávolítható.
Ha nem maradt kosz a sérülésben és jól dolgozott a szakember, akkor a kőfelverődés nyomtalanul eltűnik. Ellenkező esetben is jobb lesz a végeredmmény, mint a kiinduló állípot, de közelről nézve láthatóak maradnak a csillag alakú sérülés esetén ki mikrorepedések, lencse alakú sérülés esetén általában a sérülés körvonala (szintén hajszálvékony, alig látható vonalként). Érdekességként megemlítjük, hogy kapható szélvédőjavítókészlet otthoni munkára is egyszerűbb kivitelben.
Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.
Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.
Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.
Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Rémtörténetek a műhelyből
Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.
Rémtörténetek a műhelyből
Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Megelőzhető lerobbanások
Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.
Megelőzhető lerobbanások
Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.