Az alkohol már kis mennyiségben is olyan élettani hatásokat vált ki, melyek nem teszik lehetővé a biztonságos járművezetést. A szeszesital fogyasztás hatására növekszik az észlelési idő, tompulnak a reflexek, lassabban mozognak a szemet mozgató izmok, s a mentalitásban is kedvezőtlen változások történnek. A nagyobb mértékű alkoholfogyasztás következményei egyenesen beláthatatlanok. Az ittas személy nem ura többé járművének, így az fegyverré válik a közlekedésben, s csak a szerencsés véletlenen múlik, hogy kerül-e valaki az útjába.

Az ittas járművezetés baleseti kockázata kimagasló, mely mértéke az ittasság üggvényében drasztikusan megváltozik. Példaként említve: 1,2 g/l ezrelékes véralkohol értéknél a baleseti kockázat 10-szeresére növekszik a szeszes italt nem fogyasztó járművezetőhöz képest, 2,0 g/l ezrelékes értéknél ugyanakkor ez a kockázat már csaknem 90-szeresére nő.
Nem véletlen, hogy kontinensünkön az ittas vezetés – a gyorshajtást követően – a közutak második „legfőbb gyilkosa”. Az Európai Unióban átlagosan a járművezetők 2-3 %-a ittasan vesz részt a forgalomban, míg a balesetben életüket vesztett járművezetők halála 30-40 %-ban az alkoholos befolyásoltságra vezethető vissza.
Az ittas járművezetés Magyarországon is kiemelt közlekedésbiztonsági problémának számít. Az elmúlt évben több mint 1 600 fő okozott személysérüléses közúti balesetet szeszesitaltól befolyásolt állapotban, ezáltal minden kilencedik közlekedési baleset hátterében az ittas járművezetés állt.
Hazánkban zéró tolerancia van érvényben, mely a szeszesital fogyasztásának teljes tilalmát jelenti a gépi meghajtású jármű vezetője részére, a jármű vezetése előtt és alatt egyaránt. A hatályos szabályozás alapján az ittas járművezetés bűncselekményi küszöbe 0,5 g/l ezrelék, ennél alacsonyabb szintű ittasság esetén közigazgatási eljárás indul. Az ittas járművezető már az első jogsértésnél elveszítheti a vezetői engedélyét, de a szabályszegésre a pontrendszer hatálya is kiterjed.
Soha ne üljön ittasan gépi meghajtású jármű volánja mögé, valamint olyan járműbe sem, melyet láthatóan ittas személy vezet! Ne engedje meg családtagjának, rokonának, barátjának, ismerősének sem, hogy ittas állapotban gépi meghajtású járművet vezessen!
Ne feledje:
Az ittas vezetés nem „poén”, hanem felelőtlenség!
Ön ne éljen a szégyennel!
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
