Főszezonban a zsúfolt nyaralóhelyeken, például a Balaton leglátogatottabb településein, a strandok környezetében a gyalogosokat gyakran láthatjuk az úttesten közlekedni, sokszor gumimatraccal, hűtőtáskával és strandfelszereléssel felpakolva, s jellemzően tömegesen haladva: családdal, vagy éppen baráti körben. Ráadásul a népszerű nyári üdülőhelyeinknél a gépkocsi parkolóhelyeket sok esetben a vízpart közvetlen közelében alakították ki, ahol a biztonságot ilyenkor csak a lassú haladás és a fokozott figyelem szavatolhatja.
Gyakori jelenség az is, hogy a parkolók ilyenkor megtelnek, és a járművek vezetői már csak azért sem figyelnek kellően, megfelelően a közlekedési környezet alakulására, az esetleg jelentkező veszélyforrásokra, mert tekintetükkel egy üresen maradt parkolóhelyet keresnek.
De a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy sajnos nem minden járművezető csökkenti le járműve sebességét, s halad az ilyenkor elvárható biztonságos sebességgel. Sokan figyelmen kívül hagyják a közterület jellegét, a zsúfoltságot, a forgalmi viszonyokat, valamint más közúthasználók (gyalogosok, kerékpárosok stb.) jelenlétét, s olyan sebességgel haladnak az egyébként leszűkült, sokszor áttekinthetetlen utcákon, mellyel a nyaralók életét, testi épségét illetve egészségét veszélyeztetik.

Számtalan példa igazolja, hogy az üdülőhelyeken a biztonsági kockázat jelentősen megnő, és ez különösen a gyermekeket teszi ki nagy veszélyeknek. Fokozottan kell számítani arra, hogy a koruknál fogva veszélyérzettel még nem rendelkező, a nyári vakáció és a családi nyaralás miatt egyébként is felszabadult, óvatlan gyermekek kilépnek a parkoló autók mögül. Az sem egyedi jelenség, hogy amíg a szülők az autóból kipakolnak, s kezük az úszógumival, hűtőtáskával stb. van tele, addig a másodpercekig felügyelet – és szülői kéz – nélkül maradó gyermekek örömükben szaladgálni kezdenek, kilépnek az úttestre, és már létre is jön a vészhelyzet.
A gyermekek fokozott veszélyeztetettsége nem csak a közlekedési ismeretek és a veszélyérzet hiányában keresendő, hanem az mentalitásukból és alacsonyabb testmagasságukból is adódik. A hétvégén fordult elő Siófokon – bár az eset az ország bármely pontján előfordulhatott volna, hogy egy személygépkocsi vezetője későn észlelte a szabad parkolóhelyet, azon továbbhaladva megállt, majd hátramenetbe kapcsolt, s megkezdte a tolatást. Időközben azonban egy kisgyermek lépett ki a parkoló autók közül az egyébként hosszú csomagtartóval rendelkező személygépkocsi mögé – így a gyermeket a tolatás megkezdésekor a vezető nem láthatta – és a jármű csak a közelben állók kiáltozására állt meg (a gyermek veszélyérzetére jellemző, hogy meg sem mozdult a felé tolató jármű láttán, pedig folyamatosan nézte azt). Nyilvánvaló, mi történhetett volna, ha a jármű nem áll meg.
Természetesen számos más közlekedési konfliktushelyzetet is fel lehet sorolni, ami a nyári üdülőhelyeken jellemző: a matracokkal az úttestre figyelmetlenül lelépő, vagy éppen az úton folyamatosan haladó gyalogosokat, a gyalogosokról és kerékpárosokról tudomást sem vevő, száguldozó gépkocsivezetőket, a zsúfoltságot, a lassú haladás tényét nehezen elviselő, agresszív és indulatos sofőröket (mely nagy hőségben fokozottabban jelentkezik), vagy éppen a szűk helyeken „egykerekező” segédmotorosokat, ritkábban motorkerékpárosokat (ekkor a jármű a váratlan veszélyhelyzet kezelésére teljesen alkalmatlan),
Az előzőekben ismertetett példák is igazolják, hogy az üdülőhelyek forgalmának számos és jelentős biztonsági kockázata van, és a közúti baleseteket csak nagyfokú figyelemmel és türelemmel, megértéssel, a szabályok megtartásával, általában a haladási sebesség (akár jelentős mértékű) csökkentésével, valamint defenzív járművezetéssel lehet megelőzni.
Az üdülőhelyek közvetlen környezetében a lassúbb haladás a közlekedésbiztonsági mellett többek között környezetvédelmi, egészségvédelmi és egyéb szempontokkal is indokolható. Tény, hogy a magasabb haladási sebesség, valamint a járművek hirtelen gyorsítása jelentősen nagyobb zajterheléssel és károsanyag kibocsátással jár, mely a környezetben tartózkodókra nézve fokozott egészségi kockázatokat jelent (a rendszeres zajterhelés a vegetatív idegrendszerre hat kedvezőtlenül, s betegségek előidézője is lehet, míg a kipufogógáz komoly légzésrendszeri problémákat okozhat). Helyenként az is fontos lehet, hogy a parkolókban a járművek ne álljanak hosszú percekig járó motorral (például a légkondicionáló használata miatt), mert az így kibocsátott káros anyagok a közelben tartózkodók, pihenők egészségére jelent veszélyt!
Balesetmentes közlekedést kíván az üdülőhelyeken is az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
