Magyarországon a motorkerékpárosok bukósisak viselése aránya 95% körül van. Ez az érték megegyezik a Dániában és Olaszországban mért értékekkel. A 95% úgy is értékelhető, hogy ezzel nagy gond igazán nincs, hiszen csaknem minden motorkerékpáros használja ezt az életmentő védőfelszerelést. Ugyanakkor létezik egy másik megközelítés is, amelyik kevésbé optimista: minden huszadik motoros sisak nélkül, teljesen védtelenül közlekedik a járművével! Márpedig a baleseti tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy a motorosok túlnyomó többsége azért veszíti életét az utakon, mert súlyos fejsérüléseket szenvednek, és ezek a nagy erejű, az emberi fejet érő ütések az élettel sajnos már nem összeegyeztethetők.
Különösen nyári időszakban, a meleg, ill. forró napokon, lakott területen belüli, vagy más, rövid távú közlekedés során – és jellemzően mellékútvonalakon – fordul elő, hogy a kétkerekű motoros járművel közlekedők nem veszik fel a sisakot, gondolván, hogy rövid távolságon, illetve alacsony sebességgel haladva úgy sem lehet gond. De sajnos tévednek! Az életüket kockáztatják!
Közismert, hogy a kétkerekű motoros járművel utazók baleseti kockázata átlag feletti. Az elfogadott uniós álláspont szerint egy motorkerékpáros, ill. segédmotoros kerékpáros halálozási kockázata átlagosan 18-szor(!) nagyobb, mint egy személygépkocsi vezetőnek. (A halálozási kockázat mértéke természetesen országonként eltérhet.)

Bár a vérbeli motorosok körében a védőkesztyű és motoros csizma viselése nem lehet kérdés, és ezek mellett a protektorokkal (és esetenként légzsákkal) ellátott speciális motorkerékpáros védőruházat egyre inkább elterjedté válik, ugyanakkor a motorkerékpáros legfontosabb passzív védőfelszerelése mindig is a bukósisak marad. A bukósisak feladata nem más, mint a fej és az agy védelme, közúti baleset (borulás, ütközés stb.) esetén az emberi fejet érő fizikai behatás energiájának csökkentése, elnyelése.
A bukósisak rendkívüli fontosságát jelzi az a tény, hogy leggyakrabban a fejsérülések bizonyulnak halálosnak. A sisak természetesen más fontos szerveink, a szemek, az arc és a fülek védelmére is szolgál, emellett bizonyos kényelmi funkcióknak is eleget tesznek (beépített fejhallgató stb.).
Nem csak az a fontos, hogy a motorkerékpáron ülők minden esetben – még rövid útszakaszon, illetve nyári kánikulában is – viseljék a bukósisakot, hanem az is, hogy azt megfelelően csatolják be, továbbá a sisak állapota megfelelő legyen.
Az a motorkerékpáros, aki nem visel bukósisakot, 40 %-kal nagyobb a valószínűséggel veszíti életét, amennyiben baleset részesévé válik. A szabályosan rögzített, kiváló állapotú bukósisak pedig akár 70%-kal is képes csökkenteni a súlyos agykárosodás lehetőségét (Forrás: U.S. Department of Transportation National Highway Traffic Safety Administration).
Magyarországon a motorkerékpárral közlekedők részére a bukósisak viselése kötelező, a KRESZ szabályának megszegői pénzbírság kiszabására számíthatnak. A pénzbírságnál jóval súlyosabb a büntetés akkor, ha a motoros balesetet szenved, mert ilyenkor a személyi sérülés bekövetkezése egyértelmű, a kérdés csak az, hogy annak mi a súlyossági foka!
És végezetül egy érdekesség!
A ma használatos bukósisak története 65 évre nyúlik vissza. 1953-ban nyújtotta be C. F. “Red” Lombard, a University of Southern California professzora a ma ismert legfontosabb motoros védőeszköz, a speciális energiaelnyelő bukósisak szabadalmát az illetékes hatósághoz.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
