2024.06.21, 09:30
Védekezés az erős napfény ellen

Érdemes figyelmet fordítani a parkoló autó utasterének az árnyékolására, mert a hőségben több fokkal mérsékelhetjük a felmelegedését. Vannak árnyékoló eszközök, amelyek menet közben is segítenek a jobb belső klíma kialakításában - például a hátsó ablakok árnyékolói, vagy a fóliázás.

Haladó és parkoló autóban is érdemes foglalkozni az üvegfelületek árnyékolásával, mert több fokkal csökkenthetjük az utastér napsütés okozta felmelegedését, valamint a közvetlen napfénynek kitett kárpitfelületek felforrósodását. Használhatunk ideiglenes, vagy tartósan telepített eszközöket is. Az utóbbiak köre a szűkebb, így azokkal kezdjük az ismertetést.

A leggyakrabban alkalmazott árnyékolásmód a sötétítő üvegfólia. Ezekből a személyautók b-oszlopától hátrafelé bármilyen fényszűrési képességű (sötétségű) felrakható, akár abszolút sötét is. Azonban a túlkapás előtt érdemes elgondolkozni azon, hogy az autó utasterének hangulata az év többi időszakában lehangoló lehet, ha nem jut be elég fény, valamint esti vezetéskor, elsősorban tolatási manővereknél zavaró lehet a túl sötét ablakfólia, annyira ronthatja a kilátást.

Arnyekolas Autofolia 1
Autó-üvegfólia árnyalatok

Érdemes árnyékolócsíkot rakni a szélvédő felső élére is, ezt elsősorban a napfény okozta vakítást csökkentendő. Arra kell figyelni, hogy az ablaktörlő ívébe ne lógjon be, onnantól szabálytalan. Tény azonban, hogy ilyen csíkot a mai autók többségére nem lehet szépen felrakni a különböző, a szélvédő mögött elhelyezett szenzorok, illetve a szélvédőre ragasztott eszközök miatt. Igaz sok autót már eleve szélvédő-árnyékolócsíkkal gyártanak, ha mégsem akkor megoldás lehet még, ha esetleges szélvédőcsere esetén az új üveget árnyékoló csíkkal készített kivitelben kéri a tulajdonos.

Arnyekolas Autofolia 2
Üvegfólia felillesztése hátsó-oldalsó üvegfelületre

Saját próbák szerint – amelyet más tesztelők mérései is megerősítettek – az azonos típusú fóliázott- és fóliázatlan ablakokkal álló két kocsi belső hőmérsékletében a nyári kánikulában 3-4 fok eltérést mértünk. Természetesen a fóliázottban volt a hűvösebb. A fólia további előnye, hogy szűri az UV-sugárzást, így késlelteti az ülések, kárpitok, burkolatok fakulását. A fóliázás a szakműhelyeknek igazán rutinmunka, fél nap alatt elvégzik. Autótípustól és fóliától függően 60-160 ezer forint az átlagköltség.

A fólia után beszéljünk a külső árnyékolókról, amelyek rendszerint mechanikus eszközök. Mint az amerikai kamionokon, illetve a nyolcvanas évek nagy fekete műanyag árnyékvetői a hátsó ablakokon (nelásski-rács). Ma igazán egy változatával találkozni, amely áramvonalidom-szerűen tapad a hátsó szélvédő felső, 15-20 centis szakaszára, letakarva azt. Valamit ez is számít – átlagára típustól függően 40-60 ezer forint – például védi a hátsó ülés vállrészét a naptól, így nem fakul. Itt az áron felül számolni kell az elem fényezésének és a felrakásának a költségeivel is.

 

Arnyekolas Autoban 4
Az egyik legolcsóbb árnyékolás parkoló autóhoz

Az autósok többsége az ideiglenes árnyékolókat használja, amelyek amolyan fogyóeszközök és ennek megfelelően az áruk párszáz, párezer forint. A parkoló autókhoz a legjobb a fényvisszaverő alumínium-színű árnyékolók használata. Ezek rendszerint öntapadó lábakkal rögzíthetők az üvegre. Hatékonyak és olcsók, leszedve kis helyet foglalnak, egész kicsire összehajthatók – menet közbe ne használjuk hátsó ablakra se, mert a többi közlekedőt az erős fényvisszaverő hatás zavarhatja, hiszen szórja a napfényt, vakíthat. Ezen harmonikaszerű árnyékolók elődje papírból készült, még ma is előfordul. Kicsit nehézkesebb a kezelése és tárolása a kocsiban, de több szezont is kibírnak.

Arnyekolas Autoban 5
Öntapadós kis árnyékoló

Szinte nincs családi autó, amelynek a hátsó ablakába ne látnánk az öntapadó tappancsokkal rögzíthető hálós árnyékolókat. Hasznos kis eszközök, ha nem kell összehajthatók, kis helyen elférnek, viszont, ha szükség van rájuk, álló- és haladó kocsiban is használhatóak. Parkoláskor az első ajtók üvegei is árnyékolhatók velük. Egy-két szezonos alkalmatosságok.

Kapható a gyári árnyékolórolókhoz hasonló utángyártott is (ezek divatja a kilencvenes évek voltak), most a telepített helyett a hátsó oldalsó üvegre szerelhetők a népszerűek (befogható a felső rögzítési pontjuk a lehúzott ablaküveggel, majd a roló alja öntapadós tappancsos). Aki idősebb kocsit használ, és a típusból a jobban felszereltek rendelkeztek beépített hátsó-, vagy hátsó oldalsó rolóval, érdemes olyat bontóból levadászni. Ha éppen semmi nincs kéznél, akkor is érdemes hosszú utazáskor, például nyaralási célpont felé haladva védekezni a hátsó utasokra tűző közvetlen napfénytől, különösen kisgyerekek esetén. Erre megfelel egy klasszikus textilpelenka, vagy egy poló vagy trikó is. Tényleg ami kéznél van, beszorítható az ablaküveggel, nem túl mutatós, de célszerű megoldás.

Arnyekolas Autoban 2
Árnyékolás amerikai Dodge kisbuszban a nyolcvanas évekből

Végére maradt az egykori luxusautók és mai kisbuszok, nagybuszok kiváltsága, a klasszikus függöny. Hatékonyságához nem fér kétség, és jó a hangulata is, igaz kilátni nem lehet rajtuk, de aludni a hátsó ülésen igen.

Szinte mindegy mivel, de érdemes árnyékolnunk a járműveket, mert anélkül az alábbi ábrán látható felmelegedésnek tesszük ki a zárt utasteret.

2406 Nap Meleg

 

 

 

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

...
2024.10.21. 07:29

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

...
2024.10.18. 07:01

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2024.10.09. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Rémtörténetek a műhelyből

Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.

...
2024.10.02. 12:28

Rémtörténetek a műhelyből

Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

...
2024.10.02. 05:29

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Megelőzhető lerobbanások

Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.

...
2024.10.01. 13:20

Megelőzhető lerobbanások

Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

...
2024.09.30. 13:45

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2024.09.26. 13:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.