2024.06.20, 08:20
Kánikulában a volán mögött

A nyári hőségben nem csak a tűző napon tartózkodva, de autóvezetés közben is érdemes óvakodni a hőártalmaktól; mutatjuk, hogyan!

Extrém kánikulában napszúrás, esetleg annak súlyosabb fokozatai is kialakulhatnak. Különösen nagy veszélynek vannak kitéve a gyerekek, az idősebb korosztály, illetve azok, akik a perzselő napon fizikai munkát, vagy sporttevékenységet végeznek. A hőártalmakat súlyosságuk alapján lehet elkülöníteni, ezekről világosított fel Dr. Katona Balázs belgyógyász szakorvos: “A napszúrás elsősorban az erős napsugárzásnak való hosszabb idejű kitettség következtében jöhet létre, megfelelő védelem hiányában. Ez a hőártalom enyhe formája, a tűző nap kerülésével könnyedén megelőzhető. A „hőgörcsnek”  nevezett jelenség  szintén a hőártalmak egyik típusa, lényege, hogy a jelentős izzadás, sóvesztés miatt izomgörcsök alakulnak ki. A hőkimerülés tünetei a gyengeség, fejfájás, hányinger, hányás, szédülés, illetve ilyenkor is lehetnek izomgörcsök. Utóbbi két típus jellemzően a nagy hőségben végzett erős fizikai terhelés miatt alakul ki. Hőkollapszus a melegben ájulás vagy ájulás közeli állapot. A nagy meleg hatására bekövetkező hirtelen vérnyomáscsökkenés az okam főleg az idősebbeket érinti. A hőguta a hőártalom legsúlyosabb formája. Ebben az esetben a testhőmérséklet 40 °C feletti, súlyos központi idegrendszeri zavar lép fel, kezelés nélkül többszervi elégtelenséghez, végső soron akár halálhoz is vezethet.”

Dr Katona Balazs
Dr Katona Balázs

A szakember azt is megemlítette, hogy a hőártalmak elleni védekezés leghatékonyabb formája a folyamatos folyadék-, és ionpótlás, a direkt erős napfény, hőhatás kerülése, a megfelelően szellőző – lehetőleg világos, fehér színű – ruha viselése, a fizikai kímélet nagy hőség esetén. Szükség szerint gondoskodni kell a test hűtéséről, például vizes borogatással. A napon való tartózkodás esetén ajánlatos fejfedőt, sapkát vagy kalapot viselni, továbbá eleget inni, és nagy adagok helyett naponta többször, kevesebbet enni!

“A túlhevült autóban is hőártalmat lehet elszenvedni, különösen a dugóban araszolás közben, nem megfelelően hűtött járműben. – fogalmazott Dr. Katona Balázs. –  A nagy meleghez való alkalmazkodás jelentős terhelést jelent a szervezet számára, így romlik a koncentrálóképesség, csökken a figyelem, a reakcióidő megnyúlik. Ezek a tényezők növelik a közúti balesetek kockázatát.” Érdemes mindent megtenni azt elkerülendő, hogy egy felforrósodott autóban kelljen vezetni. A legegyszerűbb, amit az ember tehet, hogy járművét lehetőleg árnyékos, hűvös(ebb) területen parkolja le, és nem hagyja a napon olvadni hosszú órákig. Vezetés közben természetesen célszerű bekapcsolni a klímát, vagy lehúzni az ablakokat. Hasznos lehet beruházni egy jó minőségű napszemüvegre is, ami a szemet megvédi az erős fénytől és napsugárzástól.

A folyadékbevitel fontosságát is kiemelte a belgyógyász: “Elengedhetetlen megfelelő mennyiségű folyadékot magunkkal vinni, elsősorban ásványvizet. Folyamatosan gondoskodni kell a folyadék beviteléről, és ha lehet, érdemes mellőzni a túl sok kávé és különösen az alkoholos italok fogyasztását.” A folyadékbevitel különösen dél körül és a kora délutáni órákban nélkülözhetetlen, a folyadékot pedig az autóban célszerű úgy elhelyezni, hogy az valamennyi utas számára elérhető legyen.

Meleg Az Autopalyan
A hőségben a hőtágulástól felgyűrődött aszfalt autópályán: váratlan veszélyek

Ha pedig a sofőr – vagy az autó bármelyik utasa – vezetés közben bőrét kipirultnak érzi, fáj a feje, vagy túl gyorsan ver a szíve, akkor a szakember a következőket javasolja: “Azonnal félre kell állni egy biztonságos helyre, tartani egy pihenőt, illetve gondoskodni  a folyadékbevitelről, a test hűtéséről. Át kell adni a volánt, ha erre nincs lehetőség, akkor mindenképp segítséget kell kérni, a panaszok súlyosságától függően akár a mentőszolgálat dolgozóitól is. Sokszor a rosszullétnek is lehet előjele, például fejfájás, a komfortérzet romlása vagy bizonytalanságérzet. Tehát a pihenéssel semmiképp sem szabad várni a rosszullétig.”

 

 

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

...
2024.10.21. 07:29

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

...
2024.10.18. 07:01

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2024.10.09. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Rémtörténetek a műhelyből

Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.

...
2024.10.02. 12:28

Rémtörténetek a műhelyből

Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

...
2024.10.02. 05:29

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Megelőzhető lerobbanások

Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.

...
2024.10.01. 13:20

Megelőzhető lerobbanások

Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

...
2024.09.30. 13:45

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2024.09.26. 13:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.