2018.11.13, 08:15
Használjon téli gumiabroncsot!

A gépjárművezetők többsége a nyári gumiabroncsok cseréjét az időjárás változásaihoz, különösen az első havazáshoz időzíti – sajnos helytelenül! Bár az időjárás eddig szokatlanul kegyes volt a közlekedőkhöz, de az esték, hajnalok és reggelek már most is hűvösek, és ezek önmagukban is indokolják az abroncsok cseréjét. Ráadásul a meteorológiai előjelzések alapján az évszaknak megfelelő hidegebb, csapadékosabb időjárás hamarosan és visszavonhatatlanul megérkezik, ezért legfőbb ideje téli gumiabroncsokra váltani. És azt se felejtsük el, hogy a gumiszervizek kapacitása is korlátozott, és a sok százezer gépjárműnél az abroncscsere végrehajtása bizony időbe telik.

A rutinos gépjárművezetők jól tudják, hogy hidegben, télen különösen fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata, mivel az eltérő időjárási viszonyok különböző kihívások elé állíthatják az autósokat. Ha az autónkat nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal szereljük fel, akkor még a máskor ártalmatlannak tűnő közlekedési szituációk is életveszélyesek lehetnek.

A téli gumiabroncsok az anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek megfelelően
+7 C˚ alatti tartományban jelentősen nagyobb
tapadási tényezővel rendelkeznek az egyéb abroncsokhoz képest, így alkalmazásuk által a közúti közlekedés kockázata téli viszonyok mellett jóval alacsonyabb. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy hideg időben az útfelület is lehűl. Hideg időben – az őszi, téli és kora tavaszi időszakban -, biztonságunk érdekében téli gumiabroncsot kell használni. És nem csak a csapadékos, csúszós, jeges útfelületeken!

Hidegben a nyári gumi megkeményedik, nem tapad, a száraz felületeken is csúszik, így jelentősen megnő a féktávolság – ezért a nyári gumi télen igen veszélyes lehet. A téli abroncsok anyaga más, továbbá speciális mintázatuk van, és ezek együttesen biztosítják a jobb tapadást. A gyártásnál alkalmazott adalékanyagoknak köszönhetően a téli gumiabroncs a nagy hidegben is megőrzi eredeti tulajdonságát, rugalmasságát, és tapadóképességét, ezért téli gumival közlekedve a fékút is rövidebb. 

Hideg időben történő autózásnál a jó tapadás és a jó fékhatás mellett az egyenes- és oldalirányú úttartás biztosítása is fontos. A téli gumiabroncsok esetében is ügyelni kell a megfelelő profilmélységre. és erősen ajánlott a 4 mm-nél kisebb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat lecserélni az autón. A profilmélység mellett további szempont lehet a gumiabroncsok szélessége. A szélesebb téli abroncs nedves útviszonyok mellett, különösen hőban, jeges felületen a közhiedelemmel ellentétben hosszabb fékutat, rosszabb vonóerő átadást, kisebb kormányzási precizitást biztosít. Érdemes emiatt az adott autótípusra feltehető (a kocsi gépkönyvében szerepelnek a méretek) legvékonyabb abroncsot választani télre. 

A gumiabroncs is megöregszik, akár használjuk, akár nem. Egyes típusok rövidebb idő alatt megkeményednek, míg mások valamivel tovább használhatók (ez az abroncsok szerkezetétől, az alkalmazott anyagoktól is függ). Cserélni kell az abroncsot, amennyiben felülete megkeményedett, illetve kopott, töredezett, szálszakadásos, vagy tapadóképessége érezhetően rosszabb lett és megnőtt a féktávolság. Ilyenkor lehetőség szerint új abroncsokat kell venni, hiszen a használt gumiabroncsok „előéletét” többnyire nem ismerjük, és az olcsóbb ár esetenként olyan biztonsági kockázatokat idézhet elő, amit nem szabad bevállalni!

Ki kell hangsúlyozni, hogy a téli gumi korántsem „csodaszer”, azok is megcsúszhatnak, hiszen a fizikai törvényszerűségek még a legkorszerűbb abroncsoknak is határt szabnak. Mindannyiunk felelőssége és kötelessége, hogy mindig az út-és látási viszonyoknak megfelelően fokozott óvatossággal közlekedjünk!

 

…hogy mindenki hazaérjen!

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

...
2025.10.05. 11:38

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

...
2025.10.01. 08:01

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.