2024.12.11, 08:14
Ha síszezon, akkor tetőbox

13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.

A német autóklub (ADAC) 13 tetőcsomagtartóra szerelhető tetőboxot  próbált ki, amelyek ára 300 és 900 euró (kb. 120-360 ezer forint) között, az űrtartalma pedig 340 és 430 liter között mozgott. A tesztelésre kiválasztott tetőboxoknak alapvetően két feltételnek kellett megfelelniük: beleférjenek 175 cm hosszú sílécek illetve a nyári vakációra jellemző tárgyak. A teszteken négy pár síléc, köztük sícipő szolgált terhelésként. A vizsgálati kritériumok közül a legfontosabb a biztonság volt: mennyire bírják a boxok egy baleset vagy egy hirtelen manőver erőhatásait. A tetőboxnak többféle szempontnak meg kell felelniük: biztonságosan rögzíthetőnek, ütésállónak, esőállónak és könnyen felszerelhetőnek kell lenniük – mindemellett kellő térfogattal és kis tömeggel. Nem utolsó szempont a fagytűrés és az aerodinamikailag kedvező forma sem.

A teszt győztese az Audi által kínált gyári tetőbox (830 euró – 320 ezer forint) lett, amely már hagyományosan Thule gyártmány. Nagyon jó eredményt ért el a törésteszten, jó értékelést kapott a a dinamikus kitérési manővereken és a fékteszteken. Az ADAC szakemberei azonban ennél a típusnál is találtak kivetnivalót, soknak tartották a súlyát, ami 23 kg, valamint a „power click system” elnevezésű zárszerkezetet is nehézkesen lehetett kezelni.

A teszt vesztesei a Northline (549 euró – 220 ezer forint) és a VDP (390 euró – 160 ezer forint) tetőboxai. Mindkettő kudarcot vallott az ADAC Citycrash-en, mert terhelés alatt a rögzítései kilazultak. Ez azzal a veszéllyel jár, hogy egy valós balesetben a tetőboxok leeshetnek a járműről. A VDP tetőboxnak a hidegteszt során, -20 fokban, elrepedt a fedele, miután egy 2,5 kilogrammos próbatestet egy méter magasból ráejtettek. Arra is felhívták a figyelmet a tesztelők, hogy egyes doboz típusoknál az összeszerelés türelemjátékká válhat. Ez a helyzet a VDP-box esetében, de még inkább a Škoda gyári tetőbox felszerelésénél van szükség sok türelemre. Minimum fél órás szereléssel számolhatnak azok, akik ilyen tetőboxokat vásárolnak. A legkönnyebben az Atera, az Audi, a Mercedes, a Hapro és a Thule boxait lehet felszerelni. A BMW tetőbox csak eredeti, speciális horonyszélességű BMW tetőcsomagtartókkal használható. Ennek a tetőboxnak a megvásárlásakor tudni kell azt is, hogy csak egy adott típushoz illeszthető.

Az ADAC a gyártó által adott információk pontosságát is értékelte. Az Audi, a Northline és a Thule tetőboxok körülbelül 10 százalékkal kisebbek a gyártó által megadott adatoknál, de az utolsó helyen álló VDP-nél még ennél is nagyobb, 20 százalékos eltérés volt tapasztalható, ami 80 literrel kisebb kapacitást jelent a valóságban. Ma már minden tetőbox zárható. Ennek ellenére vannak különbségek. Pozitívum: a Kamei és a VDP tetőboxoknál a zár automatikusan és hallhatóan reteszelődik, amikor a dobozt becsukják. Ez biztonságérzetet ad, hogy a doboz megfelelően zárva van.

 

Tippek a vásárlóknak:

– A gyorskioldó rögzítőkkel ellátott rögzítési rendszerek kényelmesebbek;

– Jobb a hozzáférés, ha a doboz mindkét oldalról nyitható;

– A tetőboxba puha poggyászokat érdemes szállítani, például táskát, hálózsákot, takarókat;

– Nehéz vagy nedvességre érzékeny tárgyakat a csomagtartóba kell tenni;

– Nem szabad elfeledkezni a megváltozott járműmagasságról – parkolóházakba, vagy akár a saját garázsba behajtásnál erre érdemes figyelni;

– Vezetés közben a jármű érzékenyebb az oldalszélre;

– A megnövekedett üzemanyag-fogyasztás és a megnövekedett szélzaj miatt használaton kívül a tetőboxot és a tetőcsomagtartót érdemes leszerelni

A kátyúszezon közepén vagyunk

Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?

...
2025.01.17. 07:14

A kátyúszezon közepén vagyunk

Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?

Szélvédő tisztítás indulás előtt

A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.

...
2025.01.12. 07:32

Szélvédő tisztítás indulás előtt

A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.

Így vezess jól télen, hóban!

A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.

...
2025.01.06. 06:05

Így vezess jól télen, hóban!

A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.

Melyik a jó hólánc?

Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.

...
2025.01.03. 06:51

Melyik a jó hólánc?

Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.

A hólánc használatról

A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.

...
2024.12.30. 05:35

A hólánc használatról

A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.

Mit ne tegyünk mínuszban?

Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.

...
2024.12.29. 06:52

Mit ne tegyünk mínuszban?

Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.

Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?

Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.

...
2024.12.21. 07:01

Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?

Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.

Az erős szél veszélyei

Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.

...
2024.12.20. 06:30

Az erős szél veszélyei

Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.