2024.06.24, 06:05
És a gyerekekkel mi lesz?

Nyári szünidő: jövés-menés, tombolás, néha unatkozás. Hogyan hat a vakáció a közlekedésre és mire figyeljenek a felnőttek?

A tanév végével jó 700 000 általános iskolás, és 300 000 középiskolás kapcsolt át nyári üzemmódra. Táborok, nagyszülők, napközis foglalkozások vagy otthon töltött napok várnak a gyerekekre, és nagyon sokuk fog jönni-menni, önállóan is, vagy baráti társaságukkal. Innentől a szeptemberi tanévkezdésig a gyerekek bárhol-bármikor felbukkanhatnak, gyalog, bringával, gördeszkán vagy rolin, és sokszor lesz olyan, hogy jobban figyelnek egymásra, vagy éppen arra, amit tesznek, mintsem a környezetükre. Ez a közlekedésben veszélyeket rejt, így nekünk, a felnőtt társadalomnak kell kiemelten figyelni a gyerekekre, hogy mindnyájan épségben hazaérjenek a nap végén!

A tanítás befejeztével a gyerekek felpörögnek, örülnek a nyárnak és emiatt óvatlanabbá és figyelmetlenebbé válnak. Ilyenkor sok szabadidővel rendelkeznek, gyakrabban jelennek meg a közterületeken, a parkokban, játszótereken és az utak mentén, és a felügyeletük sincs mindig megoldva. A baleseti statisztikai adatok sajnos alátámasztják, hogy a legtöbb gyermek baleset a nyári hónapokban történik.

Nyáron jellemzően gyakoribbak a kerékpáros balesetek. A kórházak, szakrendelők tapasztalatai szerint az elesések, útról való lehaladások és az ütközések mellett abból is adódnak sérülések, hogy a kerékpáron szabálytalanul szállított gyerekek lába beszorul a küllők közé. A kerékpáros gyermekbalesetek látenciája viszonylag magas. Sok baleset nem a közúton, hanem a játszótéren, parkban, udvaron történik, és ezek az esetek a közúti baleseti statisztikába nem kerülnek be.

Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a közelmúltban megvizsgálta a nyáron bekövetkezett, személyi sérüléssel járó közúti gyermekbaleseteket. Ez alapján:

– A gyermekek részvételével bekövetkezett balesetek egyharmada a nyári hónapokban történik. Ez az érték magasabb, mint az év más évszakaiban.

– A gyermekkorúak körén belül a 10-14 évesek korosztályának kockázata magasabb (közel kétszer annyi balesetet okoztak, mint a fiatalabbak).

– A gyermekek súlyos, illetve halálos sérüléseiket a nyári hónapokban leggyakrabban gépjármű utasaként szerzik.

– Nyáron több kerékpáros gyermekbaleset történik, mint az év más időszakaiban. A kerékpárosként megsérült gyermekek csaknem 94%-a lakott területen belül kerekezett.

 

Így a nyári időszakban különösen ügyeljünk a gyerekekre! Számítsunk rá, hogy a gyerekek közlekedése gyakran kiszámíthatatlan, sokszor nincs veszélyérzetük, és teljesen másként látják a világot, gyakran keresik a kalandot. És a nap végével sem lankadhat a felnőtt-figyelem, mert akkor a kedvelt találkozóhelyek közelében rajzanak a nagykamasz csapatok, akik szintén inkább egymásra figyelnek, mint a külvilágra.

 

 

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

...
2025.10.05. 11:38

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

...
2025.10.01. 08:01

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.