Nyári szünidő: jövés-menés, tombolás, néha unatkozás. Hogyan hat a vakáció a közlekedésre és mire figyeljenek a felnőttek?
A tanév végével jó 700 000 általános iskolás, és 300 000 középiskolás kapcsolt át nyári üzemmódra. Táborok, nagyszülők, napközis foglalkozások vagy otthon töltött napok várnak a gyerekekre, és nagyon sokuk fog jönni-menni, önállóan is, vagy baráti társaságukkal. Innentől a szeptemberi tanévkezdésig a gyerekek bárhol-bármikor felbukkanhatnak, gyalog, bringával, gördeszkán vagy rolin, és sokszor lesz olyan, hogy jobban figyelnek egymásra, vagy éppen arra, amit tesznek, mintsem a környezetükre. Ez a közlekedésben veszélyeket rejt, így nekünk, a felnőtt társadalomnak kell kiemelten figyelni a gyerekekre, hogy mindnyájan épségben hazaérjenek a nap végén!
A tanítás befejeztével a gyerekek felpörögnek, örülnek a nyárnak és emiatt óvatlanabbá és figyelmetlenebbé válnak. Ilyenkor sok szabadidővel rendelkeznek, gyakrabban jelennek meg a közterületeken, a parkokban, játszótereken és az utak mentén, és a felügyeletük sincs mindig megoldva. A baleseti statisztikai adatok sajnos alátámasztják, hogy a legtöbb gyermek baleset a nyári hónapokban történik.
Nyáron jellemzően gyakoribbak a kerékpáros balesetek. A kórházak, szakrendelők tapasztalatai szerint az elesések, útról való lehaladások és az ütközések mellett abból is adódnak sérülések, hogy a kerékpáron szabálytalanul szállított gyerekek lába beszorul a küllők közé. A kerékpáros gyermekbalesetek látenciája viszonylag magas. Sok baleset nem a közúton, hanem a játszótéren, parkban, udvaron történik, és ezek az esetek a közúti baleseti statisztikába nem kerülnek be.
Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a közelmúltban megvizsgálta a nyáron bekövetkezett, személyi sérüléssel járó közúti gyermekbaleseteket. Ez alapján:
– A gyermekek részvételével bekövetkezett balesetek egyharmada a nyári hónapokban történik. Ez az érték magasabb, mint az év más évszakaiban.
– A gyermekkorúak körén belül a 10-14 évesek korosztályának kockázata magasabb (közel kétszer annyi balesetet okoztak, mint a fiatalabbak).
– A gyermekek súlyos, illetve halálos sérüléseiket a nyári hónapokban leggyakrabban gépjármű utasaként szerzik.
– Nyáron több kerékpáros gyermekbaleset történik, mint az év más időszakaiban. A kerékpárosként megsérült gyermekek csaknem 94%-a lakott területen belül kerekezett.
Így a nyári időszakban különösen ügyeljünk a gyerekekre! Számítsunk rá, hogy a gyerekek közlekedése gyakran kiszámíthatatlan, sokszor nincs veszélyérzetük, és teljesen másként látják a világot, gyakran keresik a kalandot. És a nap végével sem lankadhat a felnőtt-figyelem, mert akkor a kedvelt találkozóhelyek közelében rajzanak a nagykamasz csapatok, akik szintén inkább egymásra figyelnek, mint a külvilágra.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
