2024.06.24, 06:05
És a gyerekekkel mi lesz?

Nyári szünidő: jövés-menés, tombolás, néha unatkozás. Hogyan hat a vakáció a közlekedésre és mire figyeljenek a felnőttek?

A tanév végével jó 700 000 általános iskolás, és 300 000 középiskolás kapcsolt át nyári üzemmódra. Táborok, nagyszülők, napközis foglalkozások vagy otthon töltött napok várnak a gyerekekre, és nagyon sokuk fog jönni-menni, önállóan is, vagy baráti társaságukkal. Innentől a szeptemberi tanévkezdésig a gyerekek bárhol-bármikor felbukkanhatnak, gyalog, bringával, gördeszkán vagy rolin, és sokszor lesz olyan, hogy jobban figyelnek egymásra, vagy éppen arra, amit tesznek, mintsem a környezetükre. Ez a közlekedésben veszélyeket rejt, így nekünk, a felnőtt társadalomnak kell kiemelten figyelni a gyerekekre, hogy mindnyájan épségben hazaérjenek a nap végén!

A tanítás befejeztével a gyerekek felpörögnek, örülnek a nyárnak és emiatt óvatlanabbá és figyelmetlenebbé válnak. Ilyenkor sok szabadidővel rendelkeznek, gyakrabban jelennek meg a közterületeken, a parkokban, játszótereken és az utak mentén, és a felügyeletük sincs mindig megoldva. A baleseti statisztikai adatok sajnos alátámasztják, hogy a legtöbb gyermek baleset a nyári hónapokban történik.

Nyáron jellemzően gyakoribbak a kerékpáros balesetek. A kórházak, szakrendelők tapasztalatai szerint az elesések, útról való lehaladások és az ütközések mellett abból is adódnak sérülések, hogy a kerékpáron szabálytalanul szállított gyerekek lába beszorul a küllők közé. A kerékpáros gyermekbalesetek látenciája viszonylag magas. Sok baleset nem a közúton, hanem a játszótéren, parkban, udvaron történik, és ezek az esetek a közúti baleseti statisztikába nem kerülnek be.

Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a közelmúltban megvizsgálta a nyáron bekövetkezett, személyi sérüléssel járó közúti gyermekbaleseteket. Ez alapján:

– A gyermekek részvételével bekövetkezett balesetek egyharmada a nyári hónapokban történik. Ez az érték magasabb, mint az év más évszakaiban.

– A gyermekkorúak körén belül a 10-14 évesek korosztályának kockázata magasabb (közel kétszer annyi balesetet okoztak, mint a fiatalabbak).

– A gyermekek súlyos, illetve halálos sérüléseiket a nyári hónapokban leggyakrabban gépjármű utasaként szerzik.

– Nyáron több kerékpáros gyermekbaleset történik, mint az év más időszakaiban. A kerékpárosként megsérült gyermekek csaknem 94%-a lakott területen belül kerekezett.

 

Így a nyári időszakban különösen ügyeljünk a gyerekekre! Számítsunk rá, hogy a gyerekek közlekedése gyakran kiszámíthatatlan, sokszor nincs veszélyérzetük, és teljesen másként látják a világot, gyakran keresik a kalandot. És a nap végével sem lankadhat a felnőtt-figyelem, mert akkor a kedvelt találkozóhelyek közelében rajzanak a nagykamasz csapatok, akik szintén inkább egymásra figyelnek, mint a külvilágra.

 

 

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

...
2024.10.21. 07:29

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

...
2024.10.18. 07:01

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2024.10.09. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Rémtörténetek a műhelyből

Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.

...
2024.10.02. 12:28

Rémtörténetek a műhelyből

Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

...
2024.10.02. 05:29

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Megelőzhető lerobbanások

Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.

...
2024.10.01. 13:20

Megelőzhető lerobbanások

Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

...
2024.09.30. 13:45

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2024.09.26. 13:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.