Nyári szünidő: jövés-menés, tombolás, néha unatkozás. Hogyan hat a vakáció a közlekedésre és mire figyeljenek a felnőttek?
A tanév végével jó 700 000 általános iskolás, és 300 000 középiskolás kapcsolt át nyári üzemmódra. Táborok, nagyszülők, napközis foglalkozások vagy otthon töltött napok várnak a gyerekekre, és nagyon sokuk fog jönni-menni, önállóan is, vagy baráti társaságukkal. Innentől a szeptemberi tanévkezdésig a gyerekek bárhol-bármikor felbukkanhatnak, gyalog, bringával, gördeszkán vagy rolin, és sokszor lesz olyan, hogy jobban figyelnek egymásra, vagy éppen arra, amit tesznek, mintsem a környezetükre. Ez a közlekedésben veszélyeket rejt, így nekünk, a felnőtt társadalomnak kell kiemelten figyelni a gyerekekre, hogy mindnyájan épségben hazaérjenek a nap végén!
A tanítás befejeztével a gyerekek felpörögnek, örülnek a nyárnak és emiatt óvatlanabbá és figyelmetlenebbé válnak. Ilyenkor sok szabadidővel rendelkeznek, gyakrabban jelennek meg a közterületeken, a parkokban, játszótereken és az utak mentén, és a felügyeletük sincs mindig megoldva. A baleseti statisztikai adatok sajnos alátámasztják, hogy a legtöbb gyermek baleset a nyári hónapokban történik.
Nyáron jellemzően gyakoribbak a kerékpáros balesetek. A kórházak, szakrendelők tapasztalatai szerint az elesések, útról való lehaladások és az ütközések mellett abból is adódnak sérülések, hogy a kerékpáron szabálytalanul szállított gyerekek lába beszorul a küllők közé. A kerékpáros gyermekbalesetek látenciája viszonylag magas. Sok baleset nem a közúton, hanem a játszótéren, parkban, udvaron történik, és ezek az esetek a közúti baleseti statisztikába nem kerülnek be.
Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a közelmúltban megvizsgálta a nyáron bekövetkezett, személyi sérüléssel járó közúti gyermekbaleseteket. Ez alapján:
– A gyermekek részvételével bekövetkezett balesetek egyharmada a nyári hónapokban történik. Ez az érték magasabb, mint az év más évszakaiban.
– A gyermekkorúak körén belül a 10-14 évesek korosztályának kockázata magasabb (közel kétszer annyi balesetet okoztak, mint a fiatalabbak).
– A gyermekek súlyos, illetve halálos sérüléseiket a nyári hónapokban leggyakrabban gépjármű utasaként szerzik.
– Nyáron több kerékpáros gyermekbaleset történik, mint az év más időszakaiban. A kerékpárosként megsérült gyermekek csaknem 94%-a lakott területen belül kerekezett.
Így a nyári időszakban különösen ügyeljünk a gyerekekre! Számítsunk rá, hogy a gyerekek közlekedése gyakran kiszámíthatatlan, sokszor nincs veszélyérzetük, és teljesen másként látják a világot, gyakran keresik a kalandot. És a nap végével sem lankadhat a felnőtt-figyelem, mert akkor a kedvelt találkozóhelyek közelében rajzanak a nagykamasz csapatok, akik szintén inkább egymásra figyelnek, mint a külvilágra.
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.