A látás az egyik legfontosabb érzékszervünk, az egyre zsúfoltabb utakon fontos a biztonságos közlekedés, ehhez pedig elengedhetetlen a megfelelő látásélesség!
A jogosítvány megszerzését – az orvosi alkalmassági vizsgálat keretein belül – látásellenőrzés előzi meg, sőt, ha már a kezünkben tartjuk a vezetői engedélyt, akkor is érdemes évente meglátogatni a szemészetet kontroll céljából. Az orvosi alkalmassági vizsgálat a háziorvosnál kezdődik, amelynek fontos része a látás ellenőrzése – az első jogosítvány megszerzése előtt, és annak meghosszabbításakor is.
“Megfelelően világos rendelőben a kellően megvilágított látáspróba táblát – Magyarországon a “Kettesy – táblát” – 5 méterről kell elolvasni felülről lefelé, külön a jobb, majd a bal szemmel. Ideális esetben ez mindkét szemmel hibátlanul és végig sikerül. Szemüvegeseknek ezt szemüveggel, kontaktlencse viselőknek ezt kontaktlencsében kell jól látni. Abban az esetben, ha a látás nem 100%-os, a háziorvos szemészeti vizsgálatot kér, ahol mindenek előtt azt vizsgáljuk meg, van-e a páciensnek olyan fénytörési hibája, ami megfelelő szemüveggel kijavítható, illetve a meglévő szemüveg vagy kontaktlencse dioptriájának megváltoztatásával az illető látásának tökéletesítésére törekszünk.” – magyarázta Dr. Kéry Klára szemorvos, majd hozzátette, az autóvezetéshez természetesen a teljes látásélesség a legideálisabb, ami mindkét szemen 100%-os látást jelent. „Hivatásos” jogosítvány megszerzésekor ez elvárás. Az „úrvezető” jogosítványra vonatkozó előírás valamivel megengedőbb, ebben az esetben a két szem együttes látásélessége 120 % kell legyen, amelynél a gyengébb szemnek legalább 20%-ot kell látnia. Természetesen a szemüvegeseknek ezt szemüveggel, a kontaktlencséseknek pedig lencséjükben kell teljesíteni.
Tehát, ha valakinek nem 100%-os a látásélessége, esetleg valamilyen látászavarral küzd, még nem jelenti azt, hogy nem ülhet a volán mögé. Ha a látása korrigálható szemüveggel vagy kontaktlencsével, akkor semmi akadálya annak, hogy vezessen. A probléma ott kezdődik, ha az egyén rosszul lát, és a látása nem javítható, ilyenkor ugyanis nem adható ki jogosítvány! “Szintén nem szerezhet vezetői engedélyt az, aki a látást rontó, és látásjavító eszközzel vagy műtéttel nem javítható szembetegségben szenved, ugyanakkor az sem ülhet a volán mögé, akinek teljes látásélessége mellett a „látótere” nem teljes, illetve súlyos “színlátászavara” van, azaz vörös színvak.
“Aki csak szemüveg vagy kontaktlencse nélkül lát rosszul, annak vezetés közben mindig viselnie kell a látását javító eszközét, ez a korlátozás a jogosítványba is bekerül. Akinek az egyik szeme jó, de a másik nagyon gyenge („félszemű”), bizonyos esetekben kaphat jogosítványt, de korlátozásokkal: például, hogy legyen két visszapillantó tükör az autójában, esetleg egy meghatározott sebességkorlátozást kell folyamatosan betartania, vagy előírhatják, hogy sötétben nem vezethet” – világosított fel a szakember.
“Rossz látási viszonyok esetén, váratlan forgalmi helyzetben, vagy egy nem kellő időben észlelt közlekedési táblánál nem elég a „nekem nem kell szemüveg, messzire én jól ellátok”- felfogás” – tette hozzá a szakorvos. Az utakon napjainkban hatalmas a forgalom, az események gyorsan és váratlanul történnek, a sofőrök sietnek, figyelmetlenek, hiszen mindenki a saját úticélját igyekszik elérni, a lehető legrövidebb időn belül. Kulcsfontosságú a jó látás annak érdekében, hogy megfelelően és kellő távolságból ismerjünk fel bizonyos forgalmi helyzeteket, jelzőtáblákat – és berendezéseket, illetve esetleges akadályokat az utakon. Éppen emiatt, a szemüvegesek feltétlenül viseljék a szemüvegüket, és azt mondani sem kell, hogy a telefonképernyő helyett igyekezzenek inkább az utat és a forgalmat figyelni!
Léteznek olyan szemüveglencsék, amelyeket kifejezetten sofőröknek ajánlanak, hiszen rengetegen szenvednek vezetés közben a különböző fényektől. Ha erős a nap sugárzása, ajánlott napszemüveget viselni, közülük néhány már dioptriás verzióban is kapható. Ezek „polárszűrős” változata a nedves útfelület zavaró csillogását, sőt a koszosodó szélvédő fénytöréséből adódó vakító fényszóródást tompítja, a „kontrasztfokozó” sárga típus pedig ködben, vagy esti vezetésben könnyítheti meg a vezetést – ajánlotta a szakember arra vonatkozóan, hogyan tehető “látás-biztosabbá” az autóvezetés.
“A vezetés nemcsak a testet, a figyelmet, hanem a szemet is nagyon igénybe veszi, különösen azokét, akik hosszú távolságokat tesznek meg – magyarázta Dr. Kéry Klára – a kényszerű ülő helyzet, a folyamatos koncentrálás, az útra meredő tekintet rendkívül fárasztó. Ilyenkor “beállhat” a nyak, megfájdulhat a fej és ritkul a pislogás. A szem szárazabbá válhat, bepirosodhat, bökhet, vagy éppen könnyezhet. Ebben a helyzetben ajánlott legalább 2 óránként pihenőt tartani, és a végtagok megmozgatása mellett hasznos lehet egy kis szemtornát is végezni. Jó, ha van nálunk „műkönny” szemcsepp, amely a gyógyszertárakban vény nélkül beszerezhető. Ennek alkalmazása a fenti tüneteket enyhíti.”
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Rémtörténetek a műhelyből
Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.
Rémtörténetek a műhelyből
Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Megelőzhető lerobbanások
Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.
Megelőzhető lerobbanások
Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
Gyermekülések biztonságos használata
A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók, ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.
Gyermekülések biztonságos használata
A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók, ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.