2023.05.03, 08:28
E-roller univerzum

Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.

Körülbelül húsz éve volt az első roller forradalom, amikor a korelvárásokhoz igazították az addig inkább gyerekjátékként ismert kis járművet, és a könnyű szerkezetű, összecsukható kétkerekűekkel divathullámot indítottak el. Gyorsan kialakultak az alkategóriák, a városi könnyű rolik, a tereprolik, az akrobatikus rolik, vagy a hegyi „lefutók”. Valami hasonló a helyzet most is, a rollerezésnek az akkumulátortechnológia gyors fejlődése nyitott új távlatokat. Az elektromos roller megkíméli a modern embert az izommunkától, illetve minimalizálja az igényét: van aki ennek azért örül, mert nem izzad, más mert gyorsabban mehet, vagy egyáltalán képbe jöhet neki ennek a könnyű kis járműnek a használata, mert a domboldalon lábbal nem lökdöste volna fel magát.

A lényeg, hogy az elektromos rollerek itt vannak, terjednek, megoldást is hoznak és vitákat is szülnek. Ez nem meglepő, egy e-roller gazdaságos, környezetbarát, és a segítségével nem kell a nagyvárosi dugókban rostokolni, de a tömegközlekedés zsúfoltsága is megúszható, mindamellett mint közlekedési eszköz a helye a rendszerben nem tisztázott, ezen a jogalkotók törik a fejüket. A terjedést segíti, hogy a vásárolni vágyók folyamatosan bővülő kínálatból válogathatnak, és a bérlés is egyre könnyebb, Budapesten és több vidéki városban is több megosztó-szolgáltató van jelen. Most a vásárlás oldaláról néztünk körül.

Vásárláskor fontos meghatározni az elvárásokat. Az egyik legfontosabb szempont a hatótáv. Ha elsősorban rövidebb út befutása a cél, akkor megfelelő egy 20 km hatótávú e-roller. Aki többet tervez, az választhat a 30 vagy 45 kilométeres hatótávú gyártmányok között. Persze ezek a gyári számok optimista becslések, nagyobb terhelés esetén a valóságban kevesebbet fog bírni az akku. Körülbelül hasonló a helyzet, mint az elektromos autóknál, a valós hatótáv nagyban függ a felhasználási körülményektől. Így korunk marketing varázsszava, az „akár”, minden hatótáv érték előtt ott szerepel. Mindamellett a roli csodája, hogy hajtható is, tehát a hatótáv igazán a felhasználó állóképességének függvénye, hisz „hagyományosan” is hajthatja, ha lemerült az akku (bár nehezebb az e-rollereket hajtani, mint egy hasonló méretű roller-classic-ot).

2305 E Roli1
Kép forrása: pixabay.com

Az egyszerűbb elektromos rollerek maximális sebessége átlag 20-25 km/óra (sík úton, elektromos üzemben). Azonban érdemes figyelembe venni, hogy a felnőtt modelleket nem egy gyerek súlyára tervezték, így velük komolyabban felgyorsulhatnak. A gyerek e-rollerek csúcssebessége általában kisebb, 15 km/óra (szintén a motoros sík üzemre gondolva, nem alejtőn lezúgva). A sebességhatár minden esetben szándékosan korlátozott, azaz a motor többre is képes lenne, de a szoftver nem engedi. Ez utóbbi tény lehetőséget ad a tuningra, a gépet „megbuherálva” a limitnél jóval gyorsabban is lehet hajtani, egészen a balesetveszélyes szintig. De a száguldásra vágyók számára léteznek olyan típusok is, amelyek gyárilag 40-60-90 km/órával is tudnak repeszteni. Persze a csúcsteljesítmények addig állnak, amíg az akkumulátorban van szufla. Ahogy az akku merülni kezd, a roller teljesítménye is esik.

Az e-rollerek tipikusan nehezebbek hagyományos társaiknál. Az egyes típusok súlyát leginkább az akku kapacitása és a motor mérete növeli meg, valamint a felépítésük is masszívabb, erősebb a váz. Tizennégy-tizenhat „kilóig” egy felnőtt viszonylag könnyen cipeli, pakolgatja, akár a villamosra is felszáll vele. Efölött már kevésbé komfortos az emelgetés, lépcsőzés, pláne táskával. Munkába járásra, hétköznapi használatra inkább egy kisebb fajta javasolt, de ha hobbiról van szó, sokszor a nagyobb és erősebb rollerek válnak be.

A roller használhatóságát, illetve „terepét” nagyban befolyásolja a kerékméret és a felfüggesztés. Egyes modellek kifejezetten terepre készültek, mások az aszfaltot elhagyva nem boldogulnak jól, és persze a kettő között is sok minden található. A lengéscsillapítós e-rollerek drágábbak, de rossz utakon vagy terepen könnyebb velük a közlekedés. A rollerek egy része összecsukható. A kormány lehajtásával a tárolás és a csomagtartóban vagy kézben szállítás is egyszerűbb. Aki a kínálatot nézegeti, találhat masszív kerekű, üléssel felszerelt, tulajdonképpen elektromos robogóba is. Az efféle járgány jogilag segédmotoros kerékpárnak számít, a boltok és a közbeszéd azért sorolja az e-rollerek közé, mert angolul ez is „electric scooter” néven fut.

2305 E Roli3
Kép forrása: unsplash.com

Az elsőkerék-meghajtású rollerek inkább sík területekre valók, a hátsókerék-meghajtásúak a súlypont vándorlás miatt a domboldalak megmászására alkalmasabbak (a fronhajtásúak felfelé kapaszkodva tapadásukat vesztik, elkapar az első kerék, és nehéz dombon felfelé ráterhelni). Az összkerék-hajtású „izomrollerek” drágábbak, de sokat tudnak, használni jó az ilyet. Fontos, hogy milyen gumival adják a rolit. Léteznek olyan típusok, amelyeknek a kereke tömör gumiból van.  Ez elsősorban azoknak ajánlott, akik olyan útszakaszokon közlekednek, ahol nagy a defekt esélye, vagy pont az ellenkezője, nagyon jó az útminőség. Strapabírósága mellett az ilyen kerék másik előnye, hogy nyomás ellenőrzésével nem kell fecsérelni az időt. Viszont a tömör gumi hátrányokkal is jár: sima aszfalton ugyan szépen gurul, de egyenletlen útfelületen vagy macskakövön nagyon ráz, és jobban fogyasztja az akkut is.

Nem mindegy mikor használhatjuk a megvásárolt e-rolinkat. Egyes modellek egyáltalán nem bírják a vizet, mások – ha nem is örülnek neki – megfelelő odafigyeléssel és karbantartással gond nélkül szuperálnak esőben is. Vásárláskor érdemes rákérdezni, mennyire válik ellensége az eső kiválasztott e-rollernek, mert nem nagy öröm, ha meglepetésként éri az embert a zárlat. Vízálló(bb) jármű esetén is nyilván törekedni kell arra, hogy az elektronikát minél kevesebb nedvesség érje. Érdemes az út végén szárazra törölni a fékkart, gázkart és a vezérlő gombokat. Végső soron pedig a vizes – bátrabbaknak a havas – utakon ajánlatos még jobban vigyázni, hiszen a roller könnyebben kicsúszik.

Árak tekintetében százszázötvenezer forint körül már jó minőségű felnőtt elektromos rollereket találhatunk. Aki prémium termékekre, nagyobb sebességre vagy tereprollerre vágyik, annak néhány százezerrel többe fog kerülni a dolog. A felső határ pedig, akárcsak a kocsik esetében, a csillagos ég. Az e-rollerek sokfélék. Fontos, hogy mindenki átgondolja, mire van igénye, és ahhoz mérten keresgél-jen. Végül, de nem utolsósorban célszerű vásárláskor egy, az országban elterjedtebb márkából választani, így könnyebb lesz alkatrészt vagy szervizt találni, ha valami elromlik.

 

(nyitókép: pexels.com)

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

...
2025.10.05. 11:38

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

...
2025.10.01. 08:01

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.