Keményebben fogják büntetni a horrorkaravánokat

2021.01.25. 08:12

Január 31-től félmilliós bírságot is kiszabhatnak a szabálytalan, veszélyes vontatmányokkal közlekedőkre. Elsődlegesen az úgynevezett horrorkaravánoknak az útjainkról való kisöprése a cél.

A 156/2009-es kormányrendelet módosításával a hatóságok lehetőséget kapnak rá, hogy a személyszállító kisteherautók (maximum 9 ülésesek, M1 kategória) és a 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó áruszállító kisteherautók (N1 kategória) sofőrjei keményebben szankcionálhatók legyenek, ha túlméretezett, veszélyes vontatmánnyal közlekednek.

A cél ezzel az úgynevezett horrorkaravánok, tehát a szabálytalan vontatmánnyal közlekedő járművek kiszűrése az útjainkról. A jellegzetesen külföldi, leginkább használt autókat veszélyes módon szállító járműszerelvények ugyanis közlekedésbiztonsági kockázatot hordoznak: egyrészt instabilak, másrészt a közlekedés többi résztvevője nem feltétlenül számít a megjelenésükre, így az esetleg szokatlanul hosszú, vagy lassú, nehezen manőverező szabálytalan járművek balesetveszélyes szituációkat okoznak.

Így január 31-től maximum félmillió forintos közigazgatási bírságot is kiszabhatnak a rendőrök a szabálytalanul vontató, túlsúlyos és túlméretes járműszerelvényekre akkor is, ha azok személy- vagy kisteherautókból állnak – mindeddig egy korábbi kormányrendelet kibúvót adott az M1 és az N1 kategóriájú járműveknél a túlméretezett vontatmányok alkalmazására, mivel ez a fajta szabálytalanság a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének számított.

Az össztömeg  túllépése a változást követően közigazgatási bírsággal sújtható, ennek magasabbak a büntetési tételei. Egyszerűbb a hatóságnak a bizonyítás is, az üzembentartó akkor is felel, ha a sofőr kiléte nem megállapítható. A közúti közlekedési törvény vonatkozó rendelkezése a bírság megfizetéséig lehetővé teszi a jármű visszatartását, a forgalmi engedély és a rendszám elvételével (amelyet a bírság megfizetése után visszaszolgáltatnak). A szabálytalanságon ért jármű-, járműszerelvény akkor haladhat tovább (a bírság megfizetése mellett), ha megszüntette a szabálytalan állapotot.

A statisztikákban 2020-ban már nem gyűjtötték külön az M1, N1 kategóriájú járművek megterhelésével kapcsolatos szabályok megsértése miatti intézkedéseket, de 2019-re még felidézhető adat: akkor 1572 esetben alkalmaztak szankciót a megállított, az említett kategóriába tartozó járművek sofőrjeivel szemben.

Legfrissebbek