A hideg idő, a sok különbozó halmazállapotú csapadék, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Jellegzetes téli-, olvadásközeli szélvédőállapotot mutat képünk, mikor a nyálkás-nedves útról a koszos vizet a kocsi előtt haladó jármű kereke felszórja a szélvédőre, letörölni így nincs értelme mert ahhoz nem elég nedves és az ablaktörlő csak szétkeni. Egyedül a szélvédőmosás segít, de azt meg egy forgalmas úton szinte száz méterenként megtehetik a vezetők. Persze pár próbálkozás után már nem teszik, mert amíg hátulról esik be a fény, vagy felhős az idő, azért átlátni az üvegre rakódott koszon. A kellemetlen rész akkor jön, amikor szembe sűt a nap, amely az alacsony állása miatt amúgy is vakító tud lenni télen. Ekkor a fény szétterül az egyenletesen bekoszolt szélvédőn. Ilyenkor már elkerülhetetlen a mosás, ezért nagyon fontos, hogy az ablakmosótartály mindig teli legyen, a ablakmosó vízfúvókák jól be legyenek állítva és az ablaktörlő lapátok se húzzanak csíkot és ne maszatolják szét a koszos vizet a letörlés helyett.
Persze első hallásra bagatellnek tűnik a koszos szélvédő problémaköre, azonban ha csak az elmúlt időszak gyalogos- és kerékpáros elütéseit vesszük számba, bizony a rossz láthatóság szerepel alapvető okként az ilyen jellegű baleseteknél. Továbbá a súlyos balesetet okozók közül, az ügyészség által nyilvánossá tett esetekben többen hivatkoztak az őket elvakító napfényre. Így máris más a súlya a problémakörnek, mert egy utcakoszos szélvédő jelentősen gátolja a kilátást – és mindegyik az lesz a latyakos, nyálkás vagy ködös időben 500 méteren belül, ha más autó is halad előttünk, amely felverheti a koszt az útról.
Tehát ablakmosás, ablaktörlés gyakorta, mert a fényterülés problémája nem csak beverő napfényben fordul elő, hanem éjszaka is. Ugyanis a szemből jövő autók fényszóróinak a fénye ugyanígy szétterül a mocskossá vált szélvédőn és akadályozza a kilátást. Főként igaz ez a hegyes- dombos vidéken autózóknál, az utak szintkülönbségei miatt akarattalanul is sok az elvakító pillanat vezetés közben. A nagyobb fénytelítettségű led-fényszórók elterjedésével az ilyen vakító hatás is nőtt, még tiszta szélvédővel közlekedve is.
A szélvédő tisztántartására pár segítő eszköz még akad az autóipar tarsolyában. A kosz feltapadásának a titka, hogy megkapaszkodik az üveg apró, számunkra nem látható felületi egyenletlenségeiben. Modern felületkezelő szerekkel “simábbá” tehető a szélvédő felülete, ezáltal egyrészt nehezebben tapad meg a kosz, lepereg, nem kenődik, hanem cseppekbe összeáll, amelyen át valamivel jobb a kilátás, valamint ablaktörléskor a lapátok könnyeben le tudják tolni, kenődés nélkül, egy lapát lendülésre, nem kell hosszasan törölni és minden alkalommal mosózni. Lehet kapni autósboltokban, barkácsáruházakban is ilyen szereket, illetve érdemes autókozmetikákban kérni a szélvédő nanokezelését. Az utóbbiban előnyös, hogy nagy gyakorlattal rakják fel, és valóban, saját tapasztalat szerint is hatásos.
Az alábbi képet az egyik ilyen anyaggal kezelt szélvédőmről készítettem, egy kicsit kényszerű teszt volt akkor. A kezelés a kép elkészülte előtt jó 2-3 hónappal készült, tehát az első tapasztalati időszakon már bőven túl voltam, az erről szóló cikket is megírtam már, és elsősorban nem ezzel foglalkoztam. Épp a budapesti Árpád hídon haladtam át Budáról Pestre januárban, pont ilyen olvadékvíz felverős időszakban – nem volt ám régen hülyeség, hogy kötelező tartozáka volt az autóknak a nem szép, de ilyenkor és esőben hasznos sárvédőgumi. A lényeg, szakaszos üzemben ment az ablaktörlő, a híd harmadáig, majd akkor megszorult és megállt. Hát, gondoltam pimasz helyzet, pár méter és semmit sem fogok látni! Majd szépen a gyűlő vízpermet ilyen cseppecskékbe állt össze a kezelt szélvédőn, ezt a kilátás-pillanatot örökítettem meg.
Össze lehet hasonlítani a cikk elején szereplő képpel, amelyen jól látni, hogy például jobbra, pont a gyalogátkelőhelynél várakozó gyalogosokból így semmit sem látni – kezeletlen a szélvédő, a felső kép a mosás pillanata után pár száz méter megtételével készült. Persze a felső képnél a fényviszonyok abban a helyzetben sokkal kellemetlenebbek voltak, míg az Árpád hídon készült képnél egyenletes, felhős szórt fény volt, de látható, hogy nem rászáradó koszként, apró permetbe, hanem cseppekbe rendeződve áll a felhordott anyag a szélvédőn. Tehát érdemes ezen is elgondolkozni, napi használatban is kényelmesebb, bajban meg sokat segített.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.