Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
A hideg évszak fagyokkal és változatos csapadékkal jár. Ember és gép is fel kell készüljön erre: segítünk mit érdemes átnézni az autóban, mert felkészülve a télre könnyebb válaszolni az évszak kihívásaira. Az autót a hidegre kell „optimalizálni”, a jellegzetes téli helyzetek megoldásában pedig néhány, a kocsiba készített holmi segíthet. Így elkerülhető, hogy befagyjon az ajtó, jeges maradjon a szélvédő, elduguljon az ablakmosórendszer, lemerüljön az akkumulátor, rossz esetben tönkremenjen a motor, valamint könnyebben megoldhatjuk a reggeli jégtelenítést, vagy éppen a szabadulást a friss hó fogságából.
Fagyos viszonyok
Ellenőrizni kell a folyadékokat a kocsiban. Az ablakmosótartályba téli fagyálló mosófolyadékot kell tölteni, hogy hidegben is használni tudjuk az ablakmosót. Az adalékanyagok miatt a nyári szélvédőmosók ugyan a tiszta víznél nehezebben fagynak be, de ez legfeljebb a nagyon enyhe hidegben védhet. A téli mosófolyadék betöltése előtt érdemes kifogyasztani a nyári folyadékot, majd a téli betöltése után is működtetni kell kis ideig az ablakmosót, hogy a rendszer csöveiből is kifogyjon a nyári anyag és a vezeték se fagyjon be. Fontos szabály az ablakmosó téli használatakor, hogy amíg nem meleg az autó, addig ne használjuk a mosórendszert. Ugyan a fagyálló folyadék nem fagy bele a tartályba, viszont a fagypont alatti hőmérsékletre hűlt szélvédőre ráfagy gátolva a kilátást. Forgalomban ez életveszélyes lépés lehet!
Ellenőrizni, vagy a benzinkútnál, szervizben ellenőriztetni kell a hűtőfolyadék fagyállóságát is. Ezt érdemes még az első fagyok beállta előtt megtenni, hiszen a legnagyobb költséget talán egy szétfagyott motor helyrehozatala követeli. Ez azért is szükséges, mert a hűtőfolyadék sem örökéletű, a fagyálló, mint szerves vegyület általában három év alatt elveszti a fagyállóságát, illetve veszít belőle, így kellemetlen meglepetésként az elméletileg fagyállóval járó autó motorja is nagy hidegben szétfagyhat. Igaz a tapasztalatok szerint a híg, vagy öreg fagyállóval is előbb kásásodik a hűtőfolyadék, nehezebben fagy össze, de a “jégkása” is elég a folyadékjáratok eldugítására, így a hűtés hatásfokának csökkentésére.
Elektromosság
Az akkumulátor állapotát is érdemes ellenőriztetni, csakúgy mint az autó töltését. A hidegben az akkuk a névleges teljesítményüknek a töredékrészét képesek leadni, így pont mikor a legnagyobb szükség lenne rájuk, azaz indítózáskor, képesek feladni a harcot. Az akkuk karbantartásához a megfelelő savszint is hozzátartozik, ha a cellákat nem lepi el a sav, akkor ioncserélt vízzel lehet pótolni az eltávozott mennyiséget, sokszor a gondozásmentes típusok is aktív gondozást igényelnek – ez alól az úgynevezett zselés akkuk kivételek.
Az autó töltésének az ellenőrzése azért fontos, mert télen általában sokkal több fogyasztót kapcsolunk be, mint nyáron, például hátsóablak-fűtés, fűtőmotor, ablaktörlő, ködlámpák, tükörfűtés, és a megnövekedett „elektromos igényt” az autónak ki kell elégíteni, különben az akkumulátor látja a kárát. A téli üzemre készülve jó megtisztítani az akku sarukat – a jó elektromos kapcsolatért, mert ha ez nincs, akkor az akku töltése is alacsony és a teljesítményleadása sem száz százalékos. Sőt, érdemes feltölteni hálózatról az akkumulátort, biztos nem fog ártani neki.
Idősebb autók esetén a motortérben érdemes kontaktsprayvel befújni az elektromos csatlakozókat, hogy az oxidáció, vagy a nedvesedés ne állja útját az áramforgalmazásnak. Ma már kapható víz és portaszító hatású spray is, ezzel befújva a csatlakozókat nem jut hozzájuk az oxidációt gyorsító nedvesség. A motorok kopása megnőhet a télen hosszabb hidegüzemek alatt, a kenőanyag kenőképességének a csökkenését a hidegüzem alatt a hideg hengerfalakon az olajtérbe jutó többletként a hengerekbe fecskendezett benzin is növeli. Ezért érdemes a tél közeledtével olajat cserélni.
Kizárva
A fagyos reggelek meglepetése lehet a befagyott zár, vagy befagyott ajtó. Az előbbi elkerüléséért zárolajat vagy műszerolajat kell a zárba juttatni és érdemes a zárhoz megvásárolt jégoldót nem a kesztyűtartóban tartani. A második elkerüléséért az ajtók gumitömítéseit gumiápolóval kell kezelni, ezt az ápolást amúgy minden gumi és műanyagalkatrésszel meg lehet tenni.
Ezután már csak néhány hasznos dolgot kell az autóba bepakolni, hogy télálóbbá váljék. Például jégkaparót, lehetőleg jó hosszú nyelüt. Ennek hiányában egy pontgyűjtőkártyával is lehet jégteleníteni, egész jól bírják a plasztiklapok. Régi sztori, de elfér a csomagtartóban egy kis lapát is (van aki bepakol egy teljes értékű hólapátot), de már bőven jó szolgálatot tehet egy „gyalogsági” ásó is. Ezzel ki tudjuk szabadítani az autót a hóból, ha lecsúszunk az útról, vagy ha kapar a kerék, szórhatunk elé homokot, földet, hogy fogást találjon. Az autópályákon is kialakuló dugók miatt érdemes a hátsó ülésre dobni egy meleg takarót is.
Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.
Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.