Európában és hazánkban is a harmadik helyen áll az agyvérzés a vezető halálokok között. Elsődleges oka a végleges rokkantságnak. Következtében Magyarországon óránként veszítünk el egy emberéletet. Az akut stroke súlyos és komoly rosszullét, amelynek a volán mögött beláthatatlan következményei lehetnek!
Sajnos előfordulhat, hogy a rosszullét a volán mögött ülve éri az embert. Erre tavaly is volt példa, mikor egy, az M1-esen haladó kamion sofőrje lett rosszul. A teherautó a belső sávban haladt és többször is nekiment a szalagkorlátnak. Rendőrségi közbeavatkozással sikerült őt megállítani, a helyszínre kiérkezett mentők megállapították, hogy a férfinak agyvérzése volt és a győri kórházba szállították.
Habár a fenti esetben személyi sérülés nem történt – csupán az autópálya szalagkorlátja károsodott néhány helyen -, mégis rámutat az agyvérzés veszélyeire, amely különösen súlyos következményekkel járhat, ha a volán mögött ülő sofőrre csap le. Dr. Széll Ibolya neurológus világosít fel arról, mit érdemes tudni erről a betegségről: „A hétköznapi életben “agyvérzésként” emlegetett betegségcsoport, másnéven stroke, az agyi erek keringészavarainak közös megnevezése. Két típusa ismert: az agyvérzés és a jóval gyakoribb agyi infarktus, amely az agyi erek elzáródásából adódik.”
A stroke szempontjából különösen nagy veszélynek van kitéve a 65 év feletti férfi korosztály – magyarázza a doktornő – További rizikófaktorok a magas vérnyomás, a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri elváltozások, a dohányzás, a túlsúly, a vérzsírok magas szintje, a mozgásszegénység és a stressz. Azonban egészséges életmóddal, a rizikófaktorok kezelésével és speciális gyógyszerek szedésével az agyi keringészavarok többsége megelőzhető.
A stroke korai tünetei lehetnek nagyon enyhék, vagy drámaian súlyosak is, viszont közös jellemzőjük, hogy hirtelen alakulnak ki. Jellemző tünet a szédülés, fejfájás, hányinger, féloldali arc- és végtagzsibbadás, a száj félrehúzódása, a kezek-lábak ügyetlensége, meggyengülése. Az előbbieken túl tünet lehet még a beszéd- és látászavar; utóbbi megnyilvánulhat látótérkiesésben, kettős vagy homályos látásban, akár teljes látásvesztésben is.
A neurológus szakember arról is beszámol, mi a teendő, ha a rosszullétre utaló tüneteket érzékelünk a forgalomban: „A fenti tünetek bármelyike másodlagosan nagyfokú szorongást válthat ki és súlyosan veszélyeztetheti a biztonságos autóvezetést, az érzékelést, az ítélőképességet, a mozgáskoordinációt. A gyanújeleket komolyan kell venni, még abban az esetben is, ha pár perc múltán enyhülnek, vagy akár teljesen meg is szűnnek. Különösen veszélyesek a hullámzó intenzitású tünetek, melyek súlyossága percről percre változik.”
A doktornő szerint ha a sofőr bizonytalan a panaszait illetően, akkor érdemes biztonságosan félrehúzódni a forgalomból és pár egyszerű tesztet elvégezni: ilyen teszt például a karok felemelése, miközben azt kell figyelni, nem-e süllyed valamelyik; de ezen kívül az arc szimmetrikus “vicsorító” mozgását, és kinyújtott nyelv középállását is hasznos lehet tükörben ellenőrizni.
„Amennyiben a sofőr megbizonyosodott arról, hogy stroke-ra utaló tüneteket észlel gépjárművezetés közben, akkor a lehető leghamarabb meg kell szakítani az utat és azonnal értesíteni kell a mentőket. – világosít fel Dr. Széll Ibolya azzal kapcsolatban, hogy mi a teendő abban az esetben, ha a volán mögött következik be az agyvérzés – Nem minden esetben célszerű átadni a kormányt valaki másnak, ugyanis pozíciónktól függően akár olyan utasítást is kaphatunk, hogy ne mozduljunk a helyszínről a mentőegység kiérkezéséig (hacsak nem a közvetlen közelünkben van egy mentőállomás vagy Sürgősségi Betegellátó, adott esetben Stroke Centrum).”
Ha valaki utasként vesz észre a járművezetőn stroke-ra utaló, gyanús jeleket, akkor késlekedés nélkül a lehető leghatározottabban el kell érnie, hogy az illető megszakítsa a vezetést – a beteg állapotát ugyanis a kórházba érkezésig csak a mentőktől kapott szakszerű ellátás képes stabilizálni. Amennyiben a beteg 3 órán belül megkapja a szakszerű stroke-ellátást, a végleges agykárosodás és az életre szóló rokkantság sok esetben megelőzhető! – teszi hozzá a szakember.
Ha egy sofőrnek stroke-ja volt, az nem jelenti azt, hogy örökre le kell mondania az autóvezetésről, viszont a saját és a többi közlekedő épsége érdekében orvosi vélemény szükséges ahhoz, hogy visszatérhessen a forgalomba. Jellemzően az agyvérzést követő 4 héten át nem javallott autóba ülni – hivatásos jogosítványt illetően ennél valamivel szigorúbbak az előírások, előfordulhat, hogy akár 3 hónapra is el kell búcsúzni a vezetéstől. A betegnek gyógyulása során fontos állandó kapcsolatban lenni orvosával, hiszen egy szakembernek igazolnia kell azt, hogy felépült a rosszullétből és nincs olyan tényező, amely visszatartaná attól, hogy autót vezessen. Ha az orvos engedélyezi az autóval való közlekedést, a sofőrnek érdemes lassan és megfontoltan újrakezdeni a vezetést, hiszen hosszú időbe telhet visszaszokni a forgalomhoz – közben pedig fontos tekintettel lenni arra, hogy az agyvérzés következményei megnyilvánulhatnak a lassuló reakcióidőben, vagy a fáradékonyságban, így csak körültekintően és óvatosan ajánlott vezetni.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Így nem megy tönkre: autógumik helyes tárolása
Elég drága ma egy gumiabroncs-garnitura ahhoz, hogy vigyázzunk rájuk! A nem használt gumik tárolásában segítünk!
Így nem megy tönkre: autógumik helyes tárolása
Elég drága ma egy gumiabroncs-garnitura ahhoz, hogy vigyázzunk rájuk! A nem használt gumik tárolásában segítünk!
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.