A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.
A szakmai szóval ADAS rendszereknek rövidített (Advance Drive Assistance Systems – fejlett vezetéstámogató rendszerek) eszközök közös jellemzője, hogy a működésükhöz adatokat gyűjtenek, elsősorban videó- vagy radar elven működő szenzorokkal. E szenzorok elhelyezése műanyag fedelek alatt történik a lökhárítóban, vagy a hűtőmaszkban, illetve az optikai elvet alkalmazókat szélvédő mögé helyezik. Az érzékelőknek meglehetősen sérülékeny az elhelyezésük. Az orr részen beszerelt szenzorok már a legkisebb parkolói lökdösődés során is károsodhatnak. A szélvédő mögöttiek elhelyezése jóval védettebb, esetükben nem a szenzor károsodása a jellemző, hanem a szélvédő sérülése, amely egyrészt zavarhatja az észlelést, másrészt a szélvédő cseréjénél ad plusz feladatot a szakműhelyeknek.

Ugyanis a szélvédőn át kitekintő ADAS rendszerekkel szerelt autókban nem elég precízen visszaragasztani az új üveget: be is kell állítani a vezetéstámogató eszközöket. Autószélvédőkre szakosodott szakműhelyek szerint tíz szélvédőcseréből négy esetben szükséges az asszisztens rendszerek beállítására a szélvédőcsere után. Ezzel mindenképp számolni kell annak, aki ADAS rendszerrel felszerelt autót használ. Maga a beállítás „laptoppal” történik, az OBDII szervizcsatlakozó segítségével.

A javításra érkező autó fedélzeti számítógépét kikérdezik, a kapott eredményt eltárolják. Az új szélvédő beragasztása után ismét lekérdezik a vezérlő egységet, hogy generált-e a beavatkozás új hibajelet. Ha ez megvan, akkor kezdik a kalibrálást, akkor is, ha nincs hibajel. Ugyanis az ADAS eszközök a jól elvégzett szélvédőcsere során a legritkább esetben jeleznek hibát. Épp ez a veszélyes a dologban. Ugyanis a rendszerek működnek, csak a megváltozott szélvédő állás, üvegvastagság, az üveg fénytörése, szennyezőanyagtartalma okán rossz helyre pozicionálnak. Ez természetes, hiszen a beszereléskor nem kerül ezredmilliméter pontossággal ugyanoda az üveg, ami ráadásul az anyagjellemző miatt nem lehet pont ugyanolyan, mint amivel a gyárban szerelték, még akkor sem, ha ugyanaz a gyártó készítette.

Emiatt van szükség a rendszerek utólagos kalibrációjára. Ez történhet statikusan műhelykörülmények között, vagy dinamikusan, azaz valós körülmények között. Igazán mindkettő körülbelül fél-, háromnegyed órát igényel, csupán a szabadban a kalibráció elvégezhetősége függ az időjárástól és a napszaktól (este nem lehet, ahogy esőben sem). Típusfüggő, hogy miként kell eljárni. A markerjelek alapján a szoftverrel ellenőrizhető, hogy mit látnak a szenzorok, és eszerint állítható be az ADAS rendszer. A lényeg, hogy a működése, érzékenysége ne térjen el a gyári beállításoktól, hiszen nem mindegy, hogy például a sávtartó rendszer hova gondolja az autót, vagy, hogy a holttérfigyelő mikor jelez.

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.
Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.
10 javaslat üzemanyag spórolásra
Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.

10 javaslat üzemanyag spórolásra
Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.

Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.