A magas vérnyomás a statisztikák alapján a felnőtt lakosság közel negyedének mindennapjait keseríti meg. Milyen hatással lehet ez a betegség az autót vezetőkre?
A vérnyomás a pontos definíció szerint “a keringési rendszerben a vérnek az erek falára gyakorolt nyomása”. Magas vérnyomásról akkor beszélünk, ha az említett nyomás 130/85 Hgmm (higanymilliméter) feletti értékre növekszik. Ez a betegség egyrészt kialakulhat mozgásszegény életmód, környezeti ártalom hatására, ugyanakkor valamilyen betegség (például cukorbetegség vagy szívelégtelenség) szövődménye, vagy egy gyógyszer mellékhatása is lehet.
A betegségre jellemző, hogy a magas vérnyomásban szenvedők gyakorta jóval a betegség kialakulása után veszik észre a tüneteket, mivel annak korai szakaszában nem jelentkeznek árulkodó jelek. A betegség időben történő azonosításáért kulcsfontosságú a rendszeres vérnyomásmérés, ez ma otthon, egyszerűen elvégezhető!

Dr. Deák Sándor belgyógyász elmondta, hogy: “A magas vérnyomás 50 év alatt főleg a férfiaknál, 60 év felett zömmel a nőknél gyakori. De manapság minden korosztályt érinthet, és sajnos a fiatalkori magas vérnyomás aránya is folyamatosan nő. A magas vérnyomás okozta rosszullétek közül a leggyakoribb a fejfájás, az ilyenkor alkalmazott fejfájáscsillapítók mellékhatásként ráadásul fokozhatják a vérnyomást. Ugyanakkor fokozott idegesség, ingerlékenység, esetleges látászavar, szédülés, tarkótáji fájdalom, néha szívritmuszavar is felléphet. A betegséget súlyosbíthatja a rendszeres alkoholfogyasztás, az egyéb élvezeti szerek túlzott fogyasztása, a dohányzás, a stressz, a gyors munkatempó, a kikapcsolódás hiánya és a mozgásszegény életmód.”
Ha valakinek magas a vérnyomása, de optimálisan van beállítva, akkor nincs akadálya, hogy jogosítványt szerezzen, illetve már annak birtokában rendszeresen vezessen. Viszont, ha a beteg a tünetei enyhítésére olyan gyógyszert szed, amely befolyásolhatja a járművezetői képességeit, akkor esély van rá, hogy le kell mondania a vezetésről. A megoldás bizonyos esetekben lehet másfajta gyógyszerre való váltás, mindezekről érdemes a kezelőorvosokkal konzultálni.
“A hosszú ideig tartó vezetés fárasztó vállalkozás, és előidézhet magas vérnyomást. Mindez együtt jár azzal, hogy csökken a figyelem, megnövekszik a reakcióidő, fokozottabban ingerlékennyé, agresszívabbá válik a vezető. A sofőr hajlamos lesz belemenni ilyenkor meggondolatlanul dönteni, veszélyes szituációkba belemenni. A vezetés közbeni telefonálást el kell felejteni, ha nincs kihangosító, akkor közölni kell, “most vezetek”! A hosszabb telefonálás nemcsak a figyelmet vonja el, de kifejezetten terheli a központi idegrendszert, ezáltal megemeli a vérnyomást, függetlenül a telefonálás tartalmától” – magyarázta a szakember.

“Rendkívül fontos a gyógyszerszedés rendszeressége, illetve az, hogy a személygépkocsiban mindig legyen a betegnél egy írás a gyógyszerei nevéről, és elegendő mennyiségű ivóvíz. A gyér folyadékbevitel – azaz, ha a beteg elfelejt inni, esetleg több kávét fogyaszt – önmagában is vérnyomás emelő tényező. Továbbá, többször ajánlott vezetés közben megállni, kisebb pihenőket tartani” – világosított fel a belgyógyász arra vonatkozólag, mit ne felejtsen otthon a beteg, mielőtt útnak indul. – “Ha mégis bekövetkezik bármilyen, korábban említett rosszullét, amint lehet, félre kell állni a személygépkocsival, hiszen bármikor bárkinél felléphet hirtelen szívmegállás, szívinfarktus, vagy stroke. Ezek a súlyos betegségek azonnali orvosi ellátást igényelnek, ezért telefonon segítséget kell hívni. Könnyebb a helyzet, ha a beteg nem egyedül utazik, ebben az esetben más is kérhet segítséget. Legyen az autóban azonnali vérnyomáscsökkentő szer is, amit szét lehet rágni, vagy spray formában befújni. A tarkótájra helyezett vizes ruha, és azonnali folyadékfogyasztás is segíthet, amíg a definitív ellátás megérkezik.”
Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.
Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.
Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.
10 javaslat üzemanyag spórolásra
Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.

10 javaslat üzemanyag spórolásra
Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.