A szeszélyes nyári hónapok, valamint a megszokottól átlagosan több fokkal hidegebb, csapadékos ősz után várhatóan korán beköszönt a tél. A meteorológiai előjelzések szerint helyenként már októberben számítani lehet havazásra, ill. havas esőre. Ez arra int minden közlekedőt – gyalogost és járművezetőt egyaránt -, hogy időben készüljön fel a megváltozott téli viszonyok szerinti közlekedésre.

Röviden a gépjárművek felkészítéséről:
A gépkocsikat már most célszerű felkészíteni az évszakkal járó változásokra. A hidegben és a havas, jeges úton csak téli gumiabroncsokkal biztonságos a közlekedés. Itt az idő tehát a téli gumiabroncsokat felszerelni, ill. – akiknek még nincs – beszerezni! A téli gumiabroncsokkal együtt járó többletköltség már egy elkerült kisebb koccanás során megtérül!
Fontos tudni, hogy a hidegben – általában +7 Cº alatt – a nyári gumiabroncsok felülete megkeményedik, merevvé válik, így azok kevésbé tapadnak! Az út és látási viszonyoknak megfelelően körültekintőbben, lassabban vezessünk (ilyenkor még téli gumiabroncsokkal sem szabad a nyáron megszokott tempóban és stílusban vezetni)!

Havas időben – különösen a hegyvidékeken – igen hasznos szolgálatot tehet a hólánc, melyet a hajtott kerekekre szerelhetünk fel. Az egyszerűbb változatok már 10.000.-Ft alatt is elérhetők, s amit nyerhetünk általuk: az a fokozott biztonság. Közlekedésünk során számítani kell arra, hogy az autó könnyebben megcsúszik, s tisztában kell lenni azzal, hogy a féktávolság is jelentősen megnövekedhet!
Ha útra kelünk, tanácsos az induláskor a gépjárművet „teletankolni”, az ablakmosót fagyálló folyadékkal feltölteni, az akkumulátor kapacitását leellenőrizni, hóláncot, ill. hólapátot vinni. Az előzőeken túl tanácsos némi ételről és italról, meleg ruházatról és meleg takaróról gondoskodni, ugyanis hóban történő elakadáskor, vagy nagyobb torlódások esetén, ill. hosszabb úton ezek jó szolgálatot tehetnek. A mobil telefont is vigyük magunkkal, gondoskodjunk arról, hogy az akkumulátoruk mindig legyen feltöltve. Ajánlatos a rádiók közlekedési információs adásait hallgatni.Amennyiben gyermeket is szállítunk, a fentieket még fokozottabban kell figyelembe venni!

A gyalogos közlekedésről
A téli időszak a gyalogosok közlekedésére ugyancsak nagyobb veszélyt jelent. A csapadékos, ill. csúszós úttesten a gyalogosok lassabban közlekednek, az eleséstől, az elcsúszástól való félelem eltereli a figyelmüket, s kevésbé figyelnek a közlekedés más résztvevőire. Csapadékos, szeles időben jól megfigyelhető, hogy a gyalogosok igyekeznek mielőbb „fedél alá”, azaz védett, szélcsendes helyre kerülni. Ez egyben azt is jelenti, hogy körültekintésük sok esetben felületes, nem feltétlenül a „védett helyen”, azaz a kijelölt gyalogosátkelőhelyen kelnek át, s gyakran rosszul mérik fel az érkező járművek sebességét. Esőben még a kinyitott esernyő is korlátozhatja a gyalogosokat a biztonságos közlekedéshez szükséges információk megszerzésében.
A gyalogosokra leselkedő veszélyekhez hozzájárul, hogy a járművek fékezéskor megcsúszhatnak, nehezebben tudnak megállni, csapadékos időben a vezetők látási viszonyai is romlanak. Ilyenkor ezért a járművezetőknek az átlagosnál is fokozottabb óvatossággal kell a gyalogosokra figyelni, akiknek az áthaladását sok esetben segíteni kell.
A kerékpárosok és a motorosok téli közlekedéséről
Aki téli viszonyok mellett közlekedett már kétkerekű járművel, tudja, hogy az nem egyszerű feladat. A kétkerekű járművek jóval labilisabbak négy-, vagy többkerekű társaiknál, s ez a téli időszakban, a havas, fagyos, csúszós úttesten még fokozottabban igaz.

Ugyanakkor azt tapasztalhatjuk, hogy egyre többen közlekednek kerékpárral a téli hónapokban. A kerékpárosok részéről nagyon fontos, hogy járművük rendelkezzen az előírt biztonsági felszerelésekkel. A láthatóság a rövid téli nappalokon különösen fontos, így a világító berendezéseken felül a láthatósági mellény viselése még akkor is ajánlott, ha az éppen nem kötelező. Az autósoknak viszont jobban kell vigyázniuk a „sérülékeny” kerékpárosokra, s előzésük esetén az átlagosnál is nagyobb oldaltávolságot célszerű tartani.
A motorkerékpárosok téli közlekedése is az átlagosnál jóval nagyobb kockázattal jár. Részükre a honlapunkon néhány jó tanácsot már összefoglaltunk, amelyek itt elérhetők.
Végezetül: a több évtizedes tapasztalatok azt mutatják, hogy a megváltozott téli körülmények következtében megnövekszik a közúti balesetek, és azon belül a tragédiák száma.
Nagyon fontos, hogy legyünk tisztában a téli közlekedés fokozott veszélyeivel, s mindezek tudatában közlekedjünk óvatosabban!
Balesetmentes közlekedést és szép téli hónapokat kíván az
ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
