2016.06.07, 20:03
Védd ki a hibákat!

A nyári hónapokban, a tanítási szünet időszakában jelentősen megnövekszik a gyermekek veszélyeztetettsége és ez egyaránt igaz a közlekedési, az otthoni, és az egyéb balesetekre. A tanítás befejezését követően a gyermekek felszabadultabbá, óvatlanabbá, figyelmetlenebbé válnak, sok szabadidővel rendelkeznek, így gyakrabban jelennek meg a közterületeken, a parkokban, játszótereken és az utak mentén, továbbá felügyeletük sincs mindig kellőképpen megoldva.

A közúti baleseti statisztikai adatok egyértelműen alátámasztják, hogy a legtöbb gyermekbaleset a nyári hónapokban történik (a legtöbb augusztusban, valamint júliusban) és a tragédiák száma is ekkor a legmagasabb. Nyáron jellemzően a kerékpáros balesetek a gyakoribbak. A kórházi/szakrendelői gyermekosztályok jelzései alapján a magános balesetek (elesések, útról való letérések stb.) és az ütközések mellett abból is adódnak sérülések, hogy a kerékpáron szabálytalanul szállított gyerek lába beszorul a küllők közé.

Szükséges megjegyezni, hogy a kerékpáros gyermekbalesetek látenciája viszonylag magas. Sok baleset ugyanis nem a közúton, hanem a játszótéren, parkban, udvaron, vagy más hasonló helyen történik, többnyire egyéb külső közreható tényező hiányában, s ezek az esetek a közúti baleseti statisztikában értelemszerűen nem jelentkeznek.

 

Egy 2014-ben készített elemzés – mely a 2012-2013 nyarán bekövetkezett, személysérüléssel járó közúti gyermekbaleseteket dolgozta fel – az alábbi megállapításokat tartalmazza:
–    A gyermekek részvételével bekövetkezett személysérüléses közúti közlekedési balesetek egyharmada a nyári hónapokban éri a gyerekeket.

 –    A gyermekkorúak körén belül a 10-14 évesek korosztályának kockázata kimagasló.

–   Figyelemre méltó, hogy 2013-ban az egész évben bekövetkezett 8 közúti gyermek halálozásból 5 (!) a nyári hónapokban történt. Ez is jelzi, hogy a nyári vakáció időszakában a gyermekek baleseti kockázata kimagasló.

–    A gyermekek közúti baleseti sérüléseiket a nyári hónapokban leggyakrabban gépjármű utasaként szerzik, s többnyire így válnak közlekedési baleset áldozatává.

–    Az érintett, balesetben meghalt 14 év alattiak 58,7%-a mindenféle védelem nélkül utazott a gépkocsiban, amikor a baleset bekövetkezett (ez a szülők/felnőttek felelősségét veti fel).

–    Rendkívül meglepő, hogy a legkisebbek, a 0-5 évesek védettségi aránya volt a legalacsonyabb a megsérült gyermekkorúakon belül. Csak minden hetedik kisgyermek volt biztosítva a gépjárműben a személysérüléses baleset bekövetkezésekor!

–    Nyáron több kerékpáros gyermekbaleset történik, mint az év más időszakaiban. A nyári hónapokban sérült meg a balesetben érintett gyermekek 40%-a.

–    A kerékpárosként megsérült gyermekek 93,7%-a lakott területen belül kerekezett.

 

A rendőrség arra kéri a szülőket és a közlekedőket, hogy a nyári időszakban különösen ügyeljenek a gyermekekre, amennyiben az úton vagy annak közelében akár gyalogosan, akár kerékpárral megjelennek. Számítsanak arra, hogy a gyermekek közlekedése gyakran kiszámíthatatlan, sokszor nincs veszélyérzetük, és teljesen másként látják a világot, időnként kalandot keresve minden észlelt dologban.

A gyermekek koruknál és tapasztalatlanságuknál fogva a legveszélyeztetettebb és legsérülékenyebb képviselői a közlekedésnek. Még nem rendelkeznek azokkal az ismeretekkel, melyek a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlenül szükségesek, nem érzik a veszélyeket, s figyelmük sem eléggé koncentrált. Ezért – ahol gépjármű-közlekedés van – mindenhol potenciális veszélyek leselkednek rájuk: a forgalmas, vagy akár a gyérebb forgalmú utak mentén, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeknél, a lakó- és pihenőövezetekben, a bevásárlóközpontok parkolóiban, a játszóterek és találkozóhelyek környezetében.

Ugyanakkor a gyermekkorúaknak van még egy rendkívül fontos tulajdonságuk: ők a legfogékonyabbak az új ismeretek megszerzése terén, esetükben a tanulás hatásfoka kiemelkedően magas. Ezért a közlekedési szabályok ismertetése, a veszélyek tudatosítása és a helyes magatartásminták átadása balesetektől óvhatja meg a gyermekeket, s akár életmentő is lehet.

Végezetül ne feledjék: a gyermek számára az első számú mintát a szülők szolgáltatják!

Mit ne tegyünk csúszós úton?

Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.

...
2024.11.23. 07:10

Mit ne tegyünk csúszós úton?

Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.

Ne marja a rozsda

Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.

...
2024.11.20. 08:37

Ne marja a rozsda

Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.

Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni

A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.

...
2024.11.18. 07:15

Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni

A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.

10 dolog, amit ne tegyünk ködben

Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

...
2024.11.17. 06:28

10 dolog, amit ne tegyünk ködben

Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

Itt az ideje a téli felkészítésnek

Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.

...
2024.11.15. 06:37

Itt az ideje a téli felkészítésnek

Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.

Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!

Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.

...
2024.11.14. 06:17

Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!

Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2024.11.12. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Csereidő: mehetnek fel a téligumik

Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.

...
2024.11.11. 06:20

Csereidő: mehetnek fel a téligumik

Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.