A meteorológiai előjelzések alapján véget érnek a nyári kánikulai napok. A hétvégén erős hidegfront éri el hazánkat, így a mostani 35 fok körüli hőmérsékleti csúcsértékek 15.20 fokkal alacsonyabbak lesznek. Ezen kívül erős szélre, záporokra és zivatarokra kell számítani.
Az időjárásban bekövetkező markáns változások a közúti közlekedőkre, ezáltal a közúti közlekedés biztonságára is hatást gyakorolnak, ezért nem árt tudni, hogyan igazodjunk a változásokhoz, és miként változtassuk meg közlekedési szokásainkat annak érdekében, hogy biztonságban érjünk úticélunkhoz. Lehűléskor erős hidegfronti hatás érvényesül, amikor tompulnak a reflexek, és magas a figyelmetlenség miatt bekövetkezett balesetek száma.
Bár a hidegfront alapvetően nyugtató hatású és feszültségmentesebbé teheti a közlekedőket, a járművezetőket és gyalogosokat egyaránt. Ugyanakkor a biztonságos közlekedést károsan befolyásoló hatása is ismert: lelassulnak a reflexek, s az állandó álmosságérzet valamint a nehézkes gondolkodás (továbbá a sokaknál megjelenő fejfájás) miatt gyakoribbak azok a közúti balesetek, melyek a figyelmetlenségre vezethetők vissza.
Közlekedjünk tehát óvatosan, nagyobb követési távolságot tartva, és ne kezdjünk bele kockázatos manőverek végrehajtásába (pl. előzésbe, ha nem tudjuk felmérni a szemből érkező járművek távolságát, sebességét). Hidegfront során különösen figyelni a gyalogosokra, és amint a kijelölt gyalogátkelőhelyen, illetve úttesten áthaladásra váró gyalogos(oka)t észlelünk, időben lassítsuk le járművünket, és biztosítsuk a gyalogos áthaladását mindaddig, amíg a túlsó járdára – vagy a járdaszigetre – fel nem lép.
Jelentős csapadék
A forró nyári napokat megtörő hidegfront csapadékot is hoz, helyenként záporok és zivatarok is várhatók. Ilyenkor a hirtelen lezúduló nagy mennyiségű csapadék következtében a látótávolság jelentősen, akár néhány tíz méterre is lecsökkenhet, ami gyakorlatilag kötelezővé teszi a járművezető késedelem nélküli lassítását, valamint a nagyobb követési távolság alkalmazását. A járműből való kilátást, a közlekedési környezet megfigyelését jelentősen ronthatja az előttünk haladó jármű(vek) által keltett vízfüggöny, hiszen ilyenkor esetenként még a hátsó fényszórók, és az irányjelzők sem láthatók.
Zivatar esetén az utat rendkívül rövid idő alatt olyan nagy mennyiségű esővíz boríthatja el, melyet a csatornarendszer nem, vagy csak korlátozottan képes elvezetni, így kisebb-nagyobb tócsák, továbbá veszélyes vízátfolyások alakulhatnak ki. A tócsákat kerülgető, haladási vonalukat hirtelen és váratlanul váltogató járművek már önmagában is veszélyesek, de azt is tudni kell, hogy a tócsák elfedik az úthibákat, így a mélyebb kátyúkat is.
Jelentős esőzés után nem csak az útfelület válik csúszóssá, hanem az úttesten átfolyó víz hatására könnyen kialakulhat a „vízen való felúszás” azaz aquaplaning jelensége, ami a jármű irányíthatatlanná válását eredményezi. Fontos tudni, hogy az „aquaplaning” kialakulása alapvetően két tényezőtől függ: a haladási sebességtől és a gumiabroncsok állapotától.
És a tócsákra visszatérve: lakott területen belül kerüljük el a tócsákat és a nagyobb, összefüggő vízfelületeket, és lehetőleg olyan nyomvonalon valamint olyan sebességgel haladjunk, hogy az út mellett álló, vagy haladó gyalogosokat a járművek ne fröcsköljék le!
Erős oldalszél!
A lehülést gyakran heves szél kíséri. Különösen az erős oldalszél rontja a menetstabilitást. Az oldalszél jelentősen erősebb lehet hídon haladáskor, erdős útszakasz elhagyásakor, illetve nagyméretű tehergépkocsik, kamionok melletti elhaladáskor, valamint azok előzését követően. Mindezek mellett figyelni kell a heves szél által sodort törmelékekre, és számítani kell az esetlegesen leeső faágakra és gallyakra is.
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.