2018.10.28, 06:15
Esős, hidegfrontos napok

A közlekedési balesetek megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az időjárás változások, a hidegfrontok hatásaival, s mindenkor ennek tudatában közlekedjünk.

A meteorológiai előjelzések alapján az elkövetkezendő időszakban gyakran érvényesül majd hidegfronti hatás, és csapadékban sem lesz hiány. Esőzéskor az úttest felülete csúszóssá válik, és a tapadási viszonyok kedvezőtlen változása egészen más vezetési stílust igényel, mint száraz útburkolat esetén. Esőben vezessünk lassúbb tempóban és tartsunk nagyobb követési távolságot, hiszen a féktávolság jelentősen megnő. Vezetéskor fogjuk stabilan, két kézzel a kormányt és figyelmünket összpontosítsuk az útra, hiszen az eső a látást, az információk megszerzésének lehetőségét is korlátozza.

Lehetőleg mellőzzük az előzést, és vegyük fel a forgalom biztonságos dinamizmusát. Előzéskor óvatosabban váltsunk forgalmi sávot, és a megelőzött jármű mellett elhaladva biztonságos távolságra térjünk vissza, hiszen a járművünk által keltett vízfüggöny korlátozhatja a mögöttünk haladó jármű vezetőjének a látását.

Nagyon fontos a „sportos” vezetési stílus mellőzése. Gyorsításkor óvatosabb gázadást, lassításkor pedig finomabb fékezést alkalmazzunk, s kerüljük a vészfékezést. Ugyancsak mellőzzük a hirtelen végrehajtott manővereket, és az intenzív kormánymozdulatokat. Esőben nem ajánlott a tempomat használata, mert esetleges megcsúszás, stabilitásvesztés esetén a gépkocsi változatlan sebességgel halad tovább, és ez megakadályozhatja a korrigálás lehetőségét, a baleset elkerülhetőségét.

Különös óvatossággal közlekedjünk a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek megközelítésekor. A hosszabb féktávolság miatt korábban kezdjük meg a lassítást, ha a zebra környezetében olyan gyalogost látunk, akinek az úttesten való áthaladására számítani lehet.

Vezetés hidegfront esetén

Az időjárási folyamatokra a legtöbb ember érzékeny, ennek szintjei, s a kiváltott reakciók természetesen egyénenként eltérőek lehetnek. A különböző időjárási frontok közérzetünkre, fizikai és mentális képességeinkre, és közúti közlekedésen belüli magatartásunkra is hatást gyakorolnak, melyek akár már órákkal is a frontok megérkezése előtt is érezhetők. Az ősszel igen gyakori hidegfronti hatás következtében tompulnak a reflexek, és magas a figyelmetlenség miatt bekövetkezett balesetek száma.

Bár a hidegfront alapvetően nyugtató hatású és feszültségmentesebbé teheti a közlekedőket, a járművezetőket és gyalogosokat egyaránt. Ugyanakkor a biztonságos közlekedést károsan befolyásoló hatása is ismert: lelassulnak a reflexek, s az állandó álmosságérzet valamint a nehézkes gondolkodás (továbbá a sokaknál megjelenő fejfájás) miatt gyakoribbak azok a közúti balesetek, melyek a figyelmetlenségre vezethetők vissza.

Közlekedjünk ilyenkor óvatosan, lassabban a megszokottnál, nagyobb követési távolságot tartva, és ne kezdjünk bele kockázatos manőverek végrehajtásába (pl. előzésbe, ha nem tudjuk felmérni a szemből érkező járművek távolságát, sebességét). Hidegfront során különösen figyelni a gyalogosokra, és amint a kijelölt gyalogátkelőhelyen, illetve úttesten áthaladásra váró gyalogos(oka)t észlelünk, időben lassítsuk le járművünket, és biztosítsuk a gyalogos áthaladását mindaddig, amíg a túlsó járdára – vagy a járdaszigetre – fel nem lép.

Amennyiben egyedül vagyunk a gépjárműben, hallgassunk rádiót, vagy dinamikus, ritmusos zenét (ámde kerüljük a túl hangos zenehallgatást és a lassú ritmusú zenét). Hosszú utaknál feltétlenül iktassunk be pihenőket, ekkor mozgassuk meg tagjainkat, továbbá fogyasszunk frissítőt, vagy kávét. A közlekedési balesetek megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az időjárás változások, a hidegfrontok hatásaival, s mindenkor ennek tudatában közlekedjünk.

Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!

Elő a jégkaparókkal!

Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!

...
2024.12.02. 06:05

Elő a jégkaparókkal!

Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!

Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?

...
2024.11.30. 06:15

Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?

Mire számítsunk a gumisnál?

Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.

...
2024.11.27. 11:10

Mire számítsunk a gumisnál?

Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

...
2024.11.27. 05:14

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!

Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.

...
2024.11.26. 13:20

Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!

Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.

Mit ne tegyünk csúszós úton?

Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.

...
2024.11.23. 07:10

Mit ne tegyünk csúszós úton?

Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.

Ne marja a rozsda

Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.

...
2024.11.20. 08:37

Ne marja a rozsda

Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.

Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni

A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.

...
2024.11.18. 07:15

Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni

A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.