A gépjárművezetők többsége a nyári gumiabroncsok cseréjét az időjárás változásaihoz, különösen az első havazáshoz időzíti – sajnos helytelenül! Bár az időjárás eddig szokatlanul kegyes volt a közlekedőkhöz, de az esték, hajnalok és reggelek már most is hűvösek, és ezek önmagukban is indokolják az abroncsok cseréjét. Ráadásul a meteorológiai előjelzések alapján az évszaknak megfelelő hidegebb, csapadékosabb időjárás hamarosan és visszavonhatatlanul megérkezik, ezért legfőbb ideje téli gumiabroncsokra váltani. És azt se felejtsük el, hogy a gumiszervizek kapacitása is korlátozott, és a sok százezer gépjárműnél az abroncscsere végrehajtása bizony időbe telik.
A rutinos gépjárművezetők jól tudják, hogy hidegben, télen különösen fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata, mivel az eltérő időjárási viszonyok különböző kihívások elé állíthatják az autósokat. Ha az autónkat nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal szereljük fel, akkor még a máskor ártalmatlannak tűnő közlekedési szituációk is életveszélyesek lehetnek.
A téli gumiabroncsok az anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek megfelelően
+7 C˚ alatti tartományban jelentősen nagyobb tapadási tényezővel rendelkeznek az egyéb abroncsokhoz képest, így alkalmazásuk által a közúti közlekedés kockázata téli viszonyok mellett jóval alacsonyabb. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy hideg időben az útfelület is lehűl. Hideg időben – az őszi, téli és kora tavaszi időszakban -, biztonságunk érdekében téli gumiabroncsot kell használni. És nem csak a csapadékos, csúszós, jeges útfelületeken!
Hidegben a nyári gumi megkeményedik, nem tapad, a száraz felületeken is csúszik, így jelentősen megnő a féktávolság – ezért a nyári gumi télen igen veszélyes lehet. A téli abroncsok anyaga más, továbbá speciális mintázatuk van, és ezek együttesen biztosítják a jobb tapadást. A gyártásnál alkalmazott adalékanyagoknak köszönhetően a téli gumiabroncs a nagy hidegben is megőrzi eredeti tulajdonságát, rugalmasságát, és tapadóképességét, ezért téli gumival közlekedve a fékút is rövidebb.
Hideg időben történő autózásnál a jó tapadás és a jó fékhatás mellett az egyenes- és oldalirányú úttartás biztosítása is fontos. A téli gumiabroncsok esetében is ügyelni kell a megfelelő profilmélységre. és erősen ajánlott a 4 mm-nél kisebb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat lecserélni az autón. A profilmélység mellett további szempont lehet a gumiabroncsok szélessége. A szélesebb téli abroncs nedves útviszonyok mellett, különösen hőban, jeges felületen a közhiedelemmel ellentétben hosszabb fékutat, rosszabb vonóerő átadást, kisebb kormányzási precizitást biztosít. Érdemes emiatt az adott autótípusra feltehető (a kocsi gépkönyvében szerepelnek a méretek) legvékonyabb abroncsot választani télre.
A gumiabroncs is megöregszik, akár használjuk, akár nem. Egyes típusok rövidebb idő alatt megkeményednek, míg mások valamivel tovább használhatók (ez az abroncsok szerkezetétől, az alkalmazott anyagoktól is függ). Cserélni kell az abroncsot, amennyiben felülete megkeményedett, illetve kopott, töredezett, szálszakadásos, vagy tapadóképessége érezhetően rosszabb lett és megnőtt a féktávolság. Ilyenkor lehetőség szerint új abroncsokat kell venni, hiszen a használt gumiabroncsok „előéletét” többnyire nem ismerjük, és az olcsóbb ár esetenként olyan biztonsági kockázatokat idézhet elő, amit nem szabad bevállalni!
Ki kell hangsúlyozni, hogy a téli gumi korántsem „csodaszer”, azok is megcsúszhatnak, hiszen a fizikai törvényszerűségek még a legkorszerűbb abroncsoknak is határt szabnak. Mindannyiunk felelőssége és kötelessége, hogy mindig az út-és látási viszonyoknak megfelelően fokozott óvatossággal közlekedjünk!
…hogy mindenki hazaérjen!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.