Orvosi tapasztalatok igazolják, hogy sötétben – még ha az reggeli, vagy késő délutáni sötétség is – hamarabb elfáradunk.
Orvosi tapasztalatok igazolják, hogy sötétben – még ha az reggeli, vagy késő délutáni sötétség is – hamarabb elfáradunk. Ilyenkor a közúti forgalomban részt vevő fáradt járművezető azt kockáztatja, hogy figyelmetlenné válik, és a volán mögött esetleg el is alszik. Márpedig ez súlyos balesetek és közúti tragédiák okozója lehet. A vezetés közbeni elalvás sokkal gyakoribb, mint gondolná! A közelmúltban a Német Közúti Biztonsági Tanács (DVR) egy telefonos felmérést végeztetett el az autósok körében és arra a megdöbbentő megállapításra jutott, hogy az egyébként név nélkül nyilatkozó járművezetők közül minden negyedik(!) elismerte, hogy még ha kis időre is, de legalább egyszer elszunnyadt vezetés közben.
A téli hosszabb sötét időszakok megzavarják az ember „belső óráját”. A rövidebb és sötétebb nappalok megnövelik a melatonin szintet, fokozva a fáradtság érzetét, ezen túl az érzékszervekre is hatnak, és befolyásolják a vezetési képességet. Mindezek hatására az elalvás veszélye nő. Aki reggel kialvatlanul ébred, amennyiben teheti, tartsa lehunyva a szemét még egy ideig – akár 5-10 perc is sokat számíthat – vagy zuhanyozzon le úgy, hogy a víz hőfokát eközben többször változtatja. A hideg és meleg víz változtatása növeli az éberséget, aktívvá tesz és a hangulatot is javítja. Aki délután érzi magát fáradtabbnak, tegyen egy rövid sétát a friss levegőn, és ezzel biztonságosabbá teszi az azt követő közlekedését.
Fontos tudni, hogy a fáradtság hasonlóan kedvezőtlen hatást gyakorol közlekedésünkre, vezetési stílusunkra, mint az alkohol. Tompává, figyelmetlenné tesz, lelassulnak a reflexek, s ha a fáradtság a járművezető elalvásához vezet, akkor a tragédia be- illetve be nem következése csak a szerencsés véletlenen múlik. A fáradtságnak az emberi teljesítményre, a fizikai és mentális képességekre gyakorolt kedvezőtlen hatását már régóta felismerték, de a közlekedők nem kis hányada – sajnálatos módon – ezt nem veszi figyelembe, illetve úgy gondolja, hogy különböző trükkökkel az éberség tartósan fokozható.
Ezzel szemben a valóság az, hogy a járművezetőknek nagyon komolyan kell venniük a fáradtságnak azon tüneteit, melyet testük jelez. Mert a járművezetők tudatában vannak fáradtságuknak, még akkor is, ha azt önmaguknak, vagy utasaiknak nem vallják be, és fáradtságuk kezelésére, az elalvás megelőzésére különböző védekező mechanizmusokat igyekeznek kialakítani.
Ha a szemhéjak hitelen nehézzé válnak, akkor az olyan megoldások, mint az ablak lehúzása, a légkondicionáló bekapcsolása, vagy a gépjármű utasterében a belső világítás felkapcsolása nem lehetnek hatásosak. Ugyanez vonatkozik a hangos zenehallgatásra, az éneklésre, a szőlőcukor, üdítőital fogyasztására, vagy más hasonló megoldásokra, hiszen a fáradtságot nem lehet egyszerűen be- és kikapcsolni, illetve ilyen trükkökkel tartósan kompenzálni. Az egyetlen hatékony megoldás – ha már menet közben vagyunk – csak a megállás és szünet tartása lehet.
Érdemes megjegyezni, hogy a kutatások alapján több mint hatszoros a baleseti kockázat növekedése akkor, ha fáradtan veszünk részt a közúti forgalomban. A halálozási kockázat még ennél is magasabb, hiszen a fáradtságra, s az elalvásra visszavezethető balesetek jelentős részében a jármű fékezés nélkül, nagy sebességgel halad le az útról, ütközik neki egy fának, másik gépkocsinak, vagy éppen üt el egy gyalogost.
A fáradtság leküzdésére, az elalvásos balesetek megelőzésére az egyetlen tartós és hatásos módszer az alvás, a kellően kipihent állapot, míg a vezetés közbeni pihenés is csak ideiglenes megoldásnak számít. Javasoljuk ezért, hogy hosszabb utazását pihenők beiktatásával előre tervezze meg, s két óránként tartson 15 perc szünetet! Ezt az időt pihenéssel töltse, továbbá igyon egy csésze erős kávét, vagy más koffein tartalmú italt. A koffein növeli az éberséget, de azt se feledje, hogy mindössze 30-60 percre!
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Így nem megy tönkre: autógumik helyes tárolása
Elég drága ma egy gumiabroncs-garnitura ahhoz, hogy vigyázzunk rájuk! A nem használt gumik tárolásában segítünk!
Így nem megy tönkre: autógumik helyes tárolása
Elég drága ma egy gumiabroncs-garnitura ahhoz, hogy vigyázzunk rájuk! A nem használt gumik tárolásában segítünk!
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.