2025.05.21, 10:45
Az út nem küzdőtér

A közlekedésben való együttműködés és összehangoltság fontosságára hívja fel a figyelmet az „Az út nem küzdőtér” kampány.

Erőfitogtatás helyett együttműködésre szólit fel az „Az út nem küzdőtér” kampány. Az alkotók célja hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a balesetek nagy része figyelmetlenség, kapkodás és/vagy a szabályok be nem tartása miatt következik be. Holott a kölcsönös figyelem és együttműködés elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Nem szabad az utakat versenypályának vagy küzdőtérnek tekinteni, hiszen alapvetően céljuk szerint a biztonságos közlekedés helyszínei.

A kampányban pár rövid tanácsot fogalmaztak meg az autósoknak, motorkerékpárosoknak és kerékpárosoknak.

Autósoknak:

Figyelj jobban a két keréken közlekedőkre és gyalogosokra, különösen lakott területen belül és kanyarban! Tarts megfelelő követési távolságot, és adj elegendő helyet az előzésnél!

Lassíts és légy türelmes – a közlekedés nem harc, hanem együttműködés!

Motorosoknak és kerékpárosoknak:

Légy látható – használj megfelelő világítást és fényvisszaverő eszközöket!

Tartsd be a közlekedési szabályokat, és nagyon figyelj az autósokra, egyéb járművekre!

Védd magad! Mindig viselj bukósisakot és védőfelszerelést!

 

Mindenkinek:

Nem te vagy a “main character”, mindenki egyenrangú fél.

Nem egy akciófilmben vagy.

Tegyél te is a biztonságos közlekedésért!

 

A gyakorlati közlekedés nyelvezetére fordítva fontos a türelem, a kresz szabályok (mint keretrendszer) betartása, hiszen ez alapján ítélik meg a forgalomban résztvevők a többiek várható cselekvési mintáit. Tehát például feltételezzük, hogy a másik jármű megáll a „stop” táblánál, vagy a gyalogátkelőhelyen nem „húz” át váratlanul egy kerékpáros, vagy senki nem előz a leállósávban.

Fontos, hogy senki ne próbálja „tanítani, oktatni” a másik közlekedőt, mert másképp viselkedik, másképp értelmezi a kreszt-t. Például a sebességhatárok betartása mellett is jellemzőek a nagyobb haladási sebességbeli eltérések: ilyenkor a lassabbak nyugodtan elengedhetik a gyorsabbat, nem kell akadályozni őket, hiszen ők sem akadályozzák majd a lassabban haladni tudókat-kívánókat, hiszen gyorsabbak, tehát „ahogy jöttek úgy mennek”. Hasonlóképp a gyorsabbaknak sem kell agresszív viselkedéssel büntetni a lassabbat, amint lehet (tehát engedik a szabályok és a körülmények) előzzék meg a lassabbat és haladjanak tovább békével. Mindemellett mindenkinek jó tanács, hogy a harmonikus közlekedésért próbálják a haladási sebességüket a forgalom kialakult tempójához igazítani, akkor eleve csökken a haladási sebesség eltéréseiből adódó forgalmi feszültség.

A kerékpárosoknak érdemes keresni a kerékpárutakat, hiszen egyre több van belőlük, főképp, ha azok párhuzamosan haladnak az autóúttal. Kerüljék a nagyforgalmú és magasabb haladási sebességű utakat, ott az autósok is kevésbé számítanak kerékpáros jelenlétre. Különösen a fővárosi kerékpározás során érdemes tudatosítani, hogy a kerékpár is jármű, tehát vonatkozik rá a kresz. Az autós kerékpáros együttműködés során az egymás melletti elhaladás gyakorta a legkritikusabb, rossz burkolatú úton, emelkedőn érdemes a járművezetőknek az előzés során nagyobb oldaltávolságot tartani, a kerékpárosok pedig az álló kocsisor(ok) mellett-között elhaladva figyeljenek, mert erre nem feltétlenül számít az autóvezető.

A motorkerékpár-gépjármű együttműködésben szintén a láthatóság, a holttérben haladás, amire nagyon figyelniük kell a vezetőknek. Továbbá a motorkerékpárok dinamikája az autók többségétől jelentősen eltérő, így az autósokat, különösen a gyakorlatlan sofőröket meglepheti egy számukra váratlanul gyorsító, és „hirtelen ott termő” motorkerékpáros, amelyre könnyen rossz vészhelyzeti reakcióval válaszolhatnak.

Végezetül fontos tudatosítani, hogy még a legjobb sofőrök is hibáznak, így fontos az egymás iránti figyelem. Védjük ki a másik hibáját, ne büntessük érte, hiszen lehet, hogy más alkalommal a mi hibánk kivédésére kényszerül egy másik közlekedő!

Ködben, esőben vezetni

Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.

...
2025.11.13. 08:46

Ködben, esőben vezetni

Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.

Melyik a jó világítás a ködben?

A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.

...
2025.11.12. 08:30

Melyik a jó világítás a ködben?

A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.