Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.
Nagy csodák nincsenek: azonos közlekedési környezetben, azonos autó és azonos sofőr nem fog nagyságrenddel kevesebbet fogyasztani alapvetően normális hétköznapi használat mellett. Valamennyit azonban mindig lehet faragni a fogyasztásból anélkül, hogy lassan mozgó útakadállyá válna a spórolni vágyó autós. Az is tény, hogy minél magasabb az alapfogyasztás, annál nagyobb eséllyel lehet lejjebb szorítani. Könnyebb 12 literből lefaragni, mint 4,5-ből. De inkább írjuk a tippeket:
- Ne cipelj felesleges súlyokat! Sokan hordanak maguknál egy fél autókozmetikát, vagy a kutya összes holmiját, meg a nyárról bentfelejtett kiránduló cuccokat. Könnyen összejön 30-40 kg, amit feleslegesen cipel a kocsi, ki kell pakolni, pár deci nyerhető vele.
- Ne növeld a légellenállást! Elsősorban fentfelejtett tetőcsomagtartók, bringatartók, tetőboxok a ludasok, ezek 10 százalékkal is növelhetik az átlagfogyasztást – persze nem városi dugóban, ott csak a súlyuk számít minden gyorsításkor.
- Állítsd be a megfelelő guminyomást! Na ez tényleg nagyon számít. Puha abroncsokkal nevetve összejön 15 százalék többletfogyasztás, mert az üzemanyag energiája arra pazarlódik, hogy a gumit masszírozza. És amúgy alacsony guminyomással nem is annyira gurulóképes a kocsi, így a motorféküzem fogyasztásmentes szakasza is rövidül. Azonban a megadott értéknél nagyobb légnyomást pumpálni a gumikba nem szabad, mert bár a gördülési ellenállás tovább csökken, így a fogyasztás is, viszont csökken a tapadás, nő a fékút, alacsonyabb sebességnél vesztheti el az iránytartását az autó, tehát nő a balesetveszély a túl kemény gumikkal.
- Használd a start-stop rendszert (ha van)! És ez esetben, hogy értelme is legyen a városi forgalomban ne gurulgass a sor vége felé, hanem juss el odáig és fékezz normálisan. Előbb leállítja a rendszer a motort, ami leállítva fogyasztja a legkevesebbet.
- Kerüld az ok nélküli erőteljes gyorsításokat, főleg emelkedőn felfelé! Ez üzemanyagigényes cselekedet. Igazodj a forgalom dinamikájához, az a többieket sem idegesíti.
- Elindulás után normálisan gyorsíts és vált fel az utazósebességhez legjobban illő sebességfokozatba! Alacsonyabb fokozatba „pörgetve”, vagy túl korai felváltással kínozva egyaránt többet fog fogyasztani a motor.
- Tartsd karban a kocsid! Egy régen cserélt légszűrő, egy bágyadt szikrát adó gyújtógyertya, egy üzemanyagporlasztás helyett „pisilő” befecskendezőszelep a teljesítményesés mellett szintén többletfogyasztást okoz: 10-20 százalék is lehet a motor elhanyagoltságától függően.
- Ha plug-in-hibridet használsz, azaz tölthető akkumulátoros hibridet, akkor töltsd fel mindig a lemerült akkut! Így csak áramhasználattal is szépen el lehet lavírozni napi 30-50 km-t, és nem fog annyira aggasztani az üzemanyaghiány.
- Ha leparkoltál állítsd le a motort, ne járjon feleslegesen! És akkor kapcsold le a világítást is, mert nagyon zavaró a többi közlekedőnek, ha egy parkoló autó fényszórói sötétben fel vannak kapcsolva. (Az automata kapcsolóknál is megoldható a lekapcsolás, benne van a használati utasításban, de a piktogramokból is kikövetkeztethető).
- Kerüld a rövid utakra való használatot! Hidegüzemben fogyaszt a legtöbbet a motor. Inkább sétálj, az az egészségnek is jót tesz.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.