Sok helyen okozott károkat az elmúlt napok viharos időjárása. Bár az előrejelzések szerinbt a csapadék pár napra alábbhagy, de erős szélre több helyen továbbra is számíthatunk.
A viharos erejű szél a közlekedőkre is veszélyt jelent. Az autókat, teherautókat, a felépítményük és karosszériájuk jellegétől függően kitérítheti a váratlan erős széllökés a nyomvonalukról, amely főképp a kétirányú forgalmú utakon jelent veszélyt a frontális ütközés lehetősége miatt. Erős széllökés esetén a vezetők ellenkormányzással kerülhetik el a veszélyhelyzetet.
Szélben érdemes a haladási sebességet is csökkenteni, mert a szél “alákaphat” az autóknak, ami borulásos balesetet okozhat. Ennek a fizikai magyarázata, hogy nagy sebességnél a legtöbb karosszériaforma felhajtóerőt termel (hasonlóképpen a repülőgépek szárnyaihoz, csak nem olyan nagy mértékben). Emiatt csökken a tapadás (ezért szerelnek a versenyautókra leszorítóerőt termelő áramlásterelőket, “szárnyakat”), és a szél ereje elérheti azt a mértéket, hogy veszélyes tapadásvesztést okoz.
A gyorsan haladó járművet az oldalszél is könnyebben téríti el haladási irányától. Lassabb tempó esetén kisebb a termelődő felhajtóerő, tehát jobb a tapadás, a jármű nagyobb erejű szélnyomást is kibír miközben biztonságosan kezelhető marad. Szeles időben a vezetőknek figyelniük kell a szélárnyékos helyekről való kihajtás esetén őket érő váratlan oldalszélre. A szélárnyékot okozhat terepjellemző (domb, hegy), műtárgy (épület, híd, alagút), vagy másik jármű (nagy felületű, méretű teherautó, kamion).
Másodlagos hatása a szeles-viharos időnek, hogy az erős légmozgás az útfelületre szennyeződéseket hord, ami rontja a gumiabroncsok tapadását. A szél poros szakaszokon ködszerűen emelheti fel a port, amely nagyban ronthatja az észlelési távolságot. Továbbá fasorok mellett, városi övezetekben, erdős szakaszokon számítani kell viharos erejű szélben faágak, törzsdarabok leszakadására, sőt, mint akár a vasárnap esti-éjszakai viharban, fakidőlésekre is.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván
Tudni kell jó használni az autó világítóeszközeit, akinek ez nem megy, az a helytelen lámpahasználattal zavarhatja a többi közlekedőt.
A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván
Tudni kell jó használni az autó világítóeszközeit, akinek ez nem megy, az a helytelen lámpahasználattal zavarhatja a többi közlekedőt.
A köd
Sokan, sokszor elmondták már, hogy az autózás veszélyes üzem. Ez különösen igaz rossz látási viszonyok között, főképp, ha ezt a kiszámíthatatlan köd okozza.
A köd
Sokan, sokszor elmondták már, hogy az autózás veszélyes üzem. Ez különösen igaz rossz látási viszonyok között, főképp, ha ezt a kiszámíthatatlan köd okozza.
Legyen tiszta a szélvédő
A hideg, ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Legyen tiszta a szélvédő
A hideg, ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.
A nyestek kedvenc játszótere
Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.
A nyestek kedvenc játszótere
Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.