Baleset-megelőzés

Az első négy hónap közúti baleseti statisztikája

2020-05-07 15:05:02

A veszélyhelyzeti intézkedések hatására jelentősen lecsökkent forgalom okán esett a közúti balesetek száma. Így számszerűleg az első négy hónap átlagában is csökkent a balesetek gyakorisága.

Halálos Baleset Történt Váchartyánnál

A rendőrség előzetes – azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő – adatai szerint január elseje és április harmincadika között 3 709 személysérüléses közúti balesetet okoztak a közútjainkon, 16,8 %-kal kevesebbet, mint a tavalyi év azonos időszakában. Több mint egynegyedével csökkent a halálos közúti balesetek száma, és csökkenés jellemzi a súlyos és könnyű sérüléses balesetek mennyiségét is. A  közúti halálos áldozatok száma is mérséklődött: az első négy hónapban 111-en, tehát 54 fővel kevesebben hunytak el közúti baleset okán, mint tavaly.

A csökkenő tendencia elsődleges oka a forgalom drasztikus visszaesése, ami a járványveszély miatti intézkedések hatása. Heti bontásban forgalomarányosan az elmúlt két, csökkent forgalmú hónapban egyaránt voltak olyan hetek, amikor kedvezően alakultak a baleseti számok, és volt olyan hét, amikor az átlagnál több baleset történt.

Az első négy hónapi baleseti statisztika kedvezőtlen mutatója, hogy az ittasan okozott balesetek száma növekedett, és arányuk az összes személysérüléses baleseten belül a tavalyi 7,8%-ról 9,2%-ra nőtt. Továbbá a gyermek áldozatok száma hárommal nőtt 2019-hez képest.

A balesetben meghalt járművezetők körében – az autóbuszvezetők kivételével – gyakorlatilag valamennyi kategóriában csökkenés mérhető, de a legnagyobb visszaesés az utasként életüket vesztettek számában mutatkozik (-19 ember). Ez egyben azt is jelzi, hogy a magyarok többsége eleget tett a „Maradj otthon!” felhívásnak, és ha útnak is indultak, jellemzően utas nélkül tették azt.

A balesetek közvetlen kiváltó okaiban az első három helyen a gyorshajtás, az elsőbbségi jog és a kanyarodási szabályok megsértése áll. Az első két helyen megyénként változóan “vezet” a gyorshajtás illetve az elsőbbségi jog megsértése. A városias környezetben – erre Budapest az elsődleges példa – gyakoribbak az elsőbbségi jog megsértéséből adódó balesetek. Mindez arra is felhívja a figyelmet, hogy hibás megközelítés lehet a közlekedési balesetek számának erős csökkenését kizárólag a megengedett sebességhatárok leszállításától várni. A balesetek előfordulásának csökkentése nagyon összetett feladat, a forgalomszabályzás, az úthálózat kialakítása, valamint a járművezetők felelősségtudatának a felébresztése olyan tényezők, amelyeket nem lehet elhanyagolni.