Az utóbbi hetekben felszaporodtak a vasúti átjárókban történt balesetek. Utánanéztünk, hogy milyen következtetések vonhatók le az esetjellemzőkből.
Magyarországon a közel 6000 vasúti átjáró mintegy fele biztosított fénysorompóval vagy félcsapórúddal kiegészített fénysorompóval. A további helyszíneken a hasonló berendezések kiépítése, telepítése az alacsony közúti forgalom és vasúti vonatsűrűség miatt a vasút szerint nem indokolt. Átjárónként a vasúti- és közúti közlekedési hatóság, a rendőrség, az önkormányzatok és a vasút üzemeltetője közösen határozzák meg a biztosítás szükségességét, mértékét.
A vasúti átjárókban történt balesetek statisztikáit visszamenőleg 2010-ig vizsgáltuk meg. A vasúti átjárók biztosítás szerinti balesetmegoszlásának grafikonján is jól látható, hogy a legtöbb baleset a fénysorompóval ellátott átjárókban történik (az esetek 45-70 százaléka). Ennek oka, hogy a fénysorompó nem képez fizikai akadályt, csak fényjelzéssel tájékoztat, így nem csak akaratlagos, tehát a jelzés ellenére történő áthajtások fordulnak elő, hanem emberi figyelmetlenségből adódók is. Itt fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a KRESZ szerint a vasúti átjárón való áthaladás előtt a járművezetőnek (vagy gyalogosnak is) vizuálisan is meg kell győződnie arról, hogy nem jön vonat.
A félsorompós átjárókban történő balesetek száma jóval alacsonyabb, itt inkább az elgondolkoztató az, hogy történnek ilyen esetek. Persze ebben a statisztikában személyelütések is szerepelnek, de a járművel áthajtókról feltételezhető az akaratlagosság, hiszen ki kell kerülniük az áthajtáshoz a leengedett félsorompót. Mivel 2010 óta nem történt a vasút hibájából baleset az átkelőkben, így a hibaok nem lehetett az esetekben elromlott sorompó.
A biztosítatlan átjárók balesetszáma nagyon hasonló a félsorompós átjárókéhoz, de többségében alulmúlja azokat. Ebben az is szerepet játszik, hogy biztosítatlan átjárókat a ritkán használt vonalakon alkalmaznak. Teljes szélességben záró sorompóval ellátott átkelőkben a vizsgált időszakban nem történt baleset.
A baleseteket a statisztika alapján szinte kivétel nélkül a közutat használók szabályszegése, mulasztása okozta. 2010 óta nem történt vasúti hibára is visszavezethető okból baleset a vasúti átjárókban, akkor anyagi kárral járó baleset történt. Viszont vasúti dolgozó háromszor, 2010-ben, 2014-ben, és 2016-ban vesztette életét átjáróban történt balesetben.
A balesetek 60-80 százalékában személygépkocsi sofőrje az okozó. A maradékon osztoznak a többi közlekedők, gyalogosok, bringások, motorkerékpárosok, lovaskocsisok valamint mezőgazdasági gépkezelők és teherautósofőrök. Ez utóbbi két kategória veszélyt jelent a mozdonyvezető testi épségére is, mert bár a mozdony erős, de ez az alsó, alváz részére igaz, a karosszériája nem olyan erős felépítésű, így nagyobb járművel ütközve a mozdonyok vezetőfülkéje is erősen roncsolódhat. Különösképpen igaz ez a mozdonyoknál gyengébb felépítésű motorvonatokra és vezérlőkocsikra.
A nyári időszakban a közúti balesetek felszaporodnak, de ez nem feltétlenül igaz a vasúti átjárókban történő balesetekre. Ha az előző évek havi esemény eloszlását tekintjük, nem jelenthető ki egyértelműen sem hónapra, sem napszakra vonatkozóan esetgyakoriság-összefüggés. A tapasztalatok és statisztikai adatok alapján elmondható, a balesetek gyakorisága nem hely- vagy időfüggő.
A vasút szakembereinek beszámolói szerint nem jellemző, hogy egy- vagy több éven belül egyetlen helyszínen többször, ismétlődően következne be baleset. Ebben az eredményben sok munka és egyeztetés is szerepet kapott. A balesetek megelőzése érdekében évek óta a rendőrséggel közösen megszervezett útátjáró ellenőrzéseket tart a vasúttársaság. 2018-ban összesen 184 alkalommal 222 útátjáróban, a kiemelten veszélyes helyeken visszatérően is. Ezeken az ellenőrzéseken szórólapokkal hívják fel a figyelmét a vasúti átjárót igénybe vevő közúton közlekedőknek, hogy milyen veszélyekre, kockázatokra kell figyelniük.
A 2018. évi havi vasúti átjáróban történt baleseti adatok, és az idei első félév adatai:
2018 | 2019 | |
január | 4 | 6 |
február | 5 | 3 |
március | 7 | 4 |
április | 6 | 6 |
május | 3 | 1 |
június | 10 | 10 |
július | 11 | |
augusztus | 9 | |
szeptember | 12 | |
október | 8 | |
november | 8 | |
december | 5 |
A MÁV közlése szerint a feltételeket rendszeresen felülvizsgálva és a források által nyújtott lehetőségek szerint folyamatosan fejlesztik az útátjárók biztosítását, figyelemmel a közúti viszonyokra is (pl. jelzőlámpás közúti csomópontoknál a vasúti fényjelző jelzésének összehangolásával). A vasúti pályakorszerűsítések során az érintett útátjárók fejlesztése is megtörténik, hogy kevesebb baleset történhessen. Továbbá több nagyforgalmú út újjáépítésével szüntetik meg a szintbeli vasút-közút kereszteződéseket, mint például Velencefürdőnél, vagy a solymári, illetve pilisvörösvári átjárók esetén.
Szerda délutántól járható a Köröshegyi völgyhíd
Ismét szabadon járható lesz az M7-es autópálya, mert a tervezettnél hamarább kész lesznek a völgyhíd karbantartásával.
Szerda délutántól járható a Köröshegyi völgyhíd
Ismét szabadon járható lesz az M7-es autópálya, mert a tervezettnél hamarább kész lesznek a völgyhíd karbantartásával.
Madrid búcsút mond az e-rollereknek!
A spanyol fővárosban is betiltják a megosztható elektromos rolikat, mert túl veszélyesnek ítéltettek.
Madrid búcsút mond az e-rollereknek!
A spanyol fővárosban is betiltják a megosztható elektromos rolikat, mert túl veszélyesnek ítéltettek.
Kiegyensúlyozott a használtautóimport
Ugyan júliusban és augusztusban meghaladta a használtan importált személygépkocsik forgalomba helyezése az új autókét, azonban a volumen jelentősen elmarad a 2022-es szinttől.
Kiegyensúlyozott a használtautóimport
Ugyan júliusban és augusztusban meghaladta a használtan importált személygépkocsik forgalomba helyezése az új autókét, azonban a volumen jelentősen elmarad a 2022-es szinttől.
Bővült a Suli-zóna
A Suli-zóna programot tavaly indította el a BKK azzal a céllal, hogy javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága és biztonságérzete.
Bővült a Suli-zóna
A Suli-zóna programot tavaly indította el a BKK azzal a céllal, hogy javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága és biztonságérzete.
Egyre többen kötnek rollerekre biztosítást
A Netrisk.hu alkuszoldal közreműködésével 4300 kgfb-t kötöttek rollerekre harminc nap alatt.
Egyre többen kötnek rollerekre biztosítást
A Netrisk.hu alkuszoldal közreműködésével 4300 kgfb-t kötöttek rollerekre harminc nap alatt.
2×2 sávon a 21-es főúton
Zenélő útburkolatot adtak át a 21-es főúton, Hatvan közelében.
2×2 sávon a 21-es főúton
Zenélő útburkolatot adtak át a 21-es főúton, Hatvan közelében.
Indul a (v)Észnélkül műsor
Az ORFK-OBB, a Groupama Tanpálya és a Schiller Autó Család közös videósorozata a helyes viselkedést, a balesetek megelőzését mutatja be. Minden csütörtökön érkezik az új rész.
Indul a (v)Észnélkül műsor
Az ORFK-OBB, a Groupama Tanpálya és a Schiller Autó Család közös videósorozata a helyes viselkedést, a balesetek megelőzését mutatja be. Minden csütörtökön érkezik az új rész.
Terelés az M0 körgyűrűn
Két napon át ismét dilatációs elemcsere miatt dolgoznak az M0 körgyűrű nyugati szakaszán.
Terelés az M0 körgyűrűn
Két napon át ismét dilatációs elemcsere miatt dolgoznak az M0 körgyűrű nyugati szakaszán.