A múlt heti fokozott közúti ellenőrzés során a passzív biztonsági eszközök használatát ellenőrző rendőrök tapasztalataiból részletesebb kép tárul elénk a magyar „nemcsatolók” szokásairól.
Biztonsági öv, gyermekülés, bukósisak – a három legfontosabb passzív biztonsági eszköz, amely a használóját egy esetleges baleset esetén képes megóvni a sérüléstől, vagy képes csökkenteni a mégis bekövetkező sérülés súlyossági fokát. A felsorolt eszközök pozitív védelmi hatását nem csak ütközési tesztek és elméleti elgondolások igazolják vissza, hanem a gyakorlat is. Ráadásul bőven ötven évnyi tapasztalat áll már mögöttünk, sőt több is. De ha hozzászámoljuk a versenysport és a repülés területét is, ahol jóval korábban indult az öv-, és a bukósisak használata (igazán ezekről a területekről származott át a „civil” életbe), akkor végképp nem lehet ellenérv.
Mégis máig sokan nem használják a ráadásul kötelezően előírt használatú eszközöket. Az indokok különbözőek: máig él a tévhit, hogy jobb kirepülni a balesetet szenvedő autóból, mint bennemaradni, meg, hogy majd „kitámaszt” a sofőr, ha látja az elkerülhetetlen bajt, a hátsó ülés meg úgyis „biztonságos”. A gyermekülés használat elhanyagolását rendszerint a gyerkőc tiltakozására fogják – pedig jobb, ha tiltakozik, mintha megsérül. A bukósisak viselésének az elmulasztására az indok pedig rendszerint, hogy csak rövid távra pattant a motorkerékpár nyergébe a motoros.
De nézzük a részletes adatokat. Mint írtuk a Roadpol Seatbelt ellenőrzési akció Magyarországra vonatkozó adatai szerint az intézkedő rendőrök 15 911 jogsértést tártak fel az egy hét alatt. Ebből 15 449 esetben a biztonsági övet nem használták a sofőrök, vagy/és az utasok. Minthogy a lakott területen belül jellemző alacsonyabb haladási sebesség az autósokat könnyelműbbé teszi ebben a témában, nem meglepő, hogy ott 10 941-en nem csatoltak övet az ellenőrzöttek közül. De az utasok is a városokban, falvakban a leglazábbak: az elöl ülők közül 2221-en, a hátul ülők közül 984-en nem csatoltak övet az ellenőrzött járművekben.
Lakott területen kívül, országúton már jobban működik az „életvédelmi reflex”: az ellenőrzött járművekben 640 sofőr, 202 elöl ülő, és 158 hátul ülő utas nem csatolt biztonsági övet. Autópályán, autóúton a nagyobb haladási sebesség nagyobb józanész aránnyal járt: 172 sofőr, 50 elöl ülő, és 81 hátul ülő utas nem csatolt övet (mert ugye a hátsó ülés a „biztonságosabb” és övhasználat nélkül kényelmesebb).
Szerencsére a gyermekülés használatban ennyire ijesztő számok nem mutatkoztak, de tény, hogy az össz-ellenőrzött járművekben arányosan jóval kevesebb gyermekutazás történt. 265 esetben vagy nem szabályosan (például bekötetlenül) ült a gyermek az ülésben, illetve az ülésmagasítón, vagy nem is használtak ilyen eszközt. A passzív védelmi eszközök közül a motorkerékpáros bukósisak használata elég jól beágyazódott, legalábbis a „nagymotorosok” körében: csak egyvalaki volt az ellenőrzés hete alatt, aki hajadonfőtt élvezte a hajába borzoló menetszelet. A segédmotorosok, robogósok viszont jóval lazábban vették a bukósisak használatot, 51 fő hanyagolta azt.
Az országos fokozott ellenőrzésnek egyéb mellékhatásai is voltak, hiszen az ellenőrzést végző rendőrök minden észrevett jogsértés esetén intézkedtek: így kiszűrtek például 9 kábítószeres befolyásoltság mellett volán mögé ülőt, és elkaptak 49 körözött személyt is.
Új alagút épült
Hamarosan használatba vehetik az autósok az M85-ös út Sopront elkerülő szakaszát.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_sopron_alagut.jpg)
Új alagút épült
Hamarosan használatba vehetik az autósok az M85-ös út Sopront elkerülő szakaszát.
Elektromos teherautóknak építenek töltőhálózatot
Az E.ON Csoport és a MAN a teherautók számára alkalmas töltőhálózatot alakít ki Európában.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_elektromos_kamion.jpg)
Elektromos teherautóknak építenek töltőhálózatot
Az E.ON Csoport és a MAN a teherautók számára alkalmas töltőhálózatot alakít ki Európában.
Szlovákia is bevezeti a napi matricát
Augusztus elsejétől Szlovákiában is kapható 1 napos autópálya matrica. Az éves matrica megszűnik.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2020/06/m15.jpg)
Szlovákia is bevezeti a napi matricát
Augusztus elsejétől Szlovákiában is kapható 1 napos autópálya matrica. Az éves matrica megszűnik.
Könnyebben Ausztriába
Újabb gyorsforgalmi közúti kapcsolatot építenek ki Magyarország és Ausztria között.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2020/07/m4_autout.jpg)
Könnyebben Ausztriába
Újabb gyorsforgalmi közúti kapcsolatot építenek ki Magyarország és Ausztria között.
Teherautósok figyelmébe
Súlykorlátozást vezetnek be Jász-Nagykun-Szolnok vármegye északkeleti térségében.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2020/06/kamionok_varosban_resize.jpg)
Teherautósok figyelmébe
Súlykorlátozást vezetnek be Jász-Nagykun-Szolnok vármegye északkeleti térségében.
Kevesebbet törtük magunkat!
Elkészült a teljes autóparkra vetített kárgyakorisági statisztika a tavalyi évre. Tanulságos.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2022/09/2209_balesetek_szeptember_1.jpg)
Kevesebbet törtük magunkat!
Elkészült a teljes autóparkra vetített kárgyakorisági statisztika a tavalyi évre. Tanulságos.
Élénk a használtautó-piac
Első fél éves rekordot állított fel a belföldi használtautó-piac.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2022/01/2201_hasznaltauto.jpg)
Élénk a használtautó-piac
Első fél éves rekordot állított fel a belföldi használtautó-piac.
Nőtt az eladott új autók száma az EU-ban
Júniusban emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_ujauto_szalon_telep_porsche_hungaria.jpg)
Nőtt az eladott új autók száma az EU-ban
Júniusban emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban.