Ha a hírek közt megjelenik, hogy egy autó kiégett, akkor a hozzászólások közt többen is megjegyzik, hogy biztos elektromosautó volt. De tényleg jobban égnek?
Valószínűleg nem magyar sajátosság ez a típusú reakció a járműtűz-hírekre reagálva. Németországban is csípőből vágják rá a kommentelők az ilyen hír címét olvasva, hogy biztos elektromos autó volt. Ezért az egyik meghatározó német autóklub, az ADAC körbejárta a kérdést. Az első megállapításuk, hogy ha egy hagyományos üzemanyagos jármű gyullad ki, az már igazából nem is hír. Az égő elektromos autó viszont nagy feltűnést kelt a közvéleményben. Különösen akkor, ha az akkumulátor gyullad ki. Egyszerűen látványosabban égnek.
A közhiedelemmel ellentétben azonban a statisztikák azt mutatják, hogy az elektromos autók nem égnek gyakrabban, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek. Ezt a német Biztosítók Általános Szövetsége (GDV), a tűzoltóság képviselői és a balesetkutatók egyaránt így látják. Egy elektromos autótűz azonban különleges kihívások elé állítja a tűzoltóságot. Ugyanis, ha egy elektromos autó akkumulátora leég, óriási energia szabadul fel. Az égő autók ma általában több hőt és több lángot termelnek, mint néhány évtizeddel ezelőtt.
Ebben a döntő tényező a beépített éghető anyagok mennyiségének a jelentős növekedése: több a szigetelés, több a műanyag, nagyobbak a gumiabroncsok, eltérő a kárpit jellege is. És ez minden típusú autóra vonatkozik. Az égő üzemanyaggal ellentétben azonban, amelytől a katasztrófavédelem általában oltóhab segítségével zárja el a szükséges oxigént, az elektromos autóknál az akkumulátort hűteni kell, mert a hőenergia a belsejében szabadul fel.
Németországban úgynevezett tűzoltótakarókat tesztelnek. Ennek a speciális hőálló takarónak a nagysága akkora, hogy egy égő jármű teljesen lefedhető vele. Az 1000-1300 celsius fokot is álló tűzoltótakaró használatával nem lehet teljesen eloltani a lítium-ion akkumulátorban keletkezett tüzet, de megakadályozhatja, hogy a tűz átterjedjen a közeli járművekre vagy a környező tárgyakra – aminek nagy jelentősége van például egy mélygarázsban.
Elvileg soha nem zárható ki teljesen, hogy egy jármű meghibásodás miatt kigyullad – de ez minden hajtástípusra érvényes. Arra nincs bizonyíték, hogy az elektromos autók nagyobb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a belsőégésű motorral szerelt autók. Az elektromos autó mélygarázsban történő töltése során felmerülő különleges kockázatokkal kapcsolatos aggodalmak akkor bizonyulnak megalapozottnak, ha a töltőpontok elektromos bekötését szakszerűtlenül szerelték fel és nem tartották karban.
Márciusban írtunk arról, hogy a magyar Katasztrófavédelem több oltólándzsát is kapott, hogy plug-in hibrid, illetve elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.
Utcai töltések: hellyel-közzel
Bár közel 3200 nyilvános elektromos töltőberendezés működik Magyarországon, a lefedettség hézagos, sokszor a rendelkezésre állás is problémás.
Utcai töltések: hellyel-közzel
Bár közel 3200 nyilvános elektromos töltőberendezés működik Magyarországon, a lefedettség hézagos, sokszor a rendelkezésre állás is problémás.
Kiépítik az új horvát autópályadíj fizetőrendszert
Horvátország megkezdi az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer, a Crolibertas kapuinak telepítését az A3-as autópályán (Zágráb-Eszék).
Kiépítik az új horvát autópályadíj fizetőrendszert
Horvátország megkezdi az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer, a Crolibertas kapuinak telepítését az A3-as autópályán (Zágráb-Eszék).
Engedd, hogy észrevegyenek!
Idén november 7-én, pénteken lesz a „Light Friday” az ORFK-OBB rendezésében! Jöjjenek, keressék a rendőröket, akik 100 százalékos árengedménnyel ajándékoznak láthatósági eszközöket a jelentkezőknek!
Engedd, hogy észrevegyenek!
Idén november 7-én, pénteken lesz a „Light Friday” az ORFK-OBB rendezésében! Jöjjenek, keressék a rendőröket, akik 100 százalékos árengedménnyel ajándékoznak láthatósági eszközöket a jelentkezőknek!
Az áldozatokra emlékeztünk!
Mindenszentek és Halottak napja alkalmából az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a közúti balesetek halálos áldozataira emlékezett.
Az áldozatokra emlékeztünk!
Mindenszentek és Halottak napja alkalmából az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a közúti balesetek halálos áldozataira emlékezett.
Továbbgurul Európa
Az EU-ban 10 százalékkal nőtt az új autók eladása szeptemberben az egy évvel korábbi értékhez képest.
Továbbgurul Európa
Az EU-ban 10 százalékkal nőtt az új autók eladása szeptemberben az egy évvel korábbi értékhez képest.
Hámozott parkolási díj
Megtették az első jogi lépéseket, hogy jövőre kényelmidíj-mentessé váljon a parkolás, ezáltal olcsóbb legyen.
Hámozott parkolási díj
Megtették az első jogi lépéseket, hogy jövőre kényelmidíj-mentessé váljon a parkolás, ezáltal olcsóbb legyen.
Vigyázzunk az élőkre miközben tiszteljük a holtakat!
Mindenszentek és halottak napja idején is közlekedjünk óvatosan! A mindenszentek és az iskolai őszi szünet miatt a hosszú hétvégén a szokásosnál nagyobb forgalomra kell számítani nemcsak a temetők környékén, hanem az autópályákon és országutakon is.
Vigyázzunk az élőkre miközben tiszteljük a holtakat!
Mindenszentek és halottak napja idején is közlekedjünk óvatosan! A mindenszentek és az iskolai őszi szünet miatt a hosszú hétvégén a szokásosnál nagyobb forgalomra kell számítani nemcsak a temetők környékén, hanem az autópályákon és országutakon is.
A személyautó tulajdonosok tizede még érintett
A november elején kezdődő év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) váltási kampány még idén is mintegy 400 ezer személygépkocsit érint.
A személyautó tulajdonosok tizede még érintett
A november elején kezdődő év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) váltási kampány még idén is mintegy 400 ezer személygépkocsit érint.
