2024.03.20, 16:50
Ki, hol, mit nem használ?

A múlt heti fokozott közúti ellenőrzés során a passzív biztonsági eszközök használatát ellenőrző rendőrök tapasztalataiból részletesebb kép tárul elénk a magyar „nemcsatolók” szokásairól.

Biztonsági öv, gyermekülés, bukósisak – a három legfontosabb passzív biztonsági eszköz, amely a használóját egy esetleges baleset esetén képes megóvni a sérüléstől, vagy képes csökkenteni a mégis bekövetkező sérülés súlyossági fokát. A felsorolt eszközök pozitív védelmi hatását nem csak ütközési tesztek és elméleti elgondolások igazolják vissza, hanem a gyakorlat is. Ráadásul bőven ötven évnyi tapasztalat áll már mögöttünk, sőt több is. De ha hozzászámoljuk a versenysport és a repülés területét is, ahol jóval korábban indult az öv-, és a bukósisak használata (igazán ezekről a területekről származott át a „civil” életbe), akkor végképp nem lehet ellenérv.

Mégis máig sokan nem használják a ráadásul kötelezően előírt használatú eszközöket. Az indokok különbözőek: máig él a tévhit, hogy jobb kirepülni a balesetet szenvedő autóból, mint bennemaradni, meg, hogy majd „kitámaszt” a sofőr, ha látja az elkerülhetetlen bajt, a hátsó ülés meg úgyis „biztonságos”. A gyermekülés használat elhanyagolását rendszerint a gyerkőc tiltakozására fogják – pedig jobb, ha tiltakozik, mintha megsérül. A bukósisak viselésének az elmulasztására az indok pedig rendszerint, hogy csak rövid távra pattant a motorkerékpár nyergébe a motoros.

De nézzük a részletes adatokat. Mint írtuk a Roadpol Seatbelt ellenőrzési akció Magyarországra vonatkozó adatai szerint az intézkedő rendőrök 15 911 jogsértést tártak fel az egy hét alatt. Ebből 15 449 esetben a biztonsági övet nem használták a sofőrök, vagy/és az utasok. Minthogy a lakott területen belül jellemző alacsonyabb haladási sebesség az autósokat könnyelműbbé teszi ebben a témában, nem meglepő, hogy ott 10 941-en nem csatoltak övet az ellenőrzöttek közül. De az utasok is a városokban, falvakban a leglazábbak: az elöl ülők közül 2221-en, a hátul ülők közül 984-en nem csatoltak övet az ellenőrzött járművekben.

Lakott területen kívül, országúton már jobban működik az „életvédelmi reflex”: az ellenőrzött járművekben 640 sofőr, 202 elöl ülő, és 158 hátul ülő utas nem csatolt biztonsági övet. Autópályán, autóúton a nagyobb haladási sebesség nagyobb józanész aránnyal járt: 172 sofőr, 50 elöl ülő, és 81 hátul ülő utas nem csatolt övet (mert ugye a hátsó ülés a „biztonságosabb” és övhasználat nélkül kényelmesebb).

Szerencsére a gyermekülés használatban ennyire ijesztő számok nem mutatkoztak, de tény, hogy az össz-ellenőrzött járművekben arányosan jóval kevesebb gyermekutazás történt. 265 esetben vagy nem szabályosan (például bekötetlenül) ült a gyermek az ülésben, illetve az ülésmagasítón, vagy nem is használtak ilyen eszközt. A passzív védelmi eszközök közül a motorkerékpáros bukósisak használata elég jól beágyazódott, legalábbis a „nagymotorosok” körében: csak egyvalaki volt az ellenőrzés hete alatt, aki hajadonfőtt élvezte a hajába borzoló menetszelet. A segédmotorosok, robogósok viszont jóval lazábban vették a bukósisak használatot, 51 fő hanyagolta azt.

Az országos fokozott ellenőrzésnek egyéb mellékhatásai is voltak, hiszen az ellenőrzést végző rendőrök minden észrevett jogsértés esetén intézkedtek: így kiszűrtek például 9 kábítószeres befolyásoltság mellett volán mögé ülőt, és elkaptak 49 körözött személyt is.

Gépjármű utánpótlás az OBB-nél

Az ORFK-OBB hét darab új VW Transportert vett át, hogy minden vármegyei szervezetnél szolgáljon egy kisbusz, amely segíti a megelőzési munkát.

...
2024.05.15. 18:03

Gépjármű utánpótlás az OBB-nél

Az ORFK-OBB hét darab új VW Transportert vett át, hogy minden vármegyei szervezetnél szolgáljon egy kisbusz, amely segíti a megelőzési munkát.

Lehetőség az infrastruktúra fejlesztésre

Pályázni lehet falvak járdáinak, hídjainak, kerékpárútjainak felújítására.

...
2024.05.15. 11:15

Lehetőség az infrastruktúra fejlesztésre

Pályázni lehet falvak járdáinak, hídjainak, kerékpárútjainak felújítására.

Újabb megugrandó feladat előtt a közúti fuvarozás

Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el a nehézgépjárművekre.

...
2024.05.15. 05:27

Újabb megugrandó feladat előtt a közúti fuvarozás

Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el a nehézgépjárművekre.

Tűzveszélyesebbek az elektromos autók?

Ha a hírek közt megjelenik, hogy egy autó kiégett, akkor a hozzászólások közt többen is megjegyzik, hogy biztos elektromosautó volt. De tényleg jobban égnek?

...
2024.05.14. 11:05

Tűzveszélyesebbek az elektromos autók?

Ha a hírek közt megjelenik, hogy egy autó kiégett, akkor a hozzászólások közt többen is megjegyzik, hogy biztos elektromosautó volt. De tényleg jobban égnek?

Kötelező biztosítás a nagyobb e-rollerekre is

Mabisz: újabb járművekre kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni.

...
2024.05.14. 06:48

Kötelező biztosítás a nagyobb e-rollerekre is

Mabisz: újabb járművekre kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni.

Bringás reggeli 100 helyszínen

A Magyar Kerékpárosklub és a BKK reggelivel várja a biciklivel közlekedőket 2024. május 14-én. Többek között a fővárosban az Erzsébet téri MOL Bubi gyűjtőállomás mellett.

...
2024.05.13. 20:26

Bringás reggeli 100 helyszínen

A Magyar Kerékpárosklub és a BKK reggelivel várja a biciklivel közlekedőket 2024. május 14-én. Többek között a fővárosban az Erzsébet téri MOL Bubi gyűjtőállomás mellett.

Az Ön közelében is lehet okoszebra!

A lakosság javaslatai alapján Iskola közelében, veszélyes kereszteződésben építenek ki okoszebrát.

...
2024.05.13. 16:25

Az Ön közelében is lehet okoszebra!

A lakosság javaslatai alapján Iskola közelében, veszélyes kereszteződésben építenek ki okoszebrát.

Támogatás a kamionosoknak

Változik a nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a pünkösdi hétvégén.

...
2024.05.13. 13:03

Támogatás a kamionosoknak

Változik a nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a pünkösdi hétvégén.