A Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet és az Országos Rendőr-főkapitányság eldöntötték, hogy közösen tesznek azért, hogy minél több utazó csatolja be a saját és a gyermekei biztonsági övét!
A Magyar Rendőrség „Csat(t)lakozz” elnevezéssel országos kampányt indított, amelyben felhívja a figyelmet a biztonsági öv és a gyermekülés helyes használatára, azok megkérdőjelezthetetlen fontosságára. A kampányhoz, a teljes magyar egészségügyi ellátás képviseletében a gyermekbaleseti- és sürgősségi ellátásban élen járó Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet is csatlakozott, hiszen közös cél az emberi élet, a testi épség és az egészség megóvása.
A március 21-i sajtótájékoztatón Óberling József r. ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője elmondta, hogy a biztonsági öv a mai napig az autók legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági, utasvédelmi berendezése, és minden más – jármű utasterében alkalmazott – passzív biztonsági megoldás alapja (mint pl. a légzsák, övfeszítő, gyermekbiztonsági rendszer). A biztonsági öv használati arányának felmérése – az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság megbízásából – a közelmúltban fejeződött be, és az adatok alapján a helyzet aggasztó. Magyarországon az övhasználati hajlandóság aránya jelentősen elmarad a legfejlettebb közúti közlekedésbiztonsággal rendelkező európai országokban tapasztalható állapotoktól. A felmérés alapján az övhasználati hajlandóság az elmúlt években nem javult, az első ülésen ülők 88 %-a, a hátsó utasok 57 %-a használja a biztonsági övet, amely mellett az is aggasztó, hogy a gépjárműben utazó gyermekek közül 10-ből átlagosan 4 megfelelő védelem nélkül vesz részt a közlekedésben.
Magyarországon 1976. január 1-je óta kötelező a biztonsági öv használata a gépjárművekben, 1994 óta pedig a hátsó ülésen ülőknek is kötelező övet csatolni lakott területen kívül és belül is egyaránt. A tapasztalat azt mutatja, hogy a fentiekkel a közlekedők többsége tisztában van, azonban mégsem használják ezeket a passzív biztonsági eszközöket. A 2021-es statisztikai adatok azt is kimutatták, ha a gépjárműben utazók közül 10%-al többen kötötték volna be magukat, akkor 65 ember nem halt volna meg a közlekedési baleset során, ennyien hazatérhettek volna a családjukhoz.
A biztonsági öv – egy balesetben játszott – életmentő szerepét számtalan tanulmány és a statisztikák is igazolják. Egy közlekedési balesetben a biztonsági övet használók túlélési esélye nagyságrenddel magasabb az öv becsatolását mellőző közlekedőkhöz képest. Övet használva a sérülések súlyossága is alacsonyabb, sőt egyes esetekben a sérülés elkerülhető. Idén már két alkalommal tartott a rendőrség Magyarország egész területén a passzív biztonsági eszközök – a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek és a bukósisak – szabályszerű használatára irányuló közúti ellenőrzés-sorozatot. Első alkalommal 2023. február 13. és 19. között, amelynek során a közúti ellenőrzést végző rendőrök 13 973 alkalommal tapasztalták a biztonsági öv használatának elmulasztását, túlnyomórészt – 10 971 esetben – a járművezető nem kapcsolta be a biztonsági övét. A gyermekbiztonsági rendszert 228 esetben nem használták, míg 30 motorkerékpáros/segédmotoros kerékpáros bukósisak nélkül közlekedett. Második alkalommal 2023. március 6. és 12. között, amelynek során sajnálatos módon emelkedett a jogsértést elkövetők száma. Ezalatt az egy hét alatt 20 378 esetben tapasztalták az ellenőrzést végző rendőrök a biztonsági öv használata nélküli közlekedést, amelyből ismételten a járművezetők voltak a legtöbben (15 974 fő). Az egyéb jogsértések száma is emelkedett, a gyermekbiztonsági rendszert 296 esetben nem használták, míg 79 motorkerékpáros /segédmotoros kerékpáros közlekedett bukósisak nélkül.
Dr. Nagy Anikó, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet főigazgató főorvosa elmondta, hogy az intézet egy azon kiemelt intézetek és gyermekellátók között, akik az országban a legmagasabb szinten fogadják és gyógyítják a balesetekben súlyosan sérült gyermekeket. A figyelemfelhívó kampánynak aktív részesei kívánnak lenni, mert naponta szembesülnek azzal, hogy milyen állapotban kerülnek be hozzájuk a gyermekek, akik egyáltalán túlélik a baleseteket. Szomorúnak tartotta azt a tényt, hogy ma, a 21. században, a modern autók és gyermekülések számtalan, és életkorhoz igazodó lehetőségének ellenére még mindig életüket vesztik a gyermekek, vagy élethosszig tartó nyomát viselik a testükön a közlekedési balesetnek. Az orvosok, ápolók mindent megtesznek annak érdekében, hogy megmentsék a gyermekek életét, de sajnos a legmodernebb orvosi technika és tudás sem tud mindig segíteni… pedig az biztonsági övet csak pár másodperc bekapcsolni.
Az intézet Módszertani Igazgatósága által készített elemzések azt mutatják, hogy a közlekedési balesetek következtében történő halálozás döntően a 15-19 éves középiskolások körében következik be és elsősorban fiúk érintettek. Egy éves kor alatt majdnem annyi gyermeket veszítenek el, mint 1-14 éves kor közöttieket összesen. Ez azért is ilyen kirívó, mert sok szülő a hátsó ülésen kézben tartva utazik a gyermekével, nem rögzítik magát a biztonsági ülést sem, a babahordozókat csak úgy beteszik a hátsó ülésre, vagy az első ülésre, ahol a légzsák menthetetlen állapotot okoz a baleset következtében.
A Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet főigazgatójaként, valamint az országos gyermekbaleseti- és sürgősségi ellátó kórházak nevében minden szülőt arra kért, hogy óvják gyermekeik életét, minden utazás alkalmával használjanak, és megfelelően rögzítsék az autós biztonsági gyermeküléseket. Ezzel, baleset esetén meg tudják menteni gyermekeik életét. Külön kéréssel fordult a fiatal generációhoz is, és azt kérte, hogy vigyázzanak magukra, kössék be az övet minden utazás alkalmával és figyeljenek testvéreikre is, ha ezt a szülők nem teszik meg. Akkor se csatolják ki magukat, amikor már csak pár méterre vannak az otthonuktól. Kiemelte, „ha vigyázunk egymásra és figyelünk önmagunkra, akkor családok, és generációk jövőjét tudjuk szebbé, boldogabbá és teljessé tenni. “CSAT(T)LAKOZZ!”-atok hozzánk, és mentsünk meg együtt minden gyermeket!”
A sajtótájékoztatón szintén felszólaló Jenei Zoltán, az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) vezetője kihangsúlyozta, hogy egyszerre fájdalmas és elgondolkoztató olyan gyermekeket ellátni a kórházainkban, akik felelőtlen magatartás miatt szenvedtek megelőzhető, súlyos sérüléseket. Az ilyen balesetek a gyermekek későbbi életére nézve beláthatatlan következményekkel járnak és a környezetük is egy életen át viseli ennek terheit. Éppen ezért az OKFŐ nemcsak támogatja a most induló kezdeményezést, hanem felkéri az általa irányított megyei és országos intézményeket, hogy csatlakozzanak ehhez az együttműködéshez.
A sajtótájékoztató után az ORFK-OBB képviselői ajándékokat vittek fel a lábadozó kis betegeknek. A többféle játék, és a rendőrautó vagy rendőrmotor modell mosolyt csalt az arcokra. Dr. Ringwald Zoltán Osztályvezető főorvos az osztályon elmondta, hogy a legjellemzőbb a közlekedési balesetek során a gyerekeknél a fej-, és a végtagsérülés. Az osztály orvosai mindent megtesznek a gyerekek gyógyulásáért, és főorvos elmagyarázta, hogy nagyon más egy felnőtt osztály és egy gyermek sebészeti munka. Nagy erőfeszítéseket tesznek, hogy a nyílt sebek, műtéti hegek lehetőleg nyom nélkül, vagy minimális nyommal gyógyuljanak. Az osztályon felszívódó implantátumokat is széles körűen alkalmaznak, ezt alapítványi háttérrel biztosítják a műtétekhez. Dr. Ringwald Zoltán hangsúlyozta, hogy a balesetek során a fizikális sérülések mellett erős súllyal van jelen a lelki sérülés, a trauma, amelyet már a kórházi ápolás kezdetétől igyekeznek feloldani, illetve a gyógyulás után is figyelmet kell erre fordítani. A biztonsági öv és gyermelkülés használattal kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy igen, igazuk van azoknak, akik szerint a baleset során az öv sérüléseket okoz: ez valóban így van, kisebb zúzódásokkal, hámsérüléssel jár, mikor a passzív biztonsági eszközök működnek. Azonban ezek a sérülések súlyossági fokukat tekintve messze elmaradnak azoktól, amelyet biztonsági öv, vagy becsatolt gyermekülés nélkül szenvedhetnek el a gyerekek. Így nagyon fontos az orvosi tapasztalatok szerint is a passzív védelmi eszközök aktív használata az autókban.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.